Våningsbur
Jag har en hemma byggd bur gjord av 2 bord och nu bestämde jag mig för att bygga en undervåning med ramp ner. När jag satte in mina marsvin där i går kväll när det var klart gick dom fram till "hålet" och tittade nyfiket…
Tror ni att dom någonsin kommer våga gå ner där? Ska jag på något vis hjälpa dom eller ska jag låta dom sköta det själva?
Jag har byggt litet "staket" runt sidorna så att dom inte kan ramla ner så lätt och är tvungna att gå runt för att ta sig ner.
Jag byggde till våningen mycket för att det snart kommer ett tillskott av en liten hona som då kommer vara 6 veckor och jag tyckte att det kunde vara bra med lite extra utrymme. Hon är van vid våningar och ramper så när hon flyttar in så kommer hon säkert fixa det galant…Får kanske hoppas att hon då visar mina "gamla" damer hur man gör :-)
Om rampen är säker för marsvinen och det bara handlar om att de är lite fega, lägg bitar av grönsaker som doftar gott längsmed rampen så de måste gå på den för att få tag i det goda, och låt bli att lägga annat gott på våningen de är på en stund. Gottis är svårt att motstå, och kommer de väl på att rampen inte är farlig lär de nog gå självmant sedan. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag hoppas att rampen är säker. Jag har limmat fast smala träbitar som stöd och försökt att göra lutningen så liten som möjligt… Har ni några tips så tas dom tacksamt emot! Jag ska testa lägga paprika ikväll för det vet jag att dom inte kan motstå!
Hej jag har en kanin bur med 2 våningar och han var lite feg i början men jag lag honom i nedervåningen för han vågade inte gå ner, men upp vågade han Så mitt tips är att lägga dom dit ner och lägga paprika på rampen så får de gå uppåt för det är enklare än att gå ner, funkade på min kanin hoppas det gör det för dina marsvin :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