Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 11495 ggr
_Charlie
0

Välkomna CB-Bebbluttar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är dom här!

4 dagar för tidigt, väldigt svaga och skakiga, nakna om magen och väldigt små. En hona i lemonagouti/cream 37 gram dog vid födseln.

Nu ska vi se om jag får detta rätt. ;)

Från vänster: (Färgerna är inte hundra men just nu tror jag)

Silver agouti/white - 55 gram
Cinnamonagouti - 47 gram
Lemonagouti/Cream - 60 gram
Lemonagouti - 54 gram

Mamma var inte speciellt intresserad av sina ungar alls den första halvtimmen efter hon var klar, men nu sitter de äntligen tillsammans under magen på henne.

En plutt knäpper i lungorna. Jag har slungat h*n utan förbättring så nu låter jag bli. Nu är det bara att avvakta och se vem som överlever. Håll tummarna att alla klarar sig!

_Charlie
0

Det gömde sig alltså hela 5 bebisar i CB's mage, den största kullen vi haft hittills! Jag anade 4-5 med den magen och uppgången. ;)

FruSjoberg
0

Grattis!! Håller tummarna att de alla klarar sig!

Fridaaaa
0

Söta, hoppas att allting går bra!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Tack så mycket! =)

Efter en snabbkoll tror jag cinnamonagoutin är en hane och resten är honor.

pinku
0

Grattis! Hoppas allt går bra!

Jessica Holländare
0

Grattis! Hoppas att alla kommer att överleva och växa till sig ordentligt. Jättesöta.

PiggieVille
0

Jag håller krampaktigt mina tummar och tår och grisarna håller sina tassar så hårt de kan!! Och stort grattis till en stor fin kull! :)

Arinah
0

Grattis till fina kullen. Vilka vackra färger. Håller nu alla tummar jag kan att det går vägen. (Minsta ungen som klarat sig här vägde bara 49 g och behövde inte stödmatas.)

_Charlie
0

Tack så mycket för tummarna allihopa! =)

Jag tycker de börja piggna till lite nu och tar sig fram lite smidigare. Här tog jag en bild där man kan se att det är rätt mycket krut i dom för att vara så små. Jag hoppas detta blir lyckat nu så alla får leva och växa och bli stora och fina och älskade grisar!

_Charlie
0

Cinnamonpojkens fötter… Kyss

jezzijezz
0

Åhhhhh GRATTIS!!!!!! Så fina dom e allihopa!! Speciellt silver och cinnamon!

Hoppas alla fixar det å växer på sig!

Kram

godisgrisen
0

Hoppas verkligen det går bra nu! Bara de äter ordentligt borde det gå fint. :-) Kommer att följa dem hoppas på många fina bilder. ;-)

Grattis!

gnagarlover
0

STORT GRATTIS =))

_Charlie
2

Tack så mycket! :)

Jag har sovit hela natten, men jag har nog sovit väldigt oroligt med CB och bebisarna precis bredvid mig, för jag vaknade med en sjuhelsikes nackvärk och migrän. ;) Det var väldigt nervöst när jag lyfte på huset för en stund sedan, och nog tittade alla fyra nyfiket omkring sig på vad som hände! :)

Än kämpar dom på. :)

Picasso
1

Oj Redan!!!! Håller tummar och tår här Boise håller även morrhåren för säkerhets skull ;) Jätte grattis till bebbarna ♥

[SallysPigge]
0

Åh vilka godingar! Grattis! Håller tummarna på att det ska gå bra :-)

Jarado
0

Grattis och lycka till! Glad

godisgrisen
0

Det låter bra. Är ungarna aktiva har de antagligen ätit=snuttat och har de det så borde det gå bra. Fyra dagar för tidigt är inte så farligt. ;-)

_Charlie
0

Jag har haft dom uppe en kort stund för fotografering och ny vägning, alla har tappat mycket i vikt och minstingen är nu nere på 42 gram. Men de är väldigt starka och alla protesterade vilt och mycket, och minstingen visade sig även ha en enorm röstkapacitet för sin ringa storlek. ;)

_Charlie
2

Dom satt även allihopa och suttade på sina läppar bredvid varandra vid gruppfotograferingen. Herre gud så sött jag har nog aldrig sett något så gulligt i hela mitt liv. Smack smack smack, sutt på syrrans öra, smack sutt smack i kör.

_Charlie
2

_Charlie
0

Ungarnas namn är Swahili

Chipo - gåva (vald av framtida överlyckliga matten ;))

Hona

Svarttusch
0

Vilka sötnosar :) alla är såklart söta, men mitt hjärta smälter för den andra från vänster sida :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

_Charlie
0

Chindi - Ekorre

Hona

_Charlie
0

Chifu - Hövding (Klart man är som enda pojke) ;)

Hane

_Charlie
0

Chozi - Honungsfågel

Hona

Fler bilder finns på hemsidan under Bilder på kullar om man vill kika. :)

Cola&Bacardi
0

Jättesöta :) Grattis!

Mvh Linnea 

juliino
0

Gud vilka sötnosar! Håller tummarna för dom :)

[Maijah]
0

Jisses så söta! Grattis Glad

Jessica Holländare
0

Vad underbara dom är! Kyss

Whippersnapper
0

Jättefina ungar man både smälter och imponeras av färgerna. Skoj att ta del av diskussionen i din färg-tråd! En fråga. Pappa Samsung är nonself och mamma CB teddy. Ungarna är.. teddy (?). Är utfallet alltid så när man korsar (non)selfar (syftar på släthårig) och teddy? Dvs är teddy dominant pälsanlag eller kan släthår förekomma i en sådan kombo?

Hoppas detta inte var någon dum fråga… Skäms

Whippersnapper
0

Eller vänta nu…ÄR ungarna släthåriga? Har aldrig sett teddy-ungar så jag vet inte hur de ser ut när de är så små… Men släthåriga brukar vara liiite mer vågiga när de är precis nyfödda. Som sagt, lite dum fråga kanske. Oskyldig

godisgrisen
0

#32 Mamma är rex men det är ju nästan som teddy. De är släthåriga och det borde de bli om pappan som är släthår inte bär på rex och det gör han nog inte det borde jag veta som fött upp honom. :-)

_Charlie
0

#32 Som #33 säger så är mamma rex. Pappa är nonself. För att det ska bli rexungar behöver dom ett rexanlag från varje förälder, och det har ju inte pappan. Därför blir de släthåriga nonselfar som bär på rex. Paras dom med en rex eller en annan rexbärare blir vissa ungar rexar och vissa bärare.

Så i bebbarnas stamtavla kommer det stå nonself. Och genom att titta på föräldrarna ser man att de även har en rexgen i sig. :)

Ungarna ÄR förresten släthåriga. ;) På första bilden var de bara någon timme gamla och fortfarande blöta och vågiga i pälsen. Nu ligger den slätt och fint men lite yvig som bebispäls är. :)

_Charlie
0

#32 Pälsbild på CB's förra kull vilka var rena rexar. Där ser du skillnaden på pälsen. :)

_Charlie
0

Pälsbild på Chifu bakifrån för att se skillnaden. ;)

Fridaaaa
0

#36 Liknar lite en chinchilla bebis på den bilden hihi fast utan svans ;)

_Charlie
1

Ja det gör han. :)

Jag tog en kvällsvikt på dom för att se om mjölken kommit igång ännu, och de hade bara gått ner 0-2 gram sedan i förmiddags så jag antar att det börjar komma lite mjölk till dom nu.

