Man behandlar varje dag i en vecka (7dagar) och har sedan uppehåll i en vecka, behandlar en vecka igen, uppehåll i en vecka och behandlar slutligen igen. Totalt varannan vecka i fem veckor alltså.
Hanna
Misstänkte att det var något sådant jobbigt. Jaja föredrar det än att bada dom. Har 14 marsvin. Har medicinerat ett marsvin med Itrafungol och hade för mig att han skulle ha medicin morgon och kväll. Och var inte så sugen på att ge 14 marsvin medicin innan skolan.
Sen undrar jag : detta doseras väl efter vikt? Ska jag väga alla grisarna och inför samtalet imorgon och sedan tala om vikterna så att dom kan skriva ut rätt doser? Jag menar vi kan ju inte åka in med 14 marsvin bara för att väga dom.
#3 Vi fick väga dem och sedan räkna ut själva hur många ml de skulle ha per dag. Men det kan du nog göra och ta med dig pappret så hjälper nog vetten dig :) En gång per dag är det som gäller för medicinen, så du behöver inte ge innan skolan utan en gång t.ex på kvällen räcker.
#4 Jag har Dysklalyli och har därför svårt med siffror och till en början var bara vägninen va grisarna en svårighet ;) Så det vore väldigt skönt om vetten skötte uträknandet. Annnars flyr jag fältet och lämna över allt till min mamma
Thihi nej då. Men medicineringen tar jag hand om men uträknandet får någon annan sköta.
Men jag blir lite nervös. Har hört många som fått för liten dos av olika mediciner när det gäller Ringorm? Gäller det även Itrafungol? Våran vet har ju redan gjort misstag och låtit mig (troligen) gå med Ringorm i över 1år utan att ha tagit skrapprov utan provbehandlat istället.
Jag fick en skitsmart doseringsspruta med medicinen. Om jag inte minns fel såg man tydligt på den hur mycket man behövde dra upp till varje marsvin, det var markerat 1kg på den (det var ju för katt så 1kg var det minste, den fortsatte uppåt) så jag drog upp så mycket som varje marsvin skulle ha (vägde dem en gång i veckan och justerade doseringen, mina gick ner en del i vikt under behandlingen) och tömde den sedan i en liten medicinkopp (en sån som man dricker medicin ur, haha) innan jag tog upp det i en liten plastspruta för att ge till marsvinet.
Min veterinär ville inte skriva ut mer än en flaska Itrafungol åt gången och totalt behövde jag nästan två så jag fick ringa efter halva behandlingstiden och be om ett nytt recept. Dom skickade det till mitt apotek så det var jättesmidigt. Mindre smidigt var däremot att jag redan i första delen av behandlingen hade tömt det minimala lager av Itrafungol som fanns i staden (d.v.s. en flaska) och det tog ett par dagar att beställa hem nytt. Så tänk på att vara ute i goood tid om medicinen börjar ta slut (och det kommer den göra om du har 14 marsvin), för det var inte jag så det blev rätt svettigt, haha.
Hanna