Rullar långhår
Ni alla som har långhår får gärna hjälpa mig med rullarna till pälsen.
Vad jag har förstått är det vanligt att ni använder kisslakan som själva rullarna, eller har jag förstått fel? Jag har då i alla fall beställt ett kisslakan ifrån ikea, men det visade sig att när jag fick det var det inte alls samma material som jag hade väntat mig. Var som ett vanligt lakan med tyg på ena sidan och lite plastigt på andra.
Jag har sett att många använder något som innehåller lite mer plast, det ser helt enkelt inte likadant ut och verkar inte alls vara samma material.
Så kan ni vara snälla och berätta vart ni köper erat, och vad det heter/hur det ser ut(förpackningen det ligger i osv) Så jag vet vad jag ska leta efter. Eller om det finns att beställa någonstans.
En sak till, den där lilla träbiten (kommer ej ihåg vad den hette nu), vad sjutton ska man ha den till?
Tack på förhand! :)
Du köper inkontinenslakan på Apoteket. Det är engångslakan som kostar några tior för ett flerpack tror jag (räcker för evigt, så har bara köpt en gång…). Åtminstone tidigare visste apoteken inte alltid att de hade sådana i sitt sortiment, men förutsatt att det inte ändrats ska de kunna beställa hem sådana om man ber dem. Jag vet inte hur det är på de privata apoteken.
Balsaträet använder du för att stabilisera rullen så att du kan vika pappret med pälsen inuti och fästa en gummisnodd över den. Enklast är nog att be någon visa dig tekniken på en utställning.
Det som är bra med just inkontinenslakan och balsaträ är att det väger nästan ingenting, så påverkan på djuret blir minimal.
Tack, då ska jag in och kolla på apoteket. :)
Vart kan man köpa balsaträ? Djuraffären/granngården? men det går väl inte att använda så länge marsvinen är unga? Jag menar det finns ju inte så mycket hår på dem då, så då borde de bli lägligt tills de blir några månader?
I hobbyaffärer köpes balsaträ, sök på "balsaflak" sedan staden där du bor, på google bilder så borde du hitta det. Använder 3mm balsa bitar ifrån skånehobby i flädje by, och lakanskydd ifrån ett apotek.. Ett marsvin har 3 rullar som mest, ju fler rulla ju mer slits pälsen. Recomenderar starkt att du ber någon visa dig, det första djur jag rullade fick en tova över HELA bakdelen. Jag hade bara kammat den precis översta pälsen så jag satt i flera timmar och redde ut det. Jag var anmäld till en utställning så jag ville inte klippa honom. Rullen ska vara lika bred som mellan marsvinets höfter. Släpet rullas ifrån 3 månaders ålder. Sidorna 4-5 månader. Marsvinen gillar inte direkt att vara rullade, så ska marsvinen inte ställas ut i klippt eller ras klass så rullar man inte de!
Ska se vad jag hittar! :)
Ojdå, ja jag får väl försöka hitta någon som kan visa mig hur man gör det rätt.
Nej kan jag förstå att det inte är så roligt för dem direkt. Men jag ska ställa mina små töser. Och tycker de absolut inte om rullarna så ska de ju inte behöva dem heller.
Man bör väl börja lite tidigare på sheltie/coronet än någon som har lockig päls?