Passade på att snabbt ta ett kort på Chifu i min hand, för att minnas hur fruktansvärt små de var i framtiden. Jag har aldrig haft så små, levande ungar. Om jag jämför med mina andra kullar är dessa säkerligen bara hälften så stora i storleken, och det ser liksom inte ut som att de ska vara så här pigga och starka som de är.

Lille Chifu passade på att visa mig att han minsann lärt sig tvätta sig själv, mitt under fotograferingen.

Jag fattar inte att denna lilla parvel väger 40 gram!

[Snuttegris]
0

Jättefina bebisar. Ett stort grattis och hoppas verkligen att dom alla överlever Kyss

_Charlie
0

Idag när jag steg upp hittade jag Chifu liggandes helt slö och svag på sidan i buren. Jag tog upp honom direkt och vägde honom. 37 gram. :(

Nu har jag gett honom lite stödmatning, men han har svårt att förstå hur man gör. Han fick i sig lite i alla fall, kanske 0,1-0,2 ml. Och nu orkar han sitta upp i min hand, om än lite skakigt.

Kom igen Chifu! Kämpa!!

Isnona
0

Åh vilka sötnosar! :) Håller tummarna att allt går bra!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Picasso
0

Håller tummar och tår…kämpa kämpa Chifu!!!!

Försök ge honom små men tätta mål förhoppningsvis vänder det igen…

Fridaaaa
0

#40 Håller alla tummar, tår och tassar här att det går bra!

[Snuttegris]
0

Kom igen grabben och kämpa <3

jezzijezz
0

Åhh håller mina tummar å tår allt va jag kan!!!

[saphirasmarsvin]
0

Grattis till bebbarna! :D

Jag kämpar även jag med en plutt som pendlar mellan 41 och 42 gram. Kämpa på båda två! Håller tummar!

Picasso
0

Håller tummar och tår för teddybebis kämpa bebisen kämpa!!!

_Charlie
0

Efter en vägning av alla bestämde jag för att ge allihopa lite stödmatning.

Chipo, födelsevikt 55, dag 2 vikt 45 gr
Chifu, födelsevikt 47, dag 2 vikt 37 gr
Chozi, födelsevikt 60, dag 2 vikt 47
Chindi, födelsevikt 54, dag 2 vikt 41 gr

De tynar ju bort! Jag gav dom bara en halv ml var, men herre gud så hungriga de var. CB kanske inte har någon mjölk??

De högg tag i sprutan med munnen och när jag tog bort den skakade de helt frenetiskt tills de fick tag i den igen.

Jag hade kunnat ge dom mer, men jag vet inte om det är smart att göra dom mätta, då kanske de inte försöker dia?

Hur tar jag reda på om CB har mjölk?

_Charlie
0

CB är duktig och tar hand om bebisarna. Hon ger dom värme och trygghet men de måste själva söka sig till den. När Chifu låg på sidan i en hörna var han ignorerad. Nu får han vara med i högen under magen igen, när han själv orkar ta sig dit.

Men jag ser aldrig någon dia. Och CB står aldrig i di-position, utan ligger gärna ner vanligt. Och så ligger ungarna precis under eller vid sidan. Inte den där sitsen där de sitter med ryggen kutad så ungarna får plats att dia under, den har jag inte sett på dessa dagarna.

Mår CB bra? Hon har ju gjort detta förr flera gånger?

[copicaddicted]
0

För att kolla om hon har mjölk så ta ett ltt tag i skinnet bkom spenen och dra/tryck försiktigt utåt. Du borde känna att det är ltie knöligt i "roten" av spenen, det är mjölkkörtlarna.

_Charlie
0

#50 Jag tittade detta nu och jag känner ingenting på den ena spenen, på den andra är det lite knöligt och lite lite vitt i spenens öppning, det kommer dock inte ut något när jag masserar.

Så CB har inte mjölk nog?

_Charlie
0

Jag har gett allihopa en gång till nu, och denna gången lät jag dom äta tills de inte ville ha mer. 0,6 ml, 0,7 ml, 1,0 ml och 1,0 ml. Jag vet inte hur mycket som är lagom och hur ofta de bör ha, så om någon vet det får ni gärna säga till.

Jag ska iväg nu men blir inte borta mer än max 2 timmar men ger dom igen direkt när jag kommer hem.

[copicaddicted]
0

På min digivande hona så behöver jag bara trycka lätt över spenarnas rot så kommer det mjölk, så det kan ju vara så att det inte finns nån för din hona.

[copicaddicted]
0

Ger du CB nån form av gröt?

Jag gav rejäla portioner av kli/vetekligröt med persilja första 2 dagarna och lät till o med det bli över och stå kvar över natten = resulterade i att bebbarna intresserade sig med när mammsen var där och åt. Dom får inte i sig mängder, men åtminstone vätska och lite näringsämnen.

Fridaaaa
0

Majs sätter igång mjölk har jag hört, hjälpte min ena hona jag hade :=)

Aristarcos
0

Grattis till bebisarna, hoppas du klarar de 4 du har kvar ! Lycka till, håller tummarna..

PiggieVille
0

Nej!! Vad händer? :( Kämpa bebisar!

_Charlie
0

CB har banangröt, fri tillgång till kraftfoder, hö, en skål med ärtor och majs etc i buren hela tiden, jag fyller på allt eftersom hon äter upp, och hon äter jättemycket.

Är det någon som vet om 1 ml åt gången till så små bebisar är en lagom mängd? Och är 1 gång i timmen lagom eller ska det gå längre tid mellan? Natten? Känner mig helt mossig i huvudet nu, hjälp snälla.

Aneema
0

Grattis till de små! Håller tummar att allt går bra. Hade sparat lite länkar som favoriter. Här står en del om stödmatning av små ungar, sista stycket på sidan.

http://www.luneas.se/fakta_draktighet.html

Här fanns också en del

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

_Charlie
0

Tack! Då verkar det som 3-4 timmar mellan matningarna är helt okej, men eftersom de troligen inte hade ätit över huvud taget sedan de föddes för 2 dagar sedan var det kanske bra att de fick lite oftare idag. Nu har de precis fått mat igen, och jag kan då kanske vänta lite längre till nästa matning.

Nu åt de mellan 0,6-1,5 ml. Det är minsta killen som är svår att få i maten, efter 0,6 blev han vansinnig. Men det visar ju att han har energi nog att BLI vansinnig för i alla fall. ;)

Annat än mot i morse när han inte ens orkade stå på benen eller lyfta sitt huvud själv.

Aneema
0

Om jag läser rätt står det i den ena artikeln att de kan behöva mat så ofta som var 3:e till 4:e timme men i den andra att de kan behöva mat så ofta som varje timme. Från 0,3 ml stod det i ena artikeln ang mängden/matning. Om de är lite prematura och inte alls får mat från mamman skulle jag nog försöka ge varje timme dagtid och lite glesare på natten. Men jag har inte erfarenhet av detta själv utan utgår bara från det jag läst.

[copicaddicted]
1

Tycker det låter som #61 har ett bra resonemang där.

Men ett tips är att ställa in gröt i låga skålar, eller rent av terracottafat (det ger jag maten i). Om du inte ser att dom intresserar sig för banangröt så testa att göra miniportioner med nått annat som är smarrigt för små grisar. Nyponsoppa, persilja, passerad melon kanske vore nått att testa att ha i.

Mina gröter berstår av 2/3 vetekli och 1/3 kruskakli. Blir inte så stora "bitar" av det så bebbarna är fktiskt där och äter numera. Iallafall gör min minihona det och hon ÄLSKAR det.

Har varit rejält sjuk de senaste dagarna så jag har inte orkar nånting så idag tog jag ovh vägde dom och honan har gått över 100g gränsen och hanen ligger på 99g och är nu 8 dagar gamla.

