Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 704 ggr
MammaHela
0

Normalvikt? Orolig för mina grisar

Jag funderar på om mina smågrisar väger lite för lite…

Köpte dem den 26 september och enligt uppfödaren är de födda 10 augusti.

26/9 Vilda 268 g    Älva 289 g          6,5 vecka

30/9 Vilda 276 g Älva 274 g          7 veckor

7/10 Vilda 295 g Älva 303 g          8 veckor

13/10 Vilda 328 g Älva 329 g         9 veckor

20/10 Vilda 363 g Älva 363 g          10 veckor

28/10 Vilda 371 g Älva 384 g          11 veckor

11/11 Vilda 413 g Älva 412 g          13 veckor

19/11 Vilda 414 g Älva 427 g          14 veckor

24/11 Vilda 441 g   Älva 446 g         15 veckor

Som ni ser så går viktuppgången lite hur som helst, men de har alltid samma tillgång till hö, pellets och grönsaker. I början så drack de inget vatten, men det gör de nu.

Är lite orolig att de är för små, de är snart 4 månader och väger pyttelite ju.

carsbo
0

är du helt säker att de var de grammen? uppfödaren o du kanske haft olika inställningar på vågen?egentligen ska man inte sälja ungaran förrens de väger 300 g, visserligen var de 6.5 veckor men man brukar väl föredra att gå efter vikten om jag inte minns fel. _charlies chifu var ju 4 veck o skulle separerats ifrån sin mamma, men då han är hälften så stor som han borde vara så får han stanna o mamma sig längre.

jag har en hane på 3 mån som väger dryga 500 g o en hona på 6 mån som väger 700 g, o ingen av dem är speciellt stora för sin ålder.

så jag skulle säga att dina är väldigt tunna. kanske skippa pelletset o ge kornkross/mussliblanding eller havregryn? jag vet inte så mycke om mussli men ger ovanstående lite kornkross. när jag gav de äldre tjejerna det förut som helgsnask så gick de jättefort upp i vikt så det slutade jag raskt ge dem :P

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

MammaHela
0

Jag har ingen aning om vad uppfödaren hade för våg, dessa har jag vägt själv hemma på våran digitala köksvåg.

Jag tycker inte att de är så små, men ju mer jag läser här, dessto mer inser jag att mina älsklingsgrisar kanske inte mår så bra Gråter

carsbo
0

nä oroa dig inte, det kan vara något som spökar i deras bakrunder som nu visar sig på deras vikter o hur de växer. byt ifrån pellets till tex kornkross istället.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Juliannas marsvin
0

Min Lee är drygt 12 veckor & väger 478 gram.. Har en annan hona som vägde 438 gram när hon var drygt 4 månader, hon är liten men har bra hull, nu är hon nästan 6 månader & väger 640 :)

MammaHela
0

Kornkross?

Vart köper man det?

Juliannas marsvin
0

Det finns att köpa på matbutiker typ Coop eller Ica om man bara ska köpa litegrann. Annars kan man säkert köpa det på Granngården oxå.. :)

juliino
2

Byt foder till det du fått tips till ovan. Bli inte super orolig av vad du läser. Fick en kull med fyra ungar två dödfödda och dom två som var kvar vägde väldigt lite och fortsatte göra det länge, men det var normalt för dom. Det finns ingen "normal" vikt. Alla är olika men du ska ju självklart ge ett bra foder som hjälper dom att lägga på sig och få en riktigt bra vikt.

Aneema
0

Vikten kan variera väldigt mycket mellan olika marsvin och ändå vara "normal" våran Wii var väldigt liten när hon föddes, 50g, vi fick vänta med att hämta henne tills hon var ungefär 2½månad för hon skulle uppnå 300g. Hon är född 28:e augusti -11 och den 1/12 samma år vägde hon 414g. Ungefär i klass med dina tjejer alltså. Hon är fortfarande en liten tjej. Är nu en bit över året, har haft en kull och idag väger hon 876. Hennes "lille" son född den 27/8 i år är enda barnet och vägde 119g när han föddes, idag väger han 744g. Så det kan skilja mycket. Är de pigga och inte känns magra, beniga, så är det nog ingen fara.

Håller med tidigare. Ge dem bra tillgång på kraftfoder, havre, havregryn, kornkross, kligröt…

MammaHela
0

Pigga är de, men de är lite magra och beniga allt.

Men jag ska inhandla kornkross, har just nu Selective (lila påse) pellets, kan blanda ut det med havregryn. Plus koka sån där gröt och kolla om jag kan få upp vikten på dem.

Juliannas marsvin
0

Sen kan du även ge morötter, innehåller mycket socker :) Tänk bara på att morötter inte innehåller så mycket C-vitamin så de måste även få andra grönsaker..

MammaHela
0

Nu har jag (eller snarare dottern på 12 år) fixat ordning kligröt till dem.

Tog 2 msk av vardera havrekli, havregryn och vatten…