Svullen mage?
Hej!
Har en hona på ca 8 år.
Hon har alltid varit så pigg och rörlig och lagom i hullet. Hon ock killen har två burar som de kan hoppa ut ur så de har hela köket att röra sig i. De är alltid ute på promenad.
PROBLEM:
Hon är ju ganska gammal och har magrat av ganska mycket (äter dock med god aptit, tänderna är inte för långa).
Hon har även blivit ganska stel i lederna även om hon fortfarande går sina promenader.
Dessutom har hon blivit som svullen på buken. Inte mjukt svullen, magen är liksom lite spänd. Mitt förra marsvin blev lika dan, fast hela hon blev sådär svullen…
Är det någon som vet vad det skulle kunna vara? Funderade lite på trumsjuka men tror ändå inte att det är det… De brukar visa sån tydlig smärta då..
Tacksam för svar!!! Så tråkigt när de blir sjuka 
Det kan vara så att det är en cysta. Är hon så gammal som 8 år så tror jag du ska förbereda dig på att hon knoppar in snart. Det är mycket för en gris!
Jag vet hur en cysta känns, och det är inte det hon har.. Jag har känns igenom hela henne regelbundet ända sedan vi fick henne, just för att kunna upptäcka sjukdommar mm i tid.
Hela hon har förändrats, tappat hulet och denna märkliga svullnad och stelnad i kroppen.
Det närmaste jag kan beskriva kännslan med är "likstel"… den kompakta känslan samtidigt som hon är mjuk…