Hur smittsamt (svamp)
Ett av dom nyinflyttade marsvinen hade ett sår när han kom som nu har visat sig att det var svamp. Han var i kontakt med en han som med blivit smittat (bor ej ihop)
Min fråga är hur lätt smittar svamp?
Hade svamp för mer än 1år sedan men då hade jag bara 6 grisar och nästan alla fick svamp. Idag har jag 14 och vill absolut inte att fler ska bli smittade. just nu tvättar jag av mig med bakteridödande efter att jag tagit i något marsvin som har svamp eller som bor med någon som har det. Räcker det?
Hur ska jag göra med burkompisarna?
Fisen som ä smittad bor med Benjamin som inte har några utslag. Båda har fått bada i Fungoral bad. Tänkte att det kanske hjälper att förhindra att Benjamin får svamp.
Bu har med fått svamp men inte hans burkompis Pelle och även dom två fick ett Fungoral bad. Sen smörjer jag in utslagen med Pevaryl.
Mina rexar får ofta svamp på rygg/rumpa, och min ena nonselfhona har lite problem med svamp på nosryggen emellanåt pga att hon skaver nosen mot vattenflaskan när hon leker med vattnet, men de har aldrig smittat någon annan, inte ens sina burkompisar, och jag badar alltid enbart djuret som har problem, inha andra. Jag är heller inte speciellt noga med att tvätta mina händer efter att jag rört ett marsvin som för tillfället har svamp. Är du säker på att det inte är Ringorm om det spridits bland så många djur?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 Vet har sagt att det är svamp jag har.
Kanske blir ännu en tur till vet då? :/ Känns inte alls kul.
dock är bara två smittade denna gången.
På bilden nedan ser du Fisen och på sidan ser du ett av utslagen. Själv tycker jag inte det ser ut som Ringorm utav dom bilder jag sett på det, men samtidigt har jag ju bara sett det på bild.
En till
Sista
Jag har visserligen inte sett hur vanlig svamp ser ut på skinnys, men jag har sett Ringorm och det ser ju onekligen likt ut mellan Fisen och Spader. :( Tog veterinären något skrapprov?
#6 Nej dom tyckte inte skrapprov behövdes.
Herregud. Hur ska detta gå! Min mor kommer bli vansinnig. Hur mycket gick din sanering på?
Bor varannan vecka hos pappa behöver man sanera något där även om inga marsvin varit där?
_Charlie Du får väldigt gärna Pm'a mig när du har tid. Vore väldigt snällt.
Skulle vilja veta lite om hur saneringen går till.
#7 Det var dumt av dom, då tycker jag du ska ringa och be om en ny tid som inte ska debiteras eftersom de valde att gissa ist för att göra en ordentlig undersökning med ett ordentligt svar på en gång.
Behandlar man Ringorm som vanlig svamp kan man läka ut såren, men man dödar inte ringormen utan den kommer ligga kvar och bryta ut då och då tills det till slut blir behandlat som Ringorm.
Jag vet inte vad mitt gick på i slutändan, men du får räkna in skrapprov, Itrafungol eller imaverol beroende på om veterinären tycker det ska behandlas med bad eller med oral medicin. Så här i efterhand hade jag nog hellre valt oral medicin ist för bad, för det var ett himla sjå med badandet hela tiden, men å andra sidan är nog badet skonsammare mot kroppen än oral medicin. Sedan kostnader för att sanera så gott du kan. De flesta verkar använda VirkonS, jag använde klorin…. massa klorin…
Jag skurade allt så gott jag kunde (allt går såklart inte att skura men man får göra så gott man kan) samma dag jag badade första gången, och en gång till samma dag jag badade sista gången, och efter det har vi inte haft några utslag. :)
Det som är skönt med ringorm… om man vill se lite ljus i det hela… är att det blir himla rent! :D
Har din pappa djur? Du kan dra med dig ringormssporer till din pappa på din egen kropp och med grejerna du tar med dig, men har han inga djur hade jag nog låtit bli att sanera där. Ditt rum hos pappa kanske visserligen är smart att städa ur med något starkt.
Bara skicka iväg ett PM om du undrar över något! =)
Men nu har jag badat marsvinen i fungoral kan det förstöra skrapproven trror du? Slutar gensat att behandla dom.
Varför valde du Klorin? :) Är så många som just väljer virkon. Bra att höra varför du valde anorlunda om jag nu ska sanera.