Tror att när man sitter i sitsen att man ska få marsivn att överleva så får man använda fantasin. Allt som inte är direkt farligt för dom får man prova att ge.
Jag gav min hona Gyllenmust blandat på vatten (kommer inte ihåg hur det var med marsvin och vanlig mjölk!) de sista dagarna på dräktigheten för att hon skulle få i sig det där  "lilla extra". Poppis? OOOOnä. Men det var välbehövlig energi för henne, framförallt sista dygnet för annars tror jag inte att hon orkat få ut sista ungen på huvudtaget!

Så för CBs och hennes bebbars skull. Använd magkänslan så ska du se att det går bra. Så pass mycket kan du om marsvin att du ser om nått går fel ;)

Eulwen
0

Hur går det Charlie?

PiggieVille
0

Hur har det gått för er?

_Charlie
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dagens vikter:

Chipo födselvikt 55 gr, 3 dagar 45 gr
Chifu födelsevikt 47 gr, 3 dagar 37 gr
Chozi födelsevikt 60 gr, 3 dagar 48 gr
Chindi födelsevikt 54 gr, 3 dagar 42 gr

Fortfarande ingen mjölk i CB's bar, men jag är glad över att hon sköter allt annat som rör ungarna. Hon tvättar, värmer och ger trygghet, jag matar.

Ungarna har lärt sig att maten kommer ifrån mig. När jag tar upp dom vet dom precis vad som väntar, och de är så ivriga att de springer runt i mitt knä som små tokar och biter tag i allt de kommer åt. Även mina fingrar. ;)

Jag tog en liten video, om än suddig och dan, på Chipo för en stund sedan när hon avnjöt sin välling. Sötböna!

PiggieVille
0

Åååh! Gullunge :) Jag har varit så orolig för hur det gått, skönt att höra att ni alla är ok. Tack för en super söt video :)

Picasso
0

Säger som #66 har varit orolig hur det gått för er…vilket hästjopbb du lägger ner för bebisarna…alltså nu dog jag lite hon är ju bedårande helt underbar ♥

Aneema
0

Skönt att höra att alla småttingarna är pigga och med. Ingen mer viktnedgång och två som börjat gå upp. Håller tummarna att det fortsätter åt rätt håll. Otroligt söta är de! =)

godisgrisen
2

#65 Men hjälp så söt hon är!

Jag vet vilket tufft jobb du har framför dig men det går! Ge inte upp det kan löna sig väl. Skönt att mamma är pigg och delaktig.

Jag håller tummarna stenhårt för dessa sötpluttar.

Cola&Bacardi
0

Söta! Håller tummarna! :)

Mvh Linnea 

jezzijezz
0

Håller fortfarande tummarna att det ska gå bra för dom alla 4:a!

Jag dog oxå en bit när jag såg den underbara video…*suck* <3

_Charlie
1

Det verkar som att de lyckats stabilisera vikten lite, vilket är skönt. Idag hade de ökat 0, 1, 2 gram förutom Chindi som minskat 1 gram.

Chindi är näst minst, men så svag. Hon har svårt att hålla uppe sitt huvud, men hon försöker. Man ser i alla fall om man jämför med syskonen, att hon är svagast av dom alla.

Chifu den minsta lilla plutten kom i morse springandes till burkanten med sina ynka 38 gram och skrek, skrek, skrek efter mig så fort han hörde att jag var i närheten. Han var helt utom sig. Det såg så fel ut, den lilla fjanten med all den energin. ;)

Jag satte idag in ett lågt fat med banangröt så att bebisarna skulle kunna smaka. Men de kanade omkring i gröten och tryckte ner hela ansiktena i geggan tills de hade gröt i både ögon, näsgångar och öron. Jag tog ut gröten. Vi väntar lite till med det. ;)

Lägger in lite bilder på dom från idag då de fick flytta in i en egen stor våning i burskåpet efter att ha varit under uppsikt i gallerburen bredivd min säng sedan födseln.

Hela högen så som de oftast ligger och myser och värmer varandra när CB är på promenad. Chindi närmst, lilla Chifu överst, liten skymt av Chipos nos bakom och Chozis rumpa längst bak.

_Charlie
0

Chozi (bakre) och Chipo (främre) grötbadar!

_Charlie
0

Gott men svårt att få där man vill ha det. ;)

_Charlie
0

Sista. :)

De är så himla härliga dessa små krabater!

lisopasi
0

Vilka underbara grötbilder

Jessica Holländare
0

Underbara bilder! Hoppas verkligen att allt går vägen för dom. Kyss

_Charlie
0

Åh vad gör jag nu! Chindi vill inte äta. Det är 2 timmar sedan hon åt sist, och hon sväljer inte maten jag ger henne med spruta i munnen.

Hon har varit svag hela tiden, men det har märkts mer och mer allt eftersom de andra 3 blivit piggare. Idag är de 3 andra som de brukar vara typ 12 timmar efter de fötts. (Vilket är roligt eftersom de faktiskt skulle fötts idag!) Nyfikna och snabba men vingliga och osäkra. Chindi vill inte undersöka något, hon vill bara sitta på samma ställe.

Jag har det senaste dygnet fått försiktigt tvinga upp munnen på henne för att ge henne maten (alla andra attackerar sprutan och kan inte få i sig maten fort nog), men hon har iaf svalt maten. Ikväll rinner maten ut.

SKa jag bara överge henne? Det kan jag ju inte göra. Jag måste ju kämpa. Om hon ger upp så ger HON upp, JAG vill inte ge upp. Hon måste ju äta! Hon blir aldrig stark om hon inte äter sin mat!

_Charlie
0

.

_Charlie
2

Fann henne ensam och kall i buren i morse. Tog upp henne och tog henne med mig tillbaka i sängen. La henne mot min hud med både fleecefilt och täcke på oss, och strök henne över kinden tills det var över.

Lilla lilla ekorre :(

PiggieVille
1

;( Styrkekramar! Nu får hon springa med sin syster över solklädda ängar…

Picasso
0

R.I.P Chindi Gråter

Cola&Bacardi
0

Beklagar :(

Mvh Linnea 

Linnea00
0

Beklagar Gråter

Jessica Holländare
0

Beklagar Gråter Fina lilla Chindi..

jezzijezz
0

Åh va ledsamt! Vila i frid söta lilla Chindi!

Fridaaaa
0

#80 Beklagar :(

lisopasi
0

Usch vad tråkigt

_Charlie
0

Tack. Det var väldigt tråkigt. Och ja jag har gråtit. Massor. Det är första gången en unge dött efter så lång tid. 4 och ett halvt dygn kämpade vi tillsammans innan hon bara… andades ut och allt var slut.

Nu sitter det bara 3 ungar kvar i buren. Som skulle varit 5. Flickan som dog vid födseln var ju trist, men det var ingen påtaglig sorg. För hon levde aldrig. Hon kanske levde på vägen ut men dog innan hon kom ut, det vet jag inte. Men jag såg henne aldrig levande. Det kändes inte så mycket. Den är död, plocka bort, usch så trist men här är 4 levande vi måste kämpa med. Men Chindi levde ju. Hon åt. Hon gick. Hon pratade. I allra högsta grad levande när hon fjompade sig på gruppbilden. Finaste lilla flicka. :(

Nu måste de andra 3 överleva. Jag vill inte förlora en till.

Viktuppföljningen från födseln:

Chifu: 47, 42, 40, 37, 39, 37, 38, 37 gram.
Chipo: 55, 48, 48, 45, 46, 45, 47, 47 gram.
Chozi: 60, 52, 51, 47, 49, 48, 48, 50 gram.

