Igelsvin? Marskott?
Nog för att jag alltid kallat min Coffee Break för Kotten men nu som högdräktig gör hon verkligen skäl för sitt smeknamn. 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nejmen gosemagen! :D
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Visst är den! Gosig så det sjunger om det. Och nu med bara 1 vecka kvar är ungarna stora och livliga och övar för livet utanför magen. Det är party i magen så det bubblar och trycks ut på alla håll och kanter! :)
Gud så skönt det är med hamstrar då man bara behöver vänta 2 veckor på små bebisar ! :)
Men så stor o fin hon var ! Hur många ungar tror du hon har där i ? :)
Åh vilken knubbis! Vad kan det vara? Två-tre stycken?
#3 Nackdelen är ju att ni sen får vänta massa veckor på att de ska få päls, öppna ögonen och bli starka nog att springa runt i buren. ;) Med marsvinen får vi ju den "belöningen" redan någon timme efter de kommit ut. Men jo, jag förstår att det är roligare att få se lite resultat efter ett par veckor, ist för att vänta hela 10 veckor, det är ju en hel sommar! :D
Jag tror att hon har 4 ungar. Sist fick hon 3 och då var hon mindre. Då var det också en rex-rex parning vilka brukar få 2-3 ungar, medan denna är en rex-nonself parning och nonselfarna brukar få fler ungar. Så, jag tror på 4. =)
1 silveragouti hona, 1 silveragouti hona eller hane, 1 lemonagouti hona, och 1 silveragouti/white hona.
Det är vad jag och ett par till har beställt, vi får se om någon av oss får får beställning. ;)
Här är hon ca 10 veckor gången sist. I kortet i trådstarten är hon ca 9 veckor gången.
#4 njaee.. en massa veckor vet jag inte :). men två iaf :D. men klart, roligare att se resultatet på en gång :). Är fortfarande förvånad över att marsvin föds "färdiga" så att säga. visste inte det försen för ett par veckor sen faktiskt!
#7 Ja de flesta tror ju att de föds nakna och blinda förståeligt nog, "alla andra" gör ju det. ;) Det är otroligt häftigt att se en nyfödd marsvinsunge alldeles blöt och vimsig ta sina första vinglande stapplande steg. Ofta börjar pälsen klia och de ska klia sig för första gången med hjälp av bakbenet och poff så ligger de på rygg och sprattlar. Och en stund senare ser man hur de sitter och suttar på ett höstrå och försöker komma underfund med hur man gör för att få i sig det, innan de lär sig tugga det som mamma gör.
Otroligt häftigt och man blir alldeles lycklig och varm i hjärtat. :)
hah aaaw vad gulligt <3. Saknar verkligen marsvin! men jag hämtar hem en herre nu på torsdag iaf :). Ska inte sno tråden om det "sorgliga" som hände idag dock ;) haha.
Har du själv fått se när de föds? Eller föder dem mer i ensamhet som en hamster?
Tror de flesta tror att marsvin föds och ser ut som mastodontiska hamstrar, dvs utan päls.
Våra små föddes i lördags när väninnan var här och hon blev superförvånad när hon såg att dom hade öppna ögon när dom föddes :)
Dock så var det en ganska komplicerad förlossning, vilket kanske inte var det roligaste att få vara med om första gången. Men 2 klarade sig iaf och tultar runt i buren och gör en massa små underliga ljud för sig :D
Ja nog ser hon ut som en kotte 
Får rexar bara 2-3 ungar?
#9 Tyvärr inte. Här har fötts 4 kullar, 2 gick tiden ut och 2 kastade kullarna, alla gånger har de fött precis tidigt på morgonen alldeles precis innan jag steg upp, så jag har kommit när det precis varit över. Jag hoppas detta får bli min gång att få vara med. :)
#10 Ja det tror jag också! Trist när det inte går som man vill men man får vara lycklig över de som klarar sig, de väger ju upp allt tråkigt med stor råge tack och lov!
#11 Enligt en uppfödare som fått vara med om otroligt många kullar är det vanligare att långhår och strävhår får 2-3 ungar medan släthåren får 4-5. Jag tycker det verkar stämma väldigt bra, även om det finns undantag. Godisgrisen har fått 7 kullar detta året, 3 kullar med 4 ungar, 3 kullar med 5 ungar, 1 kull med 2 ungar. Mina rexar har fått 2 ungar, 2 ungar, 2 ungar, 2 ungar, 3 ungar, 3 ungar.
#12 Nu när du säger det så stämmer det nog rätt bra…Sigrid fick i första kullen 5 ungar i andra 4 ungar. minns jag inte fel så fick Sockersöt lunka 3 ungar i 2 kullar :)
Hon är så himla söt! :D
Lika söt i verkligheten, minst ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.