Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 673 ggr
[Hejsanhoppsan1470]
0

C VITAMINER

Hej! Har börjat undra om man verkligen skulle behöva ge c vitaminer i djur affären så rekommenderar dom att ge c vitamin med spruta rakt in i halsen är det verkligen nödvändigt att spruta in c vitaminer genom munnen isåfall tror ja inte jag skulle våga det

Fridaaaa
1

Nej det ska man inte göra. Inte heller i vattnet, för det försvinner ändå efter 30-60 min ;) Ungefär
Man ger dom c-vitaminrika grönsaker varje dag, så får dom i sig sitt behov av c-vitamniner. Lita inte på djuraffärer, är bara ett tips!

Kolla på humlansmarsvin.se så står det där vilka grönsaker som är bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Renor
0

Ett tag gav jag c vitamin direkt i munnen på mina men har slutat med det. De tyckte det var ganska gott och på ett sätt var det smart för då tog jag ju upp dem varje dag regelbundet. Gav på så sätt tillfälle att känna igenom dem efter sår, cystor.. ni vet.

nu ger jag ock bara i c vitamin i grönsaksform och har inte lagt märke till någon skillnad alls!!!

Renor
1

nåra exempel på c vitaminrika grönsaker Glad

vitkål 
blomkål 
broccoli 
grönkål
nässlor 
grön paprika 
röd paprika 
salladskå
kålrot

ska bara tänka på att kålväxter är gasbildande om man ger för mycket, men i lagom mängd är det nyttigt!

[Hejsanhoppsan1470]
0

Okej hur mycket grönsaker gav du när du gav c vitaminer i munnen?

Svarttusch
3

Med tanke på att det är så lite som behövs för att de ska få dagsbehovet av c-vitaminen via kosten är det ganska onödigt att ge dem tillsats. Har ingen aning om vad det kostar iofs, men säkert kostar det en liten slant som är totalt onödig. Läste i en tråd (som iofs hade något år på nacken men som fortfarande borde vara aktuell) att det räckte med t. ex strimla paprika per marsvin och dag för att täcka behovet. På vitkål tror jag det var ca 1 blad per marsvin. Så om man ger dem grönsaker varje dag är det onödigt med tillsatser.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
0

Räcker med en bit paprika eller ett blad vitkål så har dom fått i sig dagsbehov. Jag väger inte till mina :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Renor
0

Jag mäter och väger aldrig maten… Ger vad som känns bra. Så tycker de om att man ger lite olika så de får lite variation.

Jag slänger ut atta grönsaker, peller och annat på köksgolvet så får de springa runt och leta efter maten själva.
Det blir en liten miljöberikning samtidigt som de får motion

[Hejsanhoppsan1470]
0

Ok! :)