Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1152 ggr
Fridaaaa
0

Förhårdnader

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag klippte Enzos klor så upptäckte jag att han hade förhårdnader på ena framtassen, Klippte bort dem enkelt och ska smörja med mjukgörande salva. 

Kan man förebygga förhårdnader?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
0

Tror inte det finns något att göra för att förebygga. Har problem med förhårdnander på några av mina gamlinga. Men jag smörjer regelbundet med helosan eller barnolja för att hålla tassarna mjuka. Det är nog det ända du kan göra.

Fridaaaa
0

#1 Okej :) Ja får göra det, för upptäckte just på ena framtassen på Blixten med nu, han är äldst på 3½ år. 
Men får göra det, tack :)

juliino
0

#2 Dom där förhårdnanderna är förtaskiga. Sitter alltid och svär över dom när jag klipper klorna på grisarna. Förstår inte varför dom kommer upp.

Fridaaaa
0

#3 Ja dom är inte så roliga. Har klippt bort dem nu, så får smörja på nu varje dag och se om det hjälper till.
Nej jag fattar inte det heller :/

fossingen
0

Ända sättet att förhindra stor uppkomst är mjukt underlag, smörja fossingarna ofta och klippa och sedan fila ner förhårdnaden. Dock är det ganska vanligt och svårt att få bukt med.

bohan85
0

spån torkar ut sorktassar och kan bidra till förhårdnader

Fridaaaa
1

#5 Jag har mjukt underlag :) Jag tar bort förhårdnaderna genom att klippa bort dem försiktigt och sedan fila sista om det behövs :)

#6 Jag har aldrig haft problem med det på marsvin innan, första gången och jag har alltid haft spån. Finns inget annat underlag jag kan ha heller. För fleece = luktar med en gång plus att man ändå inte får ha det i hela buren.
Toa-lätt = för hårt för dem att gå på.

Så finns inget annat underlag?
Jag tror inte det är spånen i detta fallet. Utan bara otur.

godisgrisen
1

Jag tror inte att det är spånet som orsakar förhårdnader. Jag har alltid använt spån till alla mina marsvin och vissa har förhårdnader och andra inte. De som har brukar inte bli av med  det trots att man klipper, filar och smörjer men jag anser att man ska försöka hålla efter det ändå. Jag har bara haft två marsvin som jag upplevt haft torra tassar och de hade inte påtagliga förhårdnader. Jag ser inget samband mellan torra tassar och förhårdnader. Däremot ser jag samband mellan mycket golvrastning på hårda golv och förhårdnader. Och samband mellan smutsiga burar och torra tassar.

Jag tycker inte förhårdnader är något problem. Jag tror inte marsvinen mår dåligt av det om de inte blir för långa och fastnar i något så tassen skadas. Håller man bara efter dem och klipper ned dem och filar lite samtidigt som man klipper klorna som man ändå bör göra minst var fjärde vecka så är det inga problem.

Fridaaaa
0

#8 Okej för jag är mycket noga med städning till mina marsvin. Städar 1-2 gånger/vecka, så blir inte direkt skitigt där inne.
Och när dom rastas har dom fleecefilt som underlag men blir ju ändå lite hårt.
Men kanske är ren slump med?
Ja det är lika bra att hålla efter det :)

godisgrisen
0

#9  Om du läst mitt inlägg lite mer noggrannt så hade du sett att jag inte tror att förhårdnade uppkommer av smutsiga burar men att torra tassar gör det och att förhårdnader och torra tassar inte har så mycket med varandra att göra.Flört

Jag tror förhårdnader uppkommer av hårtunderlag som ett golv är även om man har ett tyg på men främst har det med om marsvinet har benägenhet att utveckla förhårdnader eller inte. Att dra in på golvrastning för att marsvinen inte ska få förhårdnader skulle vara ett misstag. Marsvin behöver komma ur sina burar och rastas flera gånger i veckan. Att man får förhårdnader på sina marsvins tassar har inte med misskötsel att göra det händer ändå men förhårdnaderna ska skötas om när de uppkommer.

Fridaaaa
0

#10 Nej det var inte det jag menade heller, ville bara förklara det  :)
Då förstår jag bättre hur du menar :D