Chozi är stor. Man ser på henne att hon är störst och starkast. Trots att det bara skiljer gram mellan ungarna så ser man det på henne. Hon är glupsk, så glupsk. Skulle man inte vara försiktig skulle hon kvävas på en gång. Hon ska ha i sig 1 ml i ett svep ungefär.

Chipo är jag inte heller orolig över just nu. Hon är stark och pigg. Käkar med god aptit. Minst 1 ml per matning. Senast åt hon nästan 2.

Chifu är fortfarande mini. Och den som oroar mig mest. Jag bör kanske inte vara orolig för han är så otroligt pigg. Han är den som kommer rusandes när man kommer med sprutan. Och skriker och springer och skuttar efter en. Äter med god aptit, minst 1 ml per matning. Men han går ju inte upp i vikt. Han kan ju inte ligga på runt 37 gram längre nu, nu måste han öka i vikt. :/

Aristarcos
0

Tråkigt att det inte gick vägen för Chindi, hoppas de andra klarar sig !

godisgrisen
0

Trist med den lilla….

Det kan ta ganska lång tid innan de vänder ui vikt. Förstår din oro men der behöver inte betyda något tråkigt att han står still. Bill som jag stödmatade tog lång tid på sig innan han började växa.

Arinah
0

Så tufft ni har det. Lilla flickan som gick bort, det är så ledsamt när de händer. Man fäster sig så mycket vid dem när man mammar dem så mycket. Tänk att en som inte väger mer än några tiotals gram kan ta så stor del av ens hjärta. Det är positivt att resten inte går ner i vikt och är så pigga ändå. Har CB fortfarande inte någon mjölk alls?

_Charlie
0

Tack så mycket alla.

Fortfarande ingen tillstymmelse till mjölk hos CB alls. Vilket jag tycker är märkligt. Efter 5 dagar borde mjölken flöda. Att man ofta får hjälpa till när det är många ungar är jag medveten om, att de ibland behöver lite extra hjälp. Men att mjölken helt och hållet uteblir från en i övrigt frisk mamma, det har jag inte läst om innan. Och det var jag helt oförberedd på kunde hända. Har ni varit med om det?

Vad kan det bero på? Detta är hennes fjärde och sista kull, och hon har inte haft problem med mjölken innan. Men denna gången kom det aldrig någon.

Jag kan inte låta bli att bli att känna ilska. Och bli arg. Arg på vad vet jag nog inte. På statistiken antar jag. Jag har fått 5 kullar. 2 kastade för tidigt. Det har fötts 17 barn här. Än så länge har 8 av dom överlevt. Jag tycker inte det är rättvist.

Jag har fina avelsdjur. Friska djur. Som jag köpt från bra uppfödare. De har fina och friska linjer, och jag har kunnat följa många släktingar till dom. Rymliga, rena burar. Motion. Mycket bra hö. Näringsrikt kraftfoder. Gott om grönsaker. Bra omvårdnad, mycket kärlek.

Jag blir arg för att jag lägger ner sådant arbete på att kunna avla fram friska marsvin, och så förlorar jag så många.

Jag blir arg för att andra människor går in och köper djur med värdelösa gener i närmsta zoobutik som de låter ploppa ur sig ungar stup i kvarten som lever.

Men mina dör. :(

Jessica Holländare
0

Jag förstår din ilska. Det är verkligen orättvist att du fått kämpa så.. Rynkar på näsan

[sagansmarsvin]
4

#93 Att mjölken uteblir händer sällan men det kan förekomma. Då är det oftast en kull med låg födselvikt, som CBs.

Ungarna är för små och svaga för att orka ta i ordentligt när de snuttar, om de ens för tag på en spene. Det krävs ju energi från en liten bebis att suga. Då bildas det ingen eller väldigt lite mjölk, eftersom det inte finns någon efterfrågan så att säga.

godisgrisen
1

#93 Ja din statistik är skitdålig helt enkelt och det är lätt att förstå din frustration MEN trots att jag inte varit hemma hos dig så jag inte kan ha några bevis är jag övertygad om att du inte gör fel. :-) På det du skriver är det ingen tvekan om att du inte bara gör rätt du ser vad du ska göra också. Din situation är löjligt orättvis! Om jag jämför med min statistik hittills i år är det nästan skrattretande. Jag har haft sju kullar med totalt 29 ungar alla utom en (+en avflyttad som dog i en infektion ett halvår gammal) lever och alla honorna har mått utmärkt hela dräktigheterna inga konstigheter alls. Jag lovar att jag är minst lika förbluffad över min tur som över din otur men jag tror det kan slumpa sig så helt enkelt. Jag har inte haft ett så bra år någon gång tidigare men nu är det inte lika soligt med den åttonde kullen som väntas innom en vecka den här honan äter jättedåligt och utan tvångsmatning skulle hon ha toxat och dött redan så nu får jag igen lite. ;-)

Ja du skulle ha sett hur det var här hösten 2010 eländigt… Jag vet vad du går igenom och jag förstår din ilska. Jag känner igen det där med den otacksamma känslan när man känner att man kämpar och anstränger sig men det går galet i alla fall medan andra gör altt fel men har äcklig tur. ;-)

Nej jag har aldrig hört om någon hona som varit helt frisk och inte fått mjölk. Väldigt konstigt. :-/

Tröstkramar på dig Charlie! Du förtjänar anbsolut inte denna eländiga otur. Men nu är du på botten nu kan det ju bara bli bättre eller hur! ;-) Jag håller tummarna för dina små pluttar nu och önskar dig all lycka i fortsättningen!

Linnet
0

#93 Men försöker ungarna dia, för gör dom inte det så är det ju inte så konstigt att det inte kommer nån mjölk.

idipidi
5

#97 Det var min tanke också. Hur beter sig ungarna i buren? Försöker de dia?

Min erfarenhet av att handmata ungar är att risken finns att de slutar försöka dia mamman och istället blir helt fixerade vid sprutmatningen och att honan då slutar producera mjölk.

Har aldrig varit med om, eller hört om, någon hona som inte fått mjölk om hon har friska ungar som försöker dia. Eller jo, en hona som hade stopp i vattenflaskan och inte kunde dricka ordentligt. Hon fick inte tillräckligt med mjölk för sina ungar. Men det är ju verkligen ett extremfall.

Tror också, precis som godisgrisen säger, att man kan ha extrem otur ibland. Ibland finns bara inga orsaker till att det blir som det blir. Det är bedrövligt och man kan bli helt knäckt, men men kommer igen och är en erfarenhet rikare.

Men jag tycker också att man ska rannsaka sig själv och fundera på om det trots allt kan finnas någon faktor som påverkar djuren negativt, trots att man försökt göra allt rätt. Jag känner t.ex. till flera fall där fodret visat sig vara osaken till många missfall, trots att man verkligen tyckt att man utfodrat rätt. Hö är ju inte bara hö utan kan variera väldigt i näringsinnehåll. Vet en uppfödare som fick problem är hon utfodrade bara med säd som enda kraftfoder och blev av med problemen när hon gick över till pellets. Troligen någon mineral eller så som saknades.

Likaså vet jag fall där man inte förstått att marsvinen blivit stressade, alltså att de fått för mycket uppmärksamhet och inte tillräckligt med lugn och ro.

Observera att jag inte vet ett skvatt om din utfodring eller rutiner utan bara berättar om mina efarenheter. Glad

_Charlie
2

Tack för era funderingar. Jag tror dock inte att maten jag ger dom har något att göra med att det går snett. Eftersom den varierat friskt sedan första kullen.

