åh nej!!
Hjälp! Jag har märkt att min hona har börjat fälla & mjälla lite, si sådär lagom till utställningen på lördag! Vad kan jag bada henne med? Gärna något som gör vit päls ordentligt ren! Har tyvärr inte möjlighet att köpa Fungoral, då det inte är extremt mycket. Väldigt tacksam för många svar!
Menar du samma fungoral som vi människor kan använda? Isåfall måste jag bara fråga då jag inte vet så mycket om marsvin… Får man använda sånt på marsvin, är det inte för starkt för dem?
Lycka till hoppas du får svar på frågan och att allt går bra.
#1 Ja, det är samma. Jag vet faktiskt inte riktigt, många här inne andvänder det & säger att det fungerar super! Dock har jag aldrig andvänt det själv på mina marsvin. Tack så mycket!
Jag använder alltid fungoral till mina marsvin, speciellt till rexarna som gärna får svamp då och då.
Jag avråder dock starkt att behandla någonting hemma som man inte fått konstaterat hos veterinär.
Fjälla och mjälla kan de göra av olika orsaker. Vet du inte säkert vad det rör sig om bör du visa marsvinen för en kunnig veterinär innan du behandlar någonting.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Kan det vara för att du har grejat mycket med henne, mer än vanligt? Borstat, badat henne? Oftast är det ingen fara att de mjällar men är det mycket kan det förstås ge avdrag på utställningen. Jag använder Head&Shoulder (schampo och balsam) till mina vita släthår och tycker att det fungerar bra.
Men bada henne nu inte förän kvällen innan utställningen tycker jag, speciellt som hon är vit. Nu vet jag inte hur hon ser ut, vart hon är vit etc. Men vit päls som är missfärgad är svår att få ren, jag tänker främst på nedre delen av magen som lätt blir lite gul. Det är inte mycket att göra åt och domare har oftast förståelse för att marsvin omöjligt kan vara kritvita, är marsvinet rent i övrigt är det inget större problem. Som sagt vet jag inte hur hon ser ut, är hon helt vit så ser man lättare om pälsen är missfärgad än om hon har flera färger. Vit päls kan bli missfärgad om man matar med mycket färgade grönsaker också (orange morot, röd paprika och tomat exempelvis), inte bara under hakan utan själva pälsen får i grunden en annan ton. Och denna går inte att göra någonting åt, det är som det är :P Är hon bara en pettis så spelar det hur som helst ingen roll om pälsen är kritvit eller inte, bara hon inte är smutsig. Som nybadad är hon precis så ren som hon blir helt enkelt :)
#1 - Fungoral har jag använt på marsvin i flera år, vet även andra som gör det - och det fungerar väldigt bra på marsvin som är mjälliga (framförallt strävhår) så det är ingen fara :)
Hanna
#2, 4 Ah okey då vet jag =)!
#3 Okej, men då badar jag henne utan special schampo osv. #4 Tack så mycket! Ja hon är en pet, white/goldenaugoti/Golden. Antagligen är det ifrån moroten, haha! Jag snålar inte med dom direkt. När jag badat henne kvällen innan, ska buren vara renstädad då? Är fällning något som ger avdrag? :)
#6 - Okej, men det är ingen större fara då :) Det finns ju inga kriterier för att marsvinen i pet ska vara "snövitt" så som exempelvis vita selfar i ras. Och mata på med morot du om de tycker om det! Städa ur det kissiga spånet bara om det är mycket, det räcker bra. Fällning är inget som ger avdrag sålänge det inte är så att det blir kala fläckar eller rasar av onormalt mycket, då är marsvinet förmodligen sjukt.
Hanna
#7 Okej, tack så mycket för svaret! :D Kommer du att vara där på lördag?
#8 - Japp, jag ska döma petklasshonor så vi ses nog vid domarbordet :)
Hanna
#9 - Vad roligt! :)
Går det bra att andvända Neutral schampo? Det är allergitestat & parfymfritt har jag för mig. Det visas ofta på reklamer. :)
#11 Jag tycker bra hundschampoo är bättre än människoschampo :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Okej, för jag har ett schampo som det står på baksidan att det passar till alla pälstyper, så som kattungar, hästar, hundar ,ger pälsen underbar lyster, utmärkt till svarta & vita pälsar, låt schampo sitta kvar i pälsen 10-15 min. Men hinner inte marsvinet kallna ganska mycket då? Eller tror du att det räcker att jag schamponerar in i ca 5 min? :)
#13 Ok ja 5 min går bra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.