Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1257 ggr
Lisifri
0

Lukt

Jag ska snart köpa mina första marsvin och har tingat tre stycken, en kastrerad hane och två honor. Buren kommer att vara placerad i vårt matrum och nu undrar jag om hanen kommer att lukta "för mycket"?

Jag har förstått att hanar luktar mer än honor men gäller det även kastrerade hanar? Ska jag avstå hanen och enbart ta honorna? (Att hö och sågspån kommer att lukta är en annan sak).

Uppfödaren skulle sätta samman marsvinen i god tid innan jag hämtar dem. Hanen är ca 1,5 år och honorna ca 2 år.

Jag vill inte ta hem hanen för att sedan behöva lämna tillbaka honom.

Vad är er erfarenhet?

[EmmaLillisLinsved]
0

Jag har enbart haft hanar men jag tycker inte att dom luktar spec mkt, enda lukten jag känner är från höet och bottenströet. :) Städar bort kisshörnen varannan dag och hela buren 1gång i veckan och aldrig tyckt att dom luktar illa. :P

Arinah
0

Upplever inte att hannar luktar särskilt mycket mer än honor. Och då har jag just nu 9 vuxna, varav flera har dejter på gång. En kille och två tjejer är ett jättebra alternativ när nu hanen är kastrerad. Du får en liten flock som är det trevligaste sättet för marsvin att vara i :-)

Fridaaaa
0

Jag har 3 st hanpar (plus 1 hanpar som är här tillfälligt). Inga av dom luktar något speciellt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
2

Tycker inte heller det är någon nämnvärd skillnad på lukt hos hanarna, jag hade inte bara haft honor. Upplever att Samson lugnar ner dom när det blir tjiv och tjafs.

Lilje
2

Jag skulle vilja ha en kastrat till mina sex honor för att göra den till en mer "naturlig" flockhållning. De är inte så himla lätta att få tag på, och jag upplever inte heller att hanarna luktar överdrivet mycket mer än honorna (de har snarare bara en annan slags lukt), så jag skulle absolut ta hanen om jag vore du :)

Lisifri
1

Tack så mycket alla ni för svaren! Ni har hjälpt mig komma till fram till beslutet att kastraten får ett nytt hem hos mig! :)