Jag har inte gett ungarna mat hela tiden utan sett till så de varit hungriga och försökt dia från CB, iaf de första dagarna, och det försökte dom. De försökte trycka sig under CB men CB reser sig inte upp och gör plats för dom att dia. Hon ligger kvar så det slutar med att ungarna ligger intill henne, ist för under henne.

Hade ungarna varit lite större och inte så extremt små hade jag kanske haft lite mer is i magen, men med dessa minibarn vågar jag inget annat än ge dom via spruta.

Nu har dom minskat i vikt lite igen och låg idag på 36, 46 och 47 gram. Frustrerande!!!!

Linnet
0

#99 DU måste ge dom mat ofta då om dom inget får från mamman var tredje timme dygnet runt måste du mata eller kanske ännu oftare eftersom dom har så extremt låga vikter.

_Charlie
0

#100 Ja det gör jag ju, jag skrev att i början ville jag inte göra dom helt mätta eftersom jag hade hopp om att mjölken bara var lite sen och att jag skulle förstöra den om jag gjorde så bebisarna aldrig försökte få mat av CB.

Nu får de mat hela tiden, jag är där varje timme dagtid och visar dom sprutan för att se om dom är hungriga, oftast vill de vänta 2,5 timme ungefär innan de vill ha igen.

På natten får dom lite mer sällan men 2-3 gånger.

Linnet
0

#101 OK, konstigt att dom fortsätter att minska i vikt då, har dom inte börjat äta av annat då?

[sagansmarsvin]
0

#101 Anledningen är säkert då som jag skrev att de inte orkat med att hitta spenarna.

Eftersom det inte gått så lång tid finns det kanske en liten möjlighet att få igång mjölkproduktionen. Det du kan göra är att massera och trycka ut mjölken själv.

Mjölka henne helt enkelt. Om du håller på ett par dagar så kan det komma igång igen. Har du riktig tur och mjölken kommer in kan du samla i en liten kopp och ge med spruta om de inte diar. Det blir kanske inte så stora mängder att samla åt gången men du kan blanda upp med den andra mjölken om det inte räcker till.

Men observera att det är viktigt att mjölka henne om hon har mjölk och ungarna inte diar. Annars kan hon bli sjuk av det.

Folat är mjölkbildande. Finns nog mest i mörkgröna bladgrönsaker och broccoli.

Har du en blender så kan du mixa näringsrika blandningar till bebisarna också. Men de behöver nog dricka mjölken först och främst just nu.

imoon
1

Åh, jobbigt när inte allt går som det ska… Styrkekramar till dig!

Vad matar du ungarna med? Det har du kanske skrivit men jag har missat det. När vi (jag och mamma) nappade upp vår Estelle gav vi henne Babysemp de första dagarna men bytte rätt snart till Fortimel. Efter bytet började hon att öka i vikt!

Lycka till och hejja hejja bebisarna!

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

_Charlie
0

Tack för era tips!

Det har gått 6 dagar sedan de föddes nu, är det verkligen inte för sent med att börja försöka få igång mjölken på CB själv?

Jag har inte sett ungarna äta något annat. Jag har sett minstingen sutta på ett höstrå 2 gånger.

De får babysemp, eller babysemp blandat med mild havregröt för extra energi. Fortimel är i princip omöjligt att få tag i här, men jag har goda erfarenheter av det de gånger jag väl fått fatt i det.

Finns det något annat alternativ som är enkelt att få tag i som är bättre än babysemp? Det känns som att jag håller dom vid liv med babysempen, men bara precis så. Det går inte framåt, det står stadigt still..

Jag har ingen blender men en mixerstav, så jag kan få till puré och liknande.

_Charlie
0

Jag hade fryst broccoli. Om jag kokar det och mixar det och tvingar CB att äta mycket av det, är det en smart idé om jag ska försöka få igång mjölken?

Bör jag koka och mixa typ morötter med mycket energi till ungarna eller är de för små för detta ännu? Majs, ärtor?

Picasso
3

_Charlie!!! Du kan beställa fortimel på apoteket! Gå in på www.apoteket.se de har webbshopp och fyra flaskor fortimel ca 70:-

Picasso
0

Nä det var visst 84:- för skogsbärsmak Tungan ute

_Charlie
0

Tack picasso men den skickas inte med brevleverans. Leveranstid 3-5 vardagar betyder att jag har den om en vecka ungefär. :/

imoon
0

Jag vet inte egentligen men jag tror att lite mixade grönsaker snarare är positivt än negativt, precis som du säger är det ju energi! De är ju ändå så stora att de skulle kunna provsmaka lite grönsaker på eget bevåg.

Har du testat att visa ungarna vad mammas spenar sitter? Vi tog upp Estelle och hennes mamma för att placera Estelle vid spenen, vi till och med försökte placera hennes mun kring den men hon lärde sig aldrig att dia. Men det kan ju vara värt ett försök!

Om du beställer fortimel föreslår jag att du delar upp en flaska i taget i en iskubsform och fryser in. Fortimel har låg hållbarhet men i fryst form håller det bättre och genom att frysa in det i kuber kan du ta fram en kub i taget, det tinar snabbt. Vi hade jordgubbssmak till Estelle.Glad

[sagansmarsvin]
0

Jag vet inte om det är för sent. Men jag skulle nog ge det ett försök ändå, mjölken kan komma igång med lite tur. Vill du så prova, inget att förlora :)

Vad som är bra med en blender är att den slår sönder cellväggarna på grönsakerna så de blir väldigt lätt upptagna i tarmen.

Men med en stavmixer kan du ju ändå få till bra lättätna pureer, så kör på det.

Tänk riktigt näringsrikt. Typ grönkål eller broccoli. Ärtor är också bra till bebisar.

Majs är energigivande. Det är viktigt att de får i sig mycket energi, alltså kalorier. Då kommer de att orka mer.

Jag har använt lite kallpressad rapsolja i mjölkersättningen i extrema fall. Det ger kalorier. Det har fungerat i vissa fall, andra inte. Så jag vet inte om jag vill rekommendera det direkt. Men om allt annat misslyckas och de inte ökar något så kanske det är värt att prova några droppar.

Även i grönsakspuren kan du blanda lite olja om det behövs. Men håll bara på med det en kort period tills vikterna vänder uppåt.

Om du behöver tillsätta vatten i pureen så använd hövatten.

imoon
0

#109 Åh nej vad drygt… Rynkar på näsan

_Charlie
0

Jag håller på och kokar grönsaker nu. Mest broccoli men la i lite ärtor, majs och morötter också.

Jag måste ändå till apoteket senare så då ska jag fråga om de kan ringa runt och se om det finns någon typ av fortimel någonstans i stan. Någon typ måste ju finnas någonstans. Så länge det inte är choklad spelar det ju egentligen ingen roll.

Picasso
0

_Charlie om jag inte läste fel så ska det gå att snabbare än så + att jag själv beställde till postens utlämningställe! beställer du idag har du de i morgon eller du kan beställa till ditt närmaste apotek!

Linnet
0

Är ungarna pigga då? Normalt sett brukar dom ju vända i vikt efter bara ett par dagar, så dom får antagligen för lite mat.

nightmares
1

Jag har haft ett antal kullar med (ibland svaga) ungar som inte kommit igång med att dia.

Min första åtgärd är att försöka få dem att dia genom att placera munnen mot spenen och trycka fram en droppe mjölk. Det kan fungera, men oftast har det inte gett någon effekt. När jag väl gett upp diandet och börjat mata med spruta så har jag aldrig kunnat få ungarna att dia. I den mån de varit intresserade av spenarna senare har de bitit honan (som de lärt sig att bita på sprutan). Honans mjölk försvinner av sig själv på några dagar om de inte diar.

