Vad behöver till kull
Jag och min mamma ska tästa på en kull första gången så vad behöver man först?
Du bör läsa på mycket innan,t.ex vad du gör om mamman toxar? Hur gammal marsvninshonan bör vara. Läs på humlansmarsvin.se där finns all information du behöver. Så jag skulle väl mest säga att det du behöver är massor med kunskap & tankeställare innan du gör detta. Både mamman & ungarna kan dö, vill du utsätta ditt marsvin för den risken? Jag tycker att både du & din mamma kan sitta & tänka igenom först ordentligt. Gå in på humlansmarsvin.se tillsammans med henne & ta del av all info. Lycka till!
Det man behöver är massor av kunnskap!
Läs allt ni kan hitta om marsvinsavel. När ni gjort det vet ni vad ni behöver. Det är så mycket att det kan man inte svara på i en liten tråd.
Ni behöver också erfarenhet av marsvin så ni snabbt kan se om något är fel. Lycka till!

Som #2 #3 har skrivit så är all läsbar information jätteviktig.
Var har ni köpt marsvinen? Kanske uppfödaren till dom kan vara till hjälp och stöttning?
Men hur gammal är marsvinet ni tänkt para? Dom får inte vara för gamla när dom får första kullen.
Sen bör ni veta om ni kan få sålt ungarna, och om ni inte skulle få sålt alla har ni då möjlighet att behålla dom som eventuellt blir kvar?
Önskar er all lycka med er eventuella parning, det är en oerhört fashinerande upplevelse att få vara med om.
Marsvin 4-ever
.
Lyssna på råden du fått, det är kloka och bra. Sammanfattningsvis är det kunskap - erfarenhet - pengar som behövs. Att ha en ekonomisk buffert är även det viktigt om något går fel och honan (eller ungarna) behöver akut vård. Jag har läst siffror på att var fjärde marsvinsdräktighet inte går som den skall.
Sen behöver man två friska föräldradjur med trevligt temperament. Helst där man vet något om stammen för att inte ungarna skall få någon ärftlig åkomma. Satinsjukan är ett sådant exempel. Föräldradjuren får heller inte båda vara roan eller dalmatinertecknade då ungarna riskerar bli missbildade. (vita och felskapta ibland utan tänder och ögon)
Det som sedan behövs är inget särskilt förutom allt marsvin behöver annars. Parningen sköter de själva, och man vet och ser inte alltid om de fått till det. Blivande mamman behöver mycket extra C-vitamin. Sen kommer erfarenheten in. Man måste kunna "läsa av" blivande mamman för att kunna förebygga komplikationer.
Som någon tidigare skrev är en tråd alltför liten för att rymma allt som har med att ta en kull att göra. Återkom gärna med frågor när du läst allt du kommit över:-)
Tack!
Jag ska fixa en bild men vet ej om det går!