Jag känner mig väldigt rädd att jag ska missa något. Vi bor trångt och har mycket saker. Marsvinen bor i tvättstugan så all tvätt paserar ju där.
Min pappa har en hund. Har haft marsvin hos pappa för väldigt länge sedan. (månader) Dock har några hamstrar som vanligtvis bor hos mamma föjlt med och bott hos pappa i en vecka.
Detta känns som en omöjlig uppgift att klara av.
#10 Nej då, det är inte omöjligt. Det bara känns så. Jag fick skiten 1 januari. Hela det nya året som skulle bli så himla awesome kändes helt förstört. Jag ville inte ha kvar marsvinen. Jag ville sälja allihopa. Men ingen vill ju ha marsvin med Ringorm. Så jag ville avliva allihopa. På en gång. Bara bort väck slut. Jag var helt deprimerad och snurrig i huvudet.
Men, ta det lugnt. Börja med att ringa veterinären och kräv ett skrapprov. Skriv gärna ut Spaders bilder och ta med till veterinären om han inte tycker det ser ut som Ringorm. Ringorm på skinnys ser inte ut som Ringorm på pälsade marsvin.
Köp hem Virkon eller motsvarande rengöringsmedel. Ta ut marsvinen och allt du kan från tvättstugan och skura överallt med rengöringsmedlet. Vänta med att sätta in marsvinen igen tills du gett dom sin första behandling. Stäng ordentligt om dom och gå inte in mer än nödvändigt då du måste mata dom eller liknande. När du väl fått dom i karantän kan du städa resten av rummen, var noga med att inte sprida sporer från marsvinsrummet till övriga huset. Varje gång du upprepar behandlingen, städa ur marsvinens burar ordentligt med rengöringsmedlet, och till sist vid sista behandlingen en rejäl städning igen.
Den närmsta tiden efter kan du med fördel vara noga med rejäl skurning med starkt medel för att vara på den säkra sidan. Var dock noga med mycket vatten efteråt så inte marsvinen går runt i klor.
Jag valde klorin eftersom det är billigare. Det som dödar bakterier och svamp i virkon är just klor. Jag googlade och hittade många sidor där andra skrev om klorin vid ringormsstädning. :)
#10 Just ja, all behandling förstör skrapproven. Så låt bli att röra såren med medel eller puder nu, så det finns sporer kvar för veterinären att hitta.

Har också haft marsvin med svamp som såg ut som på bild #2, satt på örat på min gris. Hos oss visade det sig vara ringorm… Så tycker du gör helt rätt att kolla upp ordentligt med provtagning. Lycka till!
Jag har ju träffat två bekantas kaniner förra veckan är det någon fara?
Har ingen aning om hur smittsamt detta är för andra djur. Sen har jag träffat flera hundar.
Det bör troligen inte vara någon fara, risken att de smittats är minimal men du bör i alla fall berätta för ägarna att ni fått Ringorm så de kan vara uppmärksamma om något utslag skulle dyka upp framöver.
#15 känner mig förtvivlad! Jag har ju sålt två marsvin för några månader sedan! Vet ju inte när detta kommit om det legat gömt under en längre tid eller om det är nu det kommit.
Det har nog legat ett bra tag, det brukar ligga latent och utbryta vid en stressad situation, tex sjukdom eller flytt eller byte av kompis etc. Men ta det bara lugnt och meddela de nya ägarna så de också kan vara uppmärksamma.
Ringorm är inget som tyder på dålig omvårdnad eller skötsel, och inget man kan hjälpa. Det händer de flesta förr eller senare, speciellt marsvinsägare. Man kan vara hur noga som helst med sina marsvin, och så räcker det med att man sätter sig på bussen bredvid någon som har Ringorm, får sporer på sin tröja, tar med det hem, plocka upp ett marsvin för att gosa och så vips börjar ringormen sprida sig i buren. Och så tar det ett tag innan man ser att det brytit ut, och innan dess har man kanske gått och dragit runt på skiten till andra ovetandes.
Om utslag som liknar svamp dyjer upp på fler djur än 1 så ska man genast dra åt sig örornen.
Många säger emot mig men svamp är inte smittsamt så länge djuret inte har en gynsam miljö i huden! Munsvap/nossvamp uppstår t.ex. för att man gett syrliga saker eller att grisen är fuktig hela tiden, dvs gynsam miljö för svamp.
