Blir så ledsen :(
Satt och kikade på Blocket och "halkade" som vanligt in bland djur, och då marsvin såklart. Och får se en annons på ur fina små töser som helst! Som de SKÄNKER :( Jag tycker det är så otroligt sorgligt. Hur stor är inte risken att de blir ormmat då? Om de inte ens har ngt värde ekonomiskt menar jag.
Usch jag är säkert fånig som utgår ifrån det värsta, men varför skänker man på blocket? Man kan ju aldrig veta vad marsvinen får för hem, men om man åtminstonde tar betalt borde det vara liiiite större chans att de får ett seriöst hem? sååå söta damer var det. Usch, när jag sa det till min man blev han precis lika arg han. "Vi får ju nästan hämta dem" sa han. Men vi har ju PRECIS hämtat våra prinsar o tanken var ju bara två marsvin. O gå från 2 till 6 st är ju rätt stor skillnad. Fast visst har vi plats, men nä…
Behövde bara gnälla av mig lite för jag blev så otroligt ledsen :(
Inlägget är redigerat av moderator då det innehöll svårdom, vilket bryter mot sajtens regel §1 samt §2.A.
Jo, men om man nu tänker sig att de _måste_ bli av med grisarna snarast möjligt och att alternativet är att avliva dem (just för att det måste ske kvickt) så kanske detta är ett bättre alternativ?
Nu spånar jag bara eftersom jag inte vet alls hur det ligger till i detta fallet men det _kan_ finnas bra skäl till varför någon hellre skänker bort djuren än att vänta på att någon vill ge det pris de är värda.

#1 Skälet var "att tiden inte räcker till" så nja, vet inte. Känns sorgligt ändå. Förstår absolut hur du menar o tänker o visst kan det vara så. Men känns (i MIN värld) skumt att man skänker dem ändå. De var tydligen registrerade och vet besiktigade så jag hoppas de ändå är seriösa i sin omplacering och kollar upp nya ägaren så gott de kan. Så fina små flickor :(
Jag förstår hur du menar men samtidgit måste ju livspusslet också läggas. Man kan ju invända att detta borde ha tänkts på innan men vi känner ju inte till bakgrunden.

#3 Självklart. Du har rätt. Bara att jag blev så himla ledsen ändå. Tycker det är så sorgligt att djur skänks bort. Som att de inte har nått värde för att de inte passar in i livet längre. Kan tycka att det borde finnas andra sätt än just att skänka på blocket. Det var nog mer det jag reagerade på. Nä, jag överreagerar säkert men fick allt lite ont i hjärtat trots allt.
Skulle nog haft nån form av omplacering av djur, men risken är väl att jag skulle ha en hel massa här hemma då ;) Hade inte förnuftet sagt stopp hade jag lätt tagit dessa 4 små flickor med :(
Ingen pik åt dig men själv tycker jag det är synd att allt numera skall mätas i hur mycket det är värt i pengar.
Jag tycker det är tragiskt när man skänker bort så. En viss summa tycker jag man ska ta, behöver inte vara hög.
Och att skänka bort dom för att "tiden räcker inte till" eller det är "akut# är ingen anledning enligt mig, finns alltid alternativ (utom avlivning), t.ex omplaceringshem, jourhem mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske inte Frida, men du känner väl till uttrycket "inte döma innan man gått en mil i personens skor"? Utan att veta något om detta specifika fallet så kanske man skall vara litet försiktig med tvärsäkra uttalanden?
För egen del så skulle jag valt den snabbaste vägen om det t.ex. skulle visa sig att ett av mina barn utvecklade en allergi mot marsvinen. Fann jag ingen annan utväg så skulle jag ta bort dem ty i min värld går mina barn före. Kanske skulle jag också försökt att skänka bort dem på blocket…
#7 Skrev att det inte är anledning enligt mig alltså mitt egna tycke, sedan får tycka och tro vad dom vill, upp till dom, men det är mitt tycke och åsikt :)
Hade jag varit tvungen att säja mina, hade jag valt hem med omsorg, inte skänkt bort dom osv.
Allergi kommer inte över en natt, visst kan utvecklas fort men inte att man blir superallergisk över en natt :)
Jag såg också annonsen på blocket. Jag är bara rädd att de blir orm mat :(
För de kan ju komma någon som lovar den ska ge ett bra hem och sen blir det inte så.. fy ush :(
Håller med Fridaakesson. Om ja hade varit tvungen att ge bort eller sälja mina älsklingar hade jag gjort allt för att se att dom fick ett bra nytt hem. Just ordet skänker låter inte så bra. Men hoppas att de människor som väljer att göra det verkligen ser till att djuren får det bra. Alla är olika =)
#8 Allergi kan komma över en natt. Det hände här, dock ej mot pälsdjuren. Barnet hade aldrig haft besvär förr men vaknade plötsligt upp en natt med hela ansiktet uppsvullet och ögonen igensvullna och fick bli inlagd på barnakuten med antihistamin och kortison.
Hade de där konstaterat att det var pälsdjuren som var problemet skulle jag blivit tvungen att desperat få iväg alla djur på snabbast möjliga sätt.
De andra alternativen skulle vara att barnet fick vistas med djuren och riskera fler anfall tills de blivit sålda, alternativt att barnet inte fick komma hem.
Nu reagerar inte detta barnet på pälsdjur utan på något annat, men jag säger bara att allergi kan ligga obemärkt och blossa upp akut över en natt.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#10 Inte så kraftig allergi att man måste bli av med marsvinen på en gång. Det skulle vara extremt sällsynt fall. Det kan ligga dolt ja, och helt plötsligt blossa upp. Men jag tror det finns symtom innan, som man kanske inte riktigt tänkt på, eftersom allergier i regel, just med damm, päls osv, kan vara precis som förkylning
det är så läkare har sagt till mig.
Men tror ingen blir så allergisk över en natt att man måste bli av med djur på en gång. Mediciner brukar kunna hjlpa väldigt bra, fram tills man omplacerat, hittat jourhem eller liknande :)
Akuta problem (allergier tex) kan absolut uppkomma men inte är det en anledning att avliva eller slumpa bort friska djur heller. Det finns alltid en lösning..
Ex. 1. Hålla djuren skilt från barnen (om allerig är problemet) tills man hittat ett nytt hem
2. Lämna djuren till omplaceringshem. Idag finns det flera stycken och jag vet att många tar emot trots att det är fullt om läget är akut
3. Höra sig för bland vänner och bekanta om ngn tar dem tillfälligt mot en slant
4. Lämna in på djurpensionat (blandannat djuraffärer har det) tills det löst sig med nytt hem
5.Gå in på ett marsvinsforum och berätta att läget är skut. Det finns väldigt måpnga marsvinsnördar som reser över halva landet för att rädda det ena marsvinet efter det andra.
Så att skylla på att det är akut när man lämnar djur vind för våg håller inte alls i mina ögon.