Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1041 ggr
linsv
0

tuff tonåring

Hej

Som ny ägare till marsvin behöver jag lite råd. Min yngsta gris är i sin "slyngålder" tror jag det kallas här, dvs tonåren (5 mån) . Han e på son äldre kompis mest hela tiden. Eller rättare sagt detta är andra omgången. Första omgången tog han över "makten" och sedan var det lugnt i en vecka. Nu håller han på igen men denna gången piper och gnyr min äldsta (snart 1 år) och gömmer sig i sitt hus.

Vad tror ni? Kommer detta att funka? Eller ska jag sära på dem?

Just nu har den äldsta verkligen inte bra. Han är aldrig utanför huset vare sig i rasthage eller bur. Det har pågått nu i ca 4 dagar.  Han får för säkerhets skull sina grönsaker av oss i knäet så han får chans att äta i lugn och ro.

Jag har svårt att avgöra när jag ska ge upp eller om det kommer att gå över. Jag är ju lite hönsmamma av naturen och avskyr när någon är olycklig - så jag funderar över om min känsla är rätt - att detta inte funkar - eller om jag ska ha lite is i magen.

Har inte upplevt detta förut. När jag yngre (15 år sen) hade jag två honor som funkade hur bra som helst och bråkade aldrig.

linsv
0

Nu är det "miss i nassen" och fortfarande hör jag min äldsta gosse pipa till eller protestera någon gång då och då.

linsv
0

Så nu gjorde jag det. Jag satte dem i rasthagen och delade av den. Det är bara ett galler mellan. Men jag kan inte åka till jobbet utan att känna att båda faktiskt får lugn och ro. Min äldsta verkar fullständigt slut och det kändes inte bra.

Frågan är bara vad nästa steg är!

Mannen lär ju gå i taket om jag skaffar två till….några bra tips här? :-)

Annars får vi väl "byta ut" den ena. Det känns som en sorg i hjärtat.Gråter

Fridaaaa
1

jag fick sära på 2 av mina, pga att den yngre gav sig på den äldre hela tiden, så han mådde dåligt av det. Omplacerade den yngre till ett bra hem och skaffade en kompis till den andra :)
Det är jobbigt men jag hade inte mycket till val…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

djurälskarenFlorentina
1

#3 har rätt, det inte mycket du kan göra förutom att se till att han kommer till ett bra hem. lycka till håller händer och tassar här hos hos!

Fridaaaa
1

#4 Han är redan hos ett bra hem och Enzo har en kompis sedean 3veckor tillbaka ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linsv
1

Efter kelstund och städad rasthage, denna något mer inredd, verkade båda mer avslappnade på var sin sida. Min yngsta gjorde en hel del popcorn-skutt som jag inte sett honom göra på en månad. Min äldsta vågade sig mer ut och de kommunicerade som vanligt. Min lille försökte och försöker fortfarande när han är vaken att ta sig in till min äldsta. Han biter i gallret och försöker ta sig ovanpå huset och se om man kan komma över då. Han trycker sig igenom med nosen och lyckas ta några strån från den andres hö!

När de fick mat så tog han sina bitar snabbt och försökte sen trycka igenom nosen för att ta den andres då med.

Imorgon ska de få byta halva innan jag går till jobbet som uppfödaren rådde mig.

Skönt att slippa jagandet och det ynkliga stackars pipandet ikväll. Usch man mår inte bra när de lider.