Jag har alltid matat med Semper. Ca var 3:e timma de första dygnen, och därefter efter bästa förmåga. Starkare ungar har klarat av flera timmar utan mat när vi arbetar, vid svagare ungar har vi åkt hem på lunchen och matat. Tills ungarna börjar växa har vi stigit upp 1-2 gånger per natt för att mata. Handmatade ungar har växt långsamt (/inte alls) i början för att sedan öka snabbt i vikt när de blivit gamla nog för att äta själva.

Det är mycket som kan gå fel när man matar och de flesta sådana ungar jag har haft har inte klarat sig. Ett antal har dock vuxit upp till pigga och friska marsvin och det är förstås roligt. Ibland är det nog bara otur som gör att de dör trots matning, men ibland kanske det finns bakomliggande fel som man inte känner till.

[sagansmarsvin]
0

Nu är väl grönsakerna redan kokta förstår jag :) Men nästa gång så ta råa grönsaker istället. De går bra att tina upp frysta också om det inte finns något annat.

Men när man kokar så kommer ju tyvärr mycket av näring ut i vattnet.

Så har du inte hällt av vattnet ännu så kan du använda det till att mixa med.

Jag skulle aldrig använda Fortimel till deras små känsliga magar. Men du gör som du vill…

Lycka till, hoppas de klarar sig :)

godisgrisen
3

Jag röstar ändå på Fortimel det är väldigt mycket energi i det Babysemp är klenare. Jag har använt båda och Fortimelet har funkat bäst. Apoteket borde kunna hjälpa dig att få hem, det har mitt Apotek gjort. Nu senast köpte jag hallon eftersom de inte hade skogsbär. Det var tydligen lika gott hälsar Terabyte hon luktar hallon nu.

Jag tror faktiskt att de stannat i vikt för att maten inte är tillräckligt kraftig.

Jag tror det är försent att få igång mjölken men det är klart att du kan prova.

Massor med styrkekramar och kraft till dig och bebisarna. Glad

idipidi
2

För sent för honan att få mjölk tror jag inte att det är. Det är t.o.m. så att marsvnhonor som fick sin senaste kull för månader/år sedan, kan få mjölkproduktion av att ta hand om en annan honas ungar.

Däremot tror jag tyvärr att det blir svårt att få ungarna att förstå att de ska dia när de nu är vana vid mat från spruta.

Sandra-B
0

Du kan själv ringa runt till de apotek som du har i närheten/har möjlighet att ta dig till och kolla om de har hemma (eventuellt kan beställa hem).

Så fick jag göra sist jag behövde fortimel, när Alice var dräktig och jag hittade på sista stället jag ringde till :-)

Annars tog det två dagar för "riktiga" apoteket att få hem det, men med helg nu så blir det väl tidigast måndag/tisdag… :-/

Jag har en flaska kvar, men det hinner ändå inte fram förrän efter helgen om jag skulle skicka den till dig så det hjälper knappast, tyvärr :-(

Förr använde jag också babysemp till att mata ungarna med, men det var rent ut sagt hopplöst att få dem att öka i vikt. Efter tips från andra gick jag över till fortimel och det är helt 'outstanding' tycker jag.

En gång när jag behövde fortimel så var skogsbären restad och gick inte att få tag på någontsans i närheten, fick då ta en annan sort (tror jag valde jordgubb) men det var inte alls lika populärt som skogsbären brukar vara. Det fungerade dock att mata med, men det blev lite kladdigare än normalt ;-)

Angående mjölken så tycker jag att du ska prova och se om du lyckas få igång produktionen och i så fall mjölka henne och samla upp mjölken och ge till ungarna, det är ju trots allt det bästa de kan få. Jag har faktiskt mjölkat och matat några gånger i kombination med fortimel när mamman har vägrat att låta dem dia eller när ungar inte har fattat hur de ska göra. Framförallt i början innan de har börjat vända i vikt och börjat äta annat.

Hoppas verkigen att det går vägen för de tre som är kvar!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
0

Grattis i efterskott och verkligen jättetråkigt med de små som inte överlevt. Håller tummarna för de som är kvar!

_Charlie
0

Sov gott lilla honungsfågel… Gråter

Aristarcos
0

Nej, inte en till…hoppas det går bra med de sista två.

Picasso
0

NEJ inte en till Gråter R.I.P Chozi Gråter

Lider med dig _Charlie *styrkekramar*

Aristarcos
0

Kan inte majsvälling fungera ? det går ju att köpa på vilken affär som helst..

Juliannas marsvin
0

Oj så tråkigt, lider verkligen med dig.. Håller tummar & tår för de sista två!

Aristarcos
0

Taget från Veterinären.nu

Prematura marsvinsungar - hur göra, mata?

Hej. Jag har ett marsvin som nu är ca 1 år. Hon fick igår 12/1-11 4 små ungar, varav en var död vid födseln. Honan tog mkt längre tid på sig att föda ut den döda ungen är det vanligt? Den kom förresten sist av alla ungar.

1 av de tre ungarna är ganska pigg och har päls på kroppen. Mamman kommer inte igång med amningen så jag får stödmata ungarna så länge. Jag försökte klämma ut lite mjölk men det kom inget. Den här ungen äter glatt när vi stödmatar honom med modersmjölkersättning. Denna unge vägde 59 gr vid födseln.
Denna unge har inte ätit något annat än ersättningen.

De två andra är vita marsvin och de är inte lika pigga tyvärr. De skakar och drarrar på benen och orkar inte gå så långt som den första stora ungen gör. De har dessutom inte päls på bakdelen av ryggen och rumpan. Är de prematura? De orkar inte äta så mycket men försöker få i dem ca 0,5 ml var 3:e timme. Dessa ungar vägde 51gr samt 57 gr. De verkar frysa så jag har täckt burens tak med filtar.

Min fråga är: Hur mycket mat ska de ha, vad för sorts ersättning ska man ge och hur ofta ska man ge det? De har inte ätit något av de grönsaker som finns i buren och heller ej hö.

Jag vägde ungarna idag och alla har de gått ner lite i vikt sen igår.

Jag är så rädd att förlora ungarna så jag vill verkligen kämpa för att få dem att överleva. Jag har haft de minsta i min bh-top med bomull i och de somnar så gott där och det blir varmt och skönt. Men ska jag verkligen separera barnen från mamman för att värma dem?

Mamman är inte jätte engagerad i sina barn men tvättar dem och värmer dem med sin kropp. Men hon reagerar inte på att vi tar upp ungarna och hon går ibland iväg för att käka lite och så.

Jättetacksam för snabbt svar då tiden är knapp för dem.

Mvh Johanna Larsson

Veterinären svarar

Hej Johanna!
Det är svårt att säga om ungarna är prematura eller inte men något är uppenbarligen på tok. Ungarna kan även ha medfödda svagheter som kan vara svåra att göra något åt.
Att det tar längre tid för en död unge att födas är helt normalt. En död unge rör sig inte och stimulerar då inte livmodrn till kontraktioner.
Det låter lite bättre för den större ungen men jag tror det kan vara svårt att rädda de två mindre. Du måste vara beredd på att alla tre ungar kan dö vad du än gör.
Det allra bästa är om man har en annan hona med ungar som kan adopetera ungarna som inte matas av sin egen mamma. Finns det ingen lämplig fostermamma får man göra så gott man kan med modersmjöksesättningar av olika slag. Det bästa att börja med är kattungemjölksersättning eller getmjölk. Anledningen är att den mjölken är fet och ungen får i sig mycket energi på en ganska liten giva. Du bör försöka få i minst 0,3 ml var 3-4:e timme och öka på efter hand. Spruta inte in vällingen kraftigt i munnen, ungen kan då få ner vätska i lungorna. Det är bättre om ungen suger i sig maten själv. Tänk också på att det är viktigt att maten är kroppsvarm.
Det är viktigt att ungarna inte blir avkylda, då förloras mycket värdefull energi. Kanske det kan fungera att lägga en värmedyna under buren? Du måste dock kolla att det inte blir för varmt. Visst kan det fungera att du värmer dem själv men det är viktigt att ungarna får växa upp med andra marsvin som förebilder.
Lycka till!

