Han-bråk...igen :(
Åh, jag blir så less! Jag tycker jag har haft sån extrem otur med mina killar, det är bråk och de måste säras och hitta nya kompisar heeela tiden känns det som!
Nu är det L och Mr.Sniffles tur. ca fyra månader efter att de flyttade ihop. Allt har fungerat superbra hittills, L har varit en rätt försiktig kille, som nu i veckan tagit en helomvändning och jagar runt Sniffles som tokig (slyngelålder?).
En dag när jag kom hem hängde Sniffles med "armhålorna" över plexiglas-kanten, huvud och framben hängde över, som om han försökt hoppa ut men liksom inte kom längre. Därefter satt han och tryckte i ett hörn och åt ingenting. Jag försökte lägga en bit paprika framför honom, men när han vääldigt försiktigt tog en tugga kom L rusandes, stal Sniffles bit och högg efter honom. Efter det ville han inte äta alls när jag la fram en ny bit, han bara satt ihopkurad i sitt hörn. Och han började ropa efter mig, när jag öppna buren hoppade han i princip upp i famnen på mig.
Ingen av dem har några sår, och jag har inte sett några slagsmål, så jag tänkte att jag måste ha is i magen. Men nu har det gått nästan en vecka, Sniffles har gått ner 100gram (det var två veckor sedan jag vägde dem sist), och han är inte sig själv. Det känns liksom fel.
Jag kan ju jämföra med Otto och Grådvärg, som långt ifrån alltid är sams, de kan riva runt och jaga varann, sno mat osv, men de är ändå sig själva, vid gott mod och kan ligga brevid varandra och sova mellan varven också.
Så Sniffles och L fick flytta isär. Sniffles kastade sig över maten i sin nya bur, och har verkligen åter blivit den glada, aktiva och glupska killen jag känner. Han är ju en äldre herre på fem år, men pigg som en ett-åring :)
Så nu då? Jaga runt efter nya hanar? Åh, jag trodde ju att allt skulle vara lugnt nu i burarna… *suck*
Behövde bara skriva av mig lite.
Nej vad tråkigt
Vet precis hur det känns, då jag nyligen fick sälja en hane pga bråk med burkompis. Inget kul alls
Håller tummar, tår och tassar att det löser sig!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Öh sory har ju fött upp herr L…
Ja fy vad jobbigt jag har samma sak här hemma. En ung hane som plötsligt fått för sig att börja utmana sin äldre burkompis som han suttit med sen han var bebis… nej jag vet inte heller hur jag ska göra nu… Besviken.
Jag tror trots allt att det är mer besvärligt att hålla hanepar tillsammans då det finns många andra marsvin i samma hushåll. Fast vissa par har funkar perfekt för mig ändå så jag vet faktiskt inte riktigt.
#2 Jag funderade faktiskt också på det. Alltså varför jag har så svårt för att få hanarna att samsas, och tänkte om det kanske kunde vara att honorna sitter i samma rum, eller att det finns flera hanar i närheten… Men det måste lösas ändå, jag kan inte ha dem i ett annat rum just nu.
Men tycker ni att jag ska försöka få ihop dem igen, eller är det kört? Jag har två hanar som jag har spanat in, men jag är ju rädd för att ta hem dem och så funkar inte det heller, börjar få slut på burplatser :/
Och godisgrisen, jag anklagar verkligen inte dig för Ls beteende :) Han är en riktig liten goding, och jag tror att han bara har kommit in i slyngelåldern. Sniffles brukade vara tuffare, men han kanske inte orkar längre pga sin ålder, jag vet inte.
Jag undrar om det är något som gått i marsvinsdjungeltelegrafen? För här är det också osämja så det bara sjunger om det överallt och jag fattar ingenting. Par som förr älskat varandra ska äta upp varandra och marsvin som i princip växt upp ihop hatar plötsligt varandra och det är ett evigt rusande och tjongande i burarna när de ryker ihop.
Jag har för första gången fått sära på 2 hanar som älskat varandra i mer än ett halvår innan men nu inte klarar av att vara i samma bur utan att leka jätteboll som flyger mellan tak och väggar..
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 Tack! Ja, jag läste din tråd om Enzo och Hugo, och känner så väl igen mig i den där beslutsångesten… Om de ändå kunde prata med oss! Men nånstans känner man ju sin gris och vet om dom inte beter sig som vanligt och så. Men det löste sig ju rätt bra för dig iaf ;)
#4 Du också? Gud är ju så trist!! :(
Här är också tjafs och bråk och jagande hela tiden :-( Tänkte starta en tråd men eftersom mitt tangentbord är helt kokobäng deluxe så gav jag upp efter en halvtimmes försök ><
#5 Ja det är hemskt att behöva ta det beslutet och ha den beslutångesten :(
Ja det gjorde det :) hugo hamnde i ett toppenhem med ny kompis och Enzo fick ny kompis här :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Men vad är det som händer?! Har alla hanar landet runt gått ihop och bildat en pakt nu eller? "Ingen ska komma överens nu, samtidigt! Go!"
Detta har för övrigt varit en j-vla skit-dag! En vanlig burstädningsdag, men vad upptäcker jag då? Humle har för långa tänder, Seven har en svullen tå, Mr. Sniffles har en knöl på ryggen, L bet mig och jag klippte Otto i pulpan! Jag går ändå igenom alla grisar minst en gång i veckan, hur kan allt hända på en gång?! Humle måste definitivt till veterinären, för jag kan inte klippa tänder. De andra också kanske, jag vet inte. Åh, jag orkar inte ens tänka längre!
Hamstrar och fåglar får burarna städade imorgon, för nu är jag slut!
#8 Men herre gud, vilken dag du!! Jag kan "trösta" dig med att du inte är ensam. Här har jättekaninen dragit på sig en enorm infektion i ett sårigt öra och måste även hon till veterinären. http://kanin.ifokus.se/discussions/5085a59fd3b4fd1b1c009936-sarhjalp-bild?discussions-1
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#9 Oj, det såg läskigt ut. Oturs-dag idag :/