Arg som tusan.
Nu är jag förbannad. Ursäkta språket, men det är sant. På facebook var det en som skänkte bort en ensam marsvinshanne (långhårig) och hon hade ingen bild på honom och jag fick en konstig känsla att jag måste bara få hem honom. Jag har ju egentligen nog många pojkar ändå men något sa mig att ta emot honom. Nu är det så att det var min syster som tog emot honom då jag bor 4 mil bort och kunde inte hämta honom själv. Ska göra det imorgon. Iallafall så ringde min syster just och berätta att hela baken på denna kille var totalt ihoptovat ända in på skinnet. Han hade inte hö utan halm som mat och gnagarblandning med nå fågelfrö liknande. Jag mailade tjejen ifråga och sa min mening till henne och rådde henne att inte skaffa fler djur. Syrran skulle försöka klippa honom ikväll och jag får väl fortsätta imorgon och går det inte så blir det vetrinären som får hjälpa mig att raka ner pälsen på honom.
Jäkla människor säger jag bara.
åhhhhh vad arg jag är
Vad fint av dig att vilja ge honom ett hem. :) Ja bra att klippa ner pälsen :)
Har precis gjort samma sak för en hane som bott ensam i 2 hem i 1,5 år. Endast ätit isbergssallad, tomat, gurka och morot samt vitaminberikad pellets. Inget hö! Han var en långhår med en tennisbollsstor tova i baken som inte gick att klippa i. Rakade bort den samt hans långa päls från halsen/skuldrorna bak å han såg väldigt lättad ut. Han hade dessutom bott i 40x70 cm bur utan möjlighet att gömma sig…
Tragiskt. I nulägetr är han påväg till ettnytt hem där han skall göra försök att sättas ihop med en annan ensam hane som också bott ensam i 2 år..
#2 Jag ska försöka sätta ihop honom med en hanne som jag har här hemma. Få se hur det går. Syrran skickade mms på tovorna och det var det värsta jag sett i hela mitt liv. Usch fy och blä. Han har jättestora förhårdnader på fötterna också. Hon lyckades klippa bort allt så nu behöver han bara ett bad för han var jätteäcklig i pälsen, Det ska han få göra imorgon då jag hämtat honom.
Tjejn ringde mig och berättade att denna kille kommer från en utvecklingsstörd 16 åring och hon som jag var i kontakt med sa att hon vet inget om marsvin och ville bara hjälpa till att hitta ett nytt hem åt honom. Hon erkände att det var dumt att inte berätta i vilket skick marsvinen var i. Jaja nu får han det bra iallafall med bra omvårdnad och nyttig mat.
förstår din ilska över det vanvårdade marsvinet. Tyvärr förekommer det. Jag köpte en liten hona för ett tag sedan, då var hon 10 veckor gammal och vägde inte mycket mer än 400 g. Jättesmal..
Snällt av dig att ta hand om grisen, han kommer få det så bra, stackarn.
så hemskt att någon kan göra små mot en sån liten älskling!!!
man blir ju förbannad, men har ju fått ett bättre hem. hoppas det går bra med ihopsättningen. lycka till med den nya familjemedlemen :D
Jag var och hämtade honom nu i kväll och jag måste säga att han luktade så mycket vidrigt. Huva så hemskt. Syrran hade fått bort tovorna, men han behöver ett riktigt bad. Ikväll ska han bara få vara ifred och få äta nyttig mat och få hööööö. Imorgon ska jag doppa honom i virkon utifall han har nå Ohyra. Han får vara ensam i karantän tills jag ser att han är frisk och inte har nå Ohyra.
#7 tulle liten… hoppas han mår bra, så du slipper ta itu med Ohyra eller någon sjukdom också. Och att allt går bra så han kan få en kompis :)
Lycka till
#8 tack. Jo det hoppas jag med. att han är frisk och så. Han är jättelugn och väldigt mysig. Min systerdotter döpte honom till Musse. Jättefin liten mager kille.