Sen ska en vet. ALDRIG ha gissningslek om vad det kan vara. Hudskrap bör vara som regel när man kommer in med djur efrersom dom inte kan berätta hur det känns, om det gör ont eller kliar mycket.
Om man dessutom har ganska cirkulära former som bilderna visar så skulle vet. tagit prover direkt. Otroligt dumt och ignorant val av dom må jag säga!
Jag har märkt av en sak. Det bästa man kan göra är att rådfråga här först, gärna med bilder. Sen haglar det in vad man ska be veterinären ta prover på, vilken medicin som är bäst och vilken dos man ska ha.
Jag fick verkligen läxa upp min vet. när vi hade sellnick. Dom had einte en susning om att man kunde använda sig av hund och kattdoserna istället för pipetterna om man har flera marsvin :)
#18 DU MED?? Jag fick utskrivet stronghold minsta förpackningen. För… vad var det nu… 14 marsvin? Jag kom hem, började räkna, stirrade med enorma ögon på slutsumman på flera TUSEN för stronghold. Ringde tillbaka både en och två och tre gånger och tjatade om att jag MÅSTE ha de största förpackningarna, detta går inte förstår ni väl! Nej det gick ju inte för då blir dosen för hög, och det blir alldeles för svårt att mäta upp en så liten dos i en spruta. Jag ringde till slut till växjö och hjälplöst bad henne hjälpa mig, och hon bad mig faxa upp marsvinets journal så skulle hon skriva ut stora förpackningar till mig. Jag ringde tillbaka en sista gång till min vet för att be om journalen, fick igen prata med veterinären som var otroligt stressad, och allt hon sa var "Jaja, jag gör som du vill då, jag får väl skriva ut dom stora, okej hej, klick."
Inte visste de rätt doser heller utan de fick jag själv berätta för henne, trots det begärde hon vikt på alla mina marsvin för att räkna ut enligt någon standard hon hittade på nätet, och den behöver jag inte säga att den stämde absolut inte. Jag gav som dom skulle ha enligt mig och andra, inte enligt dom.
Sur blev hon på mitt tjatande men för sjutton… jag fick rätt till slut.
Sent igår kväll skickade jag ett mail till Roslagstull som ligger 60 mil från mig med bild på min kanins infekterade sår i örat och bad om råd, och jag fick ett otroligt fint och välbeskrivet svar tillbaka tidigt i morse. Så det kan jag också rekommendera om man är osäker på sin veterinär, att maila tex Roslagstull eller annan större och erfaren klinik innan man kontaktar sin egen veterinär så man har lite kött på benen. Allt går så fort hos veterinären så även om man tänkt på frågor innan är det lätt att man blir ståendes där sen och undrar vad sjutton hände?
JAg har turen iaf att ha en veterinär som lyssnar på vad man säger då hon själv vet med sig att hon inte har mycket kunskap om marsvin,
Dock har jag fått upp öronen för en billigare som jag ska testa framöver. Jag åker sällan till en veterinär i onödan. Åker jag verkligen dit så vill jag ha rätt vård för mina djur och att DOM ska lyssna på mig som redan besitter mer kunskap än dom. Bara det faktum att jag sällan åker dit tycker jag bevisar ganska bra att jag tar väl hand om mina djur.
Sen feb när jag tog hem första omplaceringsgrisen har jag varit till vetten 1 gång och det var för att jag räddade 2 grisar som visade sig ha sellnick. Och under alla de år jag haft katter så har jag behövt åka in med en enda katt (menar de som varit i MIN ägo och inte mina pärons) och då blev det 2 besök. 1 för spolning och nästa för avlivning då han inte gav nån respons på behandlingen.
Men men, jag börjar se en viss likhet mellan vettar och mina egna läkare. Puckon hela bunten!
#20 Haha jag skriver under på den. Man kommer längre med diagnostisering genom google än genom vårdcentralen/veterinären.
Jag har känt och kollat igenom varenda millimeter på Otto nu, trots att jag rutinkollade honom igår. Han har iaf inga sår, utslag eller märken. Vi får se hur det går imorgon då.
Jag tycker så synd om dig just nu Julia, men som _Charlie säger, det kommer att gå (om det nu är ringorm), man får ta lite i taget, dela upp saneringen i mindre arbetsmoment så det inte blir så överväldigande.
Men kul är det ju förstås inte :(