Dräktig?
För sex veckor sen köpte jag två marsvin som behövde nya hem, men nu tycker både mamma och jag att den ena utav honorna börjar se mycket bredare ut än vad hon var när vi köpte henne. Magen har liksom börjat "puta ut" på sidorna. Under de senaste 2-3 veckorna vill hon inte heller bli lyft eller tagen under magen och hon ligger väldigt mycket - hon äter även mer än sina kompisar.
Om man ska utgå från att hon är dräktig, så har hon nog gått i 7-8 veckor (med tanke på att jag köpte henne för sex veckor sen) och vad jag har förstått så är ett marsvin dräktigt i omkring 10 veckor?
Du får gärna lägga upp en bild:-) Om hon har gått så länge som du tror bör du känna ordentliga fosterrörelser. Det stämmer att de går ca 10 veckor, och säkra fosterrörelser känns vid 7 veckor. Tidigare om man är van vid hur det skall kännas. Kupa händerna försiktigt om magen. Kolla även andra marsvinet att det inte är en hanne, risken är annars stor att hon blir parad efter förlossningen. De brukar brunsta ganska omgående. Är du osäker på könet lägg upp en bild. Men annars brukar det vara tydligt på vuxna hannar att det är just hannar, och det är svårt att ta fel.
Läs på i de Artiklar som finns här på MiF, och i trådar om dräktighet. Det är viktigt att mamman äter ordentiligt och får i sig extra mycket C-vitamin.
Alla mina fyra marsvin är honor, det är jag 100% säker på, så det är ingen fara på den fronten. Jag har aldrig någonsin känt på ett dräktigt marsvin, men har sett bilder - tyvärr har jag ingen tillräckligt bra kamera för att kunna ta en bra bild med.
Testade iaf att känna på henne nyss, men hon hoppar undan så fort handen kommer under magen. Så gott jag kunde känna så kände jag inga rörelser annat än hennes andning. Hon är heller inte så stor som på bilder jag sett och om hon är dräktig så har hon antagligen bara en eller två ungar…
Dom har gott om hö och färskt vatten och får extra grönsaker varje dag tack vare att det finns misstankar om dräktighet. Har även läst i stort sett alla Artiklar om avel och dräktighet här på MiF och även läst på andra ställen på internet för att jag är intresserad av marsvins avel ^^
hur gammal är hon? Kan det vara äggstockscystor?
Hon blev året nu i oktober (kommer från djuraffär så inte klart vilket datum). Hittar heller inte papprena så jag kan kolla vilken vecka dom är (iaf ska) vara födda i.
Äggstockscystor… det kan det ju vara. Isf så hoppas jag mer på att hon är dräktig än har äggstockscystor, men givetvis tas hon till vet om hon visar tecken på att hon mår dåligt ;)
mindre troligt att det är äggstockscystor om hon bara är runt året