Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1634 ggr
[copicaddicted]
0

Lite bollning önskas

Upptäckte inatt att min älskade Molly har ont och jag velar på hur jag skall göra. Historien lite kort:

Molly och Polly kom hit i våras, klorna var för långa och vridna samt rejält förtjockade. Dom led av sellnic och var undernärda och fick lite hö i en höhäck i en pytteliten bur.
Jag misstänkte snabbt att nått var valet med dom, Molly har den klassiska päronformen och de 2 grisar jag haft med den har dött eller behövt avlivas pga cystor. Polly har en annan form och ser väl bokstavligen ut som en pinne med en boll på.

Men iaf, för dryga månaden sen så märkte jag att Molly rasar iväg i vikt och hon rör sig knappt. Hon vandrar iväg och äter men ligger helst ner och gör det med ena bakbenet utsträckt. HOn har svårt för att ligga still och bökar och stökar där hon ligger.

Igårnatt märkte jag att hon hade en svullnad mellan skuldrorna upp mot nacken och vid beröring så börjar hon skrika och krampa. Efteråt så får jag inte heller ta henne från bröstkorgen och neråt för då händer samma sak, i samband med detta så verkar hon även tillfälligt tappa känseln och viss motorik i bakbenen.

Hon älskar värme och hänger gärna med i sin handduk under min jacka när jag går ut och röker. Sen bonar hon in sig i handduken under filten tätt emot mig.

Då jag själv har nerv/muskel/ledsmärtor så misstänker jag att hon har ganska ont. Men hon verkar inte ha slut på livsgnista.
Hon är ju 3-4 år nånting och att börja undersöka henne hos en vet för ev operation känns nästan som att det kommer stressa och plåga henne mer än att bara låta det vara ELLER att låta henne somna in direkt.

KÄnner mig ganska uppgiven då hon är min gosegris som gärna ligger och snusar intill mig på sena kvällarna. Men vill inte att hon plågas i onödan heller Rynkar på näsan

[saphirasmarsvin]
0

Vilken jobbig situation :(

Har du någon bra, marsvinskunnig veterinär som du kan konsultera? Jag hade nog försökt boka en tid för en undersökning där man även kan diskutera lite olika möjligheter med veterinären i lugn och ro. Ett veterinärbesök behöver inte vara stessigt, om du inte har allt för långt till veterinär och hon nu kände sig trygg med att mysa in sig i något varmt och mjukt, hade jag försökt återskapa den "myssituationen" till veterinärbesöket. Om det går och vi ska till vetten, tar jag alltid med mig mina "sjuklingar" i en myspåse som är varm och påminner om våra vanliga kelstunder. Marsvinen brukar vara avslappnade och lugna. 

I vilket fall som helst önskar jag all lycka!

[copicaddicted]
0

JAg har inte riktigt den möjligenheten då jag behöver ha med mig barnen under en massa bussbyten. Så nån form av låda/bur är ett måste :(
Dessutom har vi ingen marsvinskunnig i stan alls. De flesta jag ringt till har haft inriktningen hund/katt eller kreatur. DOm förra jag var hos sa så stort att dom hade kunniga men det resulterade ju i att jag fick läxa upp dom…

Det som gnager mig mest är att avliva nått som inte visar att livsgnistan är borta. FÖr plågas är det sista jag vill att hon ska göra då hon verkar lida av samma smärta som mig och jag VET hur hemskt det är. Jag anser inte heller att mediciner är riktigt bra för det blir bara en stress i sig och då hamnar man i den onda cirkeln stress-spänningar-mer smärta. Vet själv hur det känns!

Jag noterade även inatt att det är hon som låtit så konstigt den senaste tiden. Hon gör ett skälligt nysande och sen rosslar det en stund. Jag har även noterat att hon drägglar då och då.

Jag är ganska säker på att vad det än är i hennes nacke/rygg så har det drabbat mycket nerver och möjligen ryggmärgen och halsen.

När jag läser och tänker så inser jag att hon lider, men så fort man tar upp henne så känner man att levnadsglädjen inte är slut.
Är väl det här som är den stora nackdelen med att ta hand om misskötta gamla djur. Det tar tid att skapa ett band pga deras psyke är trasigt och när man väl fått ett fint band så blir dom dåliga och dör :(

pinku
0

Ring Roslagstull!

Du bor kanske inte i närheten av Stockholm, men du kan alltid ringa och konsultera med dem.

08-612 57 60

Lycka till, och beklagar din jobbiga situation :(

fossingen
0

Ja, du bör studera henne en tid och se hur du ska göra, behålla eller avliva. Kontakta som sagt någon veterinär som kan mer om hennes symptom och ställ frågor. Hoppas hon blir bättre.