Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3501 ggr
dannne01
0

potatis?

kan marsvin äta potatis?

[mansolsson57]
1

ja

[copicaddicted]
1

endast små mängder, annars kan det bli farligt.

[texel]
1

NNNNNEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

absolut INTE!!

_Charlie
4

Jo då, det är inga som helst problem för marsvin att äta potatis.

Potatis är INTE giftigt.

Däremot är solanin giftigt, och det finns i potatisar med gröna missfärgningar, och är giftigt även för människor. Potatisar med gröna fläckar bör slängas.

Det räcker alltså inte med att bara skära bort det gröna som vissa gör, utan en potatis med grön missfärgning har solanin i hela potatisen.

Så länge potatisen är frisk är det inga problem för grisarna att äta, och det är väldigt gott tycker mina. ;)

[texel]
1

Har hört MYCKET negativt om det så mina får det inte..

_Charlie
3

#5 Okej, men så är det iaf. Bättre att veta vad på potatisen som är giftigt än att sprida runt att potatis skulle vara giftigt i sig vilket är felaktigt.

Arinah
1

#6 Det jag läst på flera ställen vad marsvin inte skall äta är det just potatis. Sen var det avocado och något mer jag inte riktigt kommer ihåg just nu, för att det anses som giftigt.

Sanningshalten vet jag inte. Mycket i marsvinsvärden är just myter, medans annat finns forskning som stödjer. Men just att det noteras på flera ställen oberoende av varandra får mig tveksam.

Sen är det svårt att veta på vilket sätt det är giftigt isåfall. Det kanske inte visar sig förräns senare om det ex ger skador på njurar eller lever. Nu vet jag ju inget om detta, utan spekulerar:-)

_Charlie
1

#7 Jag antar att det är för att man som informatör vill vara säker på att ingen gör misstaget att servera skadlig potatis. Tex skulle jag lära mina barn att potatis är nej för det är giftigt. Jag skulle inte ta risken att förklara vilka potatisar som är giftiga och sedan förlita mig på att de skulle reda ut detta utan att ge skadad potatis.

Jag kan tänka mig att det är därför som tex humlans marsvin har med potatis under listan giftigt. Det finns så otroligt mycket unga barn med marsvin, och det är bättre att vara på den säkra sidan som den som ger information, än att riskera att de missar en giftig potatis.

Är man orolig över selanin ska man såklart inte ge potatis över huvud taget.

Selanin ger cancer, åtminstone hos människor.

De små gröna chipsen i chipspåsen, de innehåller selanin och de är också giftiga och cancerframkallande. Men för en människa behöver man få i sig enorma mängder selanin innan det kommer upp i en så hög halt att det är skadligt för kroppen.

En marsvinskropp är såklart mycket mindre än en människa och behöver en mycket mindre nivå selanin för att uppnå den skadliga halten, och därför tycker jag att man gör rätt som helt avstår från att ge sina marsvin potatis om man inte känner sig säker på om potatisen är frisk.

Potatis är ju faktiskt inget ett marsvin behöver för att må bra.

Jag ger mina potatis de gånger vi själva äter potatis. Det gör vi inte så ofta då vi knappt äter potatis/ris/annat spannmål över huvud taget, men när någon i huset inte kan gå utan hemmagjord potatismos längre så blir det potatis och potatisskal även till grisarna.

dannne01
0

tackar :)

idipidi
3

Anledningen till att det inte rekommenderas att ge potatis är, som redan har sagts, solaninet. Problemet är också att solanin alltid förekommer i liten mängd i potatis och att det inte helt är kopplat till de gröna potatisarna (vilket är potatis som utsatts för ljus). Potatis som utsatts för skada eller ljus kan få mer solanin än vanligt och bli farliga.

Jag vet tyvärr ett par uppfödare som förlorat djur efter att ha gett potatis, trots att de tagit bort de potatisar med grönt som de hittat. Oftast går det förstås bra, men man kan ha otur och det känns inte värt risken. Det finns mycket bättre saker att utfodra sina marsvin med.

Caf_Roy
0

Vi brukar ge våra marsvin lite potatisskal när vi skalat potatis. Dock inte mer än skal från en potatis till två grisar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[texel]
0

Det är DINA grisar och det är ENDAST DU som bestämmer vad de ska äta!
vill du ge de potatis som du anser är ok, så gör du det.

Fridaaaa
1

Jag skulle aldrig ge mina grisar det, vill inte chansa :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
1

Ger potatis, både rå och kokt, inte några stora mängder, även lite skal när vi har skalat.