Bada Teddymarsvin
har 2 hanar av rasen Teddy skulle behöva bada dom vad för scampoo ska man ha och vilken temperatur på vattnet ?
Jag använder hexocilschampoo till alla mina marsvin eller hundschampoo.
Har ljummet vatten. Har en teddymix, men har som teddypäls, har samma till han :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
man ska inte bada marsvin de mår inte doms hud bra på!!!!
#2 Det stämmer inte. Det är helt okej att bada marsvin, men man ska inte bada huvudet.
FRIDAAKESSON
ne man ska int bada marsvin doms hud kan bli dålig å få svamp då å dom kan få lung in flama tjon åsso!
Inlägget redigerat av moderator eftersom det anses otrevligt när man skriver med feta bokstäver.
#4 Ja dem kan få lunginflammation OM man inte torkar dem,utan sätter in dem dygnsura i buren med drag. Men torkar man dem som man ska osv så kan man bada marsvin. Det gör alla inför utställningar osv.
Då skulle alla marsvin som ställs ut ha fått svamp eller lunginflammation.
Marsvin behöver badas ibland. Men man ska aldrig bada huvudet
Ts det är ngen fara å bada marsvin. Mina marsvin åker en del på utställning och då är det bad innan, men som Fridaakesson säger ett mild schampo så är det ingen som hällst fara,
men se till att han är helt torr innan du sätter in han i buren igen, jag brukar torka så gott det går med handuk och sedan använda hårfönen på den mildaste värmen samtidigt som jag torkar med en liten handuk :) vattnet brukar jag ha på ca 38 grader då marsvin är lite varmare än oss :)
nej, säger som dom andra, haft marsvin i 12 år nu och de är absolut inga problem att bada dom, jag använder ett speciellt siliconfritt schampoo åt dem. kommer inte riktigt på vad de heter just nu. Men vanligt hundschampoo går bra, de finns dock special schampoon åt marsvin finns att köpa på djuraffärer. Jag badar mina när jag deras päls blir väldigt skitig annars bara om jag tycker dom luktar illa ^^
Kika lite på utställningsförberedelser? De finns nog många tips och trix om badning där. :)
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Är det inför en utställning ska de ska badas så är det bra att bada de i schampoo för strävhåriga djur, de blir lite mjuka annars ;)
Badar mina nån gång om året (om det behövs…) använder grönsåpa, bevarar fettet i pälsen :)
#8 Tycker dem fungerar inte så bra:P Strävhåriga badar man inte så nära inpå uställning :)
#10 Har inte ställt ut strävhår, tänkte att det inte kunde skada :)