_Charlie
1

Tack så mycket… hon var så pigg, stor och matglad. Den jag var säker på skulle fixa detta bäst av alla. Så slutade hon öppna munnen idag, vägrade svälja maten, och somnade i min famn för en stund sedan. Precis som Chindi igår.

Fortimel är på väg på posten från en ängel, och jag hoppas det hinner hit i morgon förmiddag.

5 ungar… blev 4…. blev 3… blev 2….

Känner mig så nedslagen. Som en stor fet snyting. Jag börjar ställa in mig på att dessa ungarna inte går att rädda. De kommer dö. Och överlever en av dom, så är den en bonus. Men förväntningarna är i botten. :(

_Charlie
0

Tack #127

Jag har sett att andra har samma erfarenhet av kattmjölk som med babysemp. De hålls vid liv men inte mer än så. Getmjölk har jag letat mig fördärvad efter här, jag har till och med varit runt i de utländska affärerna.

Men jag hoppas fortimelen hinner fram tills i morgon..

Aristarcos
0

Man kan inte ge vanlig grädde då ? Den är ju super fet, men de kanske inte klarar av den ? De kanske kunde få en liten kick av det…

_Charlie
0

#130 Jag har också funderat på grädde. De är ju bebisar och tål laktos än så länge. Men man har aldrig läst/hört om någon som gett grädde. Å andra sidan ges ju både fil och andra mjölkprodukter till marsvin emellanåt.

Picasso
0

#131 jag undrar om deras små magar tål grädde visst den är fet men saknar förmodligen mycket som finns i sempers och fortimel. Alternativet är ju kanske laktosfri grädde Obestämd

Juliannas marsvin
0

Började fundera på det här med råmjölk & hittade det här på en sida om marsvin..

"Har de fått i sig den första viktiga råmjölken?
Annars behöver de få i sig råmjölk för att få igång immunförsvaret och
magen.
Utan den första råmjölken är det lite svårare att få dem
att överleva.
Men ofta hinner de dricka mjölk en eller två dagar innan mamma
dör, och då behövs det ju inte. Men inte alltid man har sådan tur."

Kan det vara det som spökar? Tog hand om några hittevalpar när jag gick i gymnasiet & alla dog av lunginflammation, förmodligen för att de inte fått i sig råmjölken.

_Charlie
0

RIP fina lilla Gåva Gråter

Fridaaaa
0

#134 R.i.p <3

Picasso
0

Nej Gråter R.I.P Lilla Chipo Gråter

Aristarcos
0

så tråkigt med lilla chipo, hur går det med sista killen ??

_Charlie
0

Jag kände det på mig igår kväll. Sama symptom som de andra 2 flickorna. :(

Jag trodde lillkillen var död när jag kom upp i morse. Han låg ensam och kall på sidan bredvid Chipo. Han har väl troligen stannat vid systerns sida medan CB övergett henne, han brukade ligga bredvid henne. Och nu fick han ingen värme från henne.

Jag tog upp honom och värmde honom och fick i honom massa mat, och efter en stund reste han sig upp och orkade sitta upp ordentligt igen. Nu är han hos mamma igen.

Han har iaf ökat 4 gram de senaste 2 dagarna och ligger idag på 40 gram.

Picasso
0

Måtte lillkillen klara sig ♥ Någon rättvisa måste det väl finnas eller Gråter

_Charlie
0

Ja.. om bara han klarar sig känns det ju ändå som att det fanns en mening med kullen. Försvinner han också känns allt så meningslöst..

Samsung som åkte 60 mil hit och 60 mil hem för denna kullen, och så bara går allt fel. :(

Picasso
0

#140 Det positiva är ju att han ökar i vikt nu! Precis, ja tacka sjutton för det all förväntan allt jobb du lagt ner på ungarna det får inte vara förgäves!

Ja och du kan knappast göra om parningen då det är CB,s sista kull Rynkar på näsan

HEJA Chifo fortsätt kämpa!!!

_Charlie
1

#141 Nej CB får inga fler kullar nu, det får räcka.. Ja, hoppet att han ska fixa det stannar ju kvar för alltid, även om jag förstår att risken är stor att han inte gör det. Jag har ju sett hur snabbt det gått för dom andra.

Jag har en planerad parning kvar, mellan Edward och Ella, som jag kommer göra ganska omgående. Har jag samma otur med den kullen blir den min sista, tyvärr. :(

Lyan
1

Gråter

Picasso
0

#142 Nej jag förstår det…..ja här hålls alla tummar för lillkillen men han har varit en kämpe så här långt viktmässigt så borde det ju varit han som föll bort först. Han har kanske den extra viljan att kämpa och leva som behövs, hoppas verkligen det ♥

Det tycker jag du ska göra…den kullen kan/får inte gå fel! Hur mycket otur kan en människa ha… *nu höllt jag på å svära*Någon rättvisa måste det väl för sjutton finnas. Du har haft nog med elände för en hel livstid tycker jag!

Jessica Holländare
0

Gråter Fy vad tråkigt!!

jezzijezz
0

Va tråkigt att läsa om alla bebbarna Gråter

Håller allt hopp uppe om att det går bra för lille killen!!!

Styrkekramar till dig!!!

_Charlie
0

Tack allihopa. En liten parvel kvar, och hur det går för honom vågar jag knappt skriva. Så fort jag skriver här att någon mår så bra så, så dör den inom en dag ju. :( Vikt 42 gram.

jezzijezz
0

*heja heja gossen* = )

Cola&Bacardi
0

Kämpa på :) Håller tummarna!

Mvh Linnea 

carsbo
0

ush vad jag lider med dig charlie :( jag förstår verkligen din frustration, det skulle jag också göra om jag var i din sits. jag förstår inte varför du är så otursförföljd, karma kan ju slänga sig i väggen. jag håller tummarna för dig och den lilla återstående parveln, hoppas han fight håller hela vägen. tröstkramar!

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

_Charlie
4

Idag är lilla jag 10 dagar gammal och väger 44 gram. Jag tog en bild i handen för att se hur mycket han växt, men det var ju ingen skillnad. Lilla miniman. Kladdig och trött, tar en halvlur i extramammas hand efter 2 ml fortimel. ;)

Det knäpper lite när han andas sedan flera dagar tillbaka, och det oroar mig. Dock låter det inte som att det sitter i lungorna utan längre upp, som i näsan. Men än lever han och han är en väldigt lycklig liten filur som ibland villar iväg sig lite för långt i buren och då ger ifrån sig ett sådant otäckt tjut så både jag och CB flyger fram för att rädda grisen som håller på att klämmas ihjäl, men så sitter bara liten fjomp och tittar på oss och struttar efter mamma nöjd efter att ha hittat hem igen.

PiggieVille
0

:) "lilleman" Skönt att höra att han mår som han mår *heja*

Picasso
0

Han är så söt så söt ♥

Han vet ju hur han ska få fart på mamma och extramamma Tungan ute

Fortsätter hålla tummarna för honom.

godisgrisen
0

#151 Det knäppte och lät om Bill också när han andades när han var liten. Väldigt skrämmande men det gick ju.

