Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 719 ggr
sandraedlund
0

Sköra tänder?

Misstänker att gammgubben (6.5 år) har börjat fått sköra tänder. Märker att de spricker och går av oftare än vad de bör göra. Kanske inte så konstigt med tanke på hans ålder.

Han äter precis som han ska, så något problem med kosten har inte iallafall, fast att en av undertänderna gått av.

Någon som har tips på tillskott i maten eller någon grönsak som bör ges oftare för att stärka tänderna?

Tacksam för svar^^

sandraedlund
0

Ingen som vet alls?

[copicaddicted]
0

Kolla så han inte har munsvamp. Det ger gulaktiga och sköra tänder.

sandraedlund
0

#2 Gula tänder har han inte :p Vita som de alltid varit, bara lite sköra :)

Svarttusch
0

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men hur ser/märker man att ett marsvin har munsvamp? Är inte orolig, men är ju bra att veta vad man ska kolla efter :9

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sandraedlund
0

Läste på lite grann om det nu, och det är inte helt omöjligt att det kanske är munsvamp :s Tänderna behövde inte bli gula läste jag, misstänker även att andra grabben har det… attans >.<

[copicaddicted]
0

Här har det varit en klassiker att tänderna blir gula vid svamp och dom blir ohyggligt sköra. Därför jag funderade ;)

sandraedlund
0

#6 tänderna är vita på bägge hanarna :p
Men sköra, sedan läste jag på Humlans att svampen kan samla sig som en mörk sörja bakom framtänderna. Ena grabben har något grått bakom framtänderna som inte går bort :-s

[copicaddicted]
0

Låter som att det kan vara svamp