mat.
jag ger mina marsvin en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen när jag kommer hem efter skolan.
det brukar innehålla
Sallad,morötter, gurka (då och då när jag vill ge grisarna något extra), blomkål brukar jag ge, men dem äter det inte, vitkål (äter inte det heller), & persilja som topping. dem har en matskål med foder som fylls på när det behövs.
ger jag för lite? några vet att mina grisar inte går upp i vikt. så vad mer ska jag ge för att dem ska gå upp i vikt?
Om de inte äter vitkålen skulle jag hoppa över de andra grönsakerna och vara lite tuff. Det ser ut som de får för lite C-vitamin just nu. Ta bort sallad och gurka helt som mest innehåller vatten, inga kalorier och är att betrakta som godis.
Sånt med mycket C-vitamin i är broccoli och röd eller gul paprika. Vitkål är bra det med. Nu börjar det finnas grönkål i affären och det är rena C-vitaminbomben. Morötter är mycket näring i så det kan de fortsätta med om de skall upp i vikt.
Skall de upp i vikt kan det behövas pellets. Oxbow är dyrt, men det bästa alternativet. Lottiepellets från Granngården är ett billigare men bra alternativ. Havregryn eller helhavre är bra det med till tunna grisar.
Kligröt blandat på kruskakli och Proviva nypon är gott och ger mycket näring.
Det viktigaste är att de får gott, väldoftande hö. Mycket hö.
Läs även de Artiklar som finns foder här på MiF