Håller tummarna stenhårt!

[Snuttegris]
0

Håller alla tummar och tassar här för att lilleman kämpar vidare Kyss

_Charlie
6

Med en ålder på 11 dagar har Chifu idag äntligen nått sin födelsevikt på 47 gram!

Picasso
0

Gud när jag läste med en ålder av… trodde jag att han dött Skäms

Heja Chifo kämpa på lilleman ♥

Hoppas han fortsätte öka i vikt :)

jezzijezz
0

Åhhhh va skoj!! Heja heja gossen lille!!!! Då har han ökat hela 3 gram på 1 dag! Skrattande

PiggieVille
0

Hur mår lillemannen chifu?

_Charlie
10

Still going strong! Fortimel och banangröt är mumma hälsar Chefen!

I morgon blir han 2 veckor. Tänka sig att han ännu är kvar, pigg och stark och med en enorm och sprudlande personlighet i en kropp så liten så han kunde varit född ikväll.

Jag matar inte längre på speciella tidpunkter, utan Chifu får meddela mig när det är dags. Och det gör han. Jag hör på en gång att nu vill Chifu ha mat. Mycket riktigt står han vid plexiglaset och ropar med en så söt röst så det ilar i tänderna. Den är inte så högljudd rösten, utan ganska svag och dov, men den har ett speciellt tonfall som man vet tillhör Chifu.

När jag stoppar ner handen i buren rusar han fram på en gång och klättrar upp i min hand och letar efter sin mat. Maten äter han i min hand, med min handflata runtom ryggen. Bakfötterna är han mycket noga med att de inte får hänga i luften, utan det ska sprattlas tills han fått upp dom ståendes på mitt lillfinger. Framfötterna ska sitta runt mitt pekfinger. Då kan man sitta tryggt och sutta tills man är mätt.

Efter maten är han lugn. Oh så lugn. Och trött. Och belåten. Och sugen på mys. Ja, först måste han tjura lite eftersom hon med maten också är hon med den blöta trasan som svabbar runt i ansiktet på honom efter varje måltid. ;) Han sitter i min hand och tittar på mig och ser så nöjd ut. Buffar med sin lilla nos under mina fingrar för att hitta en mysig plats, och ibland stryker han huvudet, kinderna, pannan, upprepande gånger mot mina fingrar så som katter gör när de kelar, vilket jag aldrig uppmärksammat hos marsvin förut.

Han har tidigare velat ha nästan exakt 1,5 ml mat åt gången. Men de senaste 2 matningarna i kväll har han slukat hela 5 ml åt gången. Kan bero på att han börjat växa nu, och bli starkare och rör sig mer, och behöver än mer energi.

Efter vi började med fortimel började han öka 2 gram varje dag. De senaste 3 dygnen har han ökat hela 5 gram om dagen. I morse landade vågen på "maffiga" 62 gram. Tänk det var inte länge sedan han låg på nästan hälften av det där, 36 mirakulösa gram.

Än så länge ropar jag inte hej. Jag vet hur snabbt det har gått för hans 3 syskon att gå från pigga, friska, matglada småpluttar till hängande döende små knyten, och jag är ständigt rädd när jag stiger upp på morgonen över att behöva möta Chifu på detta viset. För varje dag som går klättrar han längre och längre in i hjärtat, och för varje dag som går tappas lite av den muren man byggt upp för att skydda sig själv mot smärtan när han dör, och för varje dag som går blir det svårare att förlora honom.

Men jag är medveten om att det kan ske, och sker det så är jag tacksam för varje dag vi har fått tillsammans. Varje dag med lilla Chefen är en bonus, och jag är så glad över att han ville födas här hos mig.

2 veckor och en fin viktökning, det ger mig i alla fall lite hopp. Lite hopp om att vi ska fixa detta och få massa goa år tillsammans. Man får ju aldrig sluta hoppas, då kan man lika gärna ge upp och hoppa av. ;)

godisgrisen
2

Åh så vackert du skriver.GladJag känner igen det så väl från förra hösten då jag kämpade med min plutt. Jag önskar att det går bra för Chefen. Håller tummarna här så de blir blå!

jezzijezz
1

Åhhhh va härligt att höra!!! Hela 62 gr…WOOOOW! <3

Lyan
1

Heja Chifu!!! Underbart att läsa :-D

Tänkte även varna lite nu när han käkar så mycket. Han får inte äta mer än 5ml/måltid. De äter så fort när de får med spruta att de inte hinner känna att de blir mätta och mer än 5ml kan skada deras lilla mage som inte rymmer så mycket mat ännu.

Håller alla tummar, tassar och tår som finns här hemma!

_Charlie
0

Tack för alla tummar! :)

Är det någon som vet varför Chifus öron torkar i kanterna och spricker/försvinner?

Först blir det mörkare i kanten, sedan blir det mörka hårt som en sårskorpa, och sen försvinner alltihopa. Nu har han 1 hack in i vardera öra efter det torkat och trillat bort.

Lyan
0

#164 Antingen att han av någon anledning blir väldigt torr i huden eller pga svamp. Prova att smörja med fuktgivande salva eller försvarets hudsalva och se om det blir någon skillnad

_Charlie
0

Svamp trot jag inte, det har vi haft så många gånger att jag tycker jag borde kunnat se det. Och han är egentligen inte alls torr om öronen utan väldigt mjuk, och dessa små mörka partier kommer bara som en enda pytteliten prick i kanten på örat, som sen torkar och trillar av så örat delar sig ett par mm. Kan det vara brist på något?

Lyan
0

#166 Brist kan det mycket väl vara eftersom han blir flaskmatad men det går nog inte att göra så mycket åt förrän han börjar äta riktig mat ordentligt. Jag hade ändå provat med att fukta öronen, det får också ev. smuts att lösas upp

_Charlie
0

Ja det ska jag absolut göra, värt att prova såklart.

Ja än är det så lite som trillat bort så det är nog ingen fara, förhoppningsvis minskar det i takt med att han börjar äta riktig mat.

_Charlie
0

Om man tittar noga på senaste bilden kan man se ena hacket som blivit i örat till vänster på bilden. Så blir det när det torkat och trillat bort.

Jessica Holländare
2

Lilla goa Chifu. Underbart att höra att han mår bra än så länge. Kyss Vilket otroligt jobb du lägger ner. Beundransvärt.

_Charlie
9

Suddig bild, men jag måste bara visa denna lilla 20 dagar gamla bebisrumpan som sitter på en liten grabbhalva som nu inte längre stödmatas.

Det skär i hjärtat när han skriker efter mig, men han går upp i vikt utan min hjälp nu så det är viktigare att han lär sig att maten inte längre kommer serverad ur spruta utan man får jobba lite för den själv. Men åh så svårt det är att inte ge honom när han ropar. :(

Picasso
0

Skrattande♥♥♥♥

[saphirasmarsvin]
0

Åh, lilla vännen då! Vilken liten kämpe :)

_Charlie
0

Tack, ja han är helt otrolig denna herre! =)

[sagansmarsvin]
0

Så glad han mår bra och växer. En riktig liten kämpe Glad

godisgrisen
0

Fantastiskt! Det är härligt att se att han fixar det! Glad

Picasso
0

Hmm om man nu ska vara lite New agedig så skulle man kunna tro att det är min lille Hjälte som har valt att föddas i denna kropp Flört

Whippersnapper
0

#171 Vad roligt att läsa. Grattis till dig! Duktigt kämpat. Han är stört-söt!

Aristarcos
0

Åh vad kul :) fortsatt lycka till med lillgubben..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.