Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 710 ggr
NaDa...
0

Skaffa Marsvin

Hejsan, jag har lite frågor om marsvin. OM jag lyckas övertala mina föräldrar att de är så mysiga och söta som de verkligen är (Och inte övervuxna råttor som min mamma säger)

De skulle då bo i mitt rum, låter de mycket nattetid? Jag en hamster också som rantar på i sin bur på natten, men nu tänker jag på min mammas sovrum brevid mitt. Har marsvin hög 'volym'? Jag sover väldigt djupt, men inte min mamma. ;) Om vi båda har dörrarna stängda, tror ni att hon kommer vakna?

Och en sak till; luktar de mycket? Det har varit huvudanledningen till att jag nog inte fått skaffa marsvin.

Är det någon skillnad på könen? Vad är den bästa kombinationen av djur? Hona+hona, hane+hane eller kastrerad hane+hona?

Kan hända att jag kommer med någon fråga till, just nu spekulerar jag bara om de är ett bra djur för mig.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Fridaaaa
0

Nja mina har en tendens att dricka mitt i natten, så har inte mina i sovrummet hehe Men har man skål så låter det ju inget :=D

Pratar dem mycket, kan dem bli ganska högjudda men mina pratar mest på dagen, eller kvällen när jag är hemma :)

Mina luktar inte mycket alls, inte mer än kaniner heller :)
Har ju 6 hanar plus en honkanin inne, och det luktar knappt alls, städar 1-2 gånger/vecka till alla  :)

Ska du ha fler än 2, så är det honor som gäller och ev en kastrat om du vill ha det. Hanar går sällan mer än 2 st, då behöver man stor yta och verkligen hitta personkemin emellan dem, vilket brukar vara svårt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wingren
0

Mina låter inte mycket nattetid, de bodde hos min dåvarande pojkvän i en etta och det gick bra. När vi hade släckt och börjat "varva ner" så gjorde dem det med :)

Angående lukt, jag tycker inte det luktar vare sig i huset eller marsvinsrummet men jag verkar inte vara så känslig då min mor klagar hela tiden på att det luktar både spån och hö. Även far och lillasyster klagar över höet då de är allergiska. Detta påverkar situationen väldigt negativt och vi kan ha väldiga diskutioner här hemma angående grisarna.

Se till att alla i familjen är allergi/astmatestade, inte kul att behöva skilja sig från sina raringar. Sen vet jag inte hur gammal du är (eller rättare sagt hur mogen du är då åldern enligt mig bara är en siffra), men så du tänkt igenom det ordentligt med gymnasium, fritidsintressen, framtida högskola, flytter osv. Sedan behövs det pengar, om någon gris skulle bli sjuk gäller det att man har ekonomi för det.

Kommer inte på något mer just nu, och du får säkert fler svar :)

NaDa...
1

Tack så mycket för svar!

#2 Ingen i min familj borde vara höallergiker, både mamma och pappa har ju växt upp i hölador (imprincip :P) Så det borde inte var ngra större problem.
Som sagt är dett bara spekulationer. Kanske det blir att jag lånar hem ett par marsvin nästa sommar och testar på hur det är. Och först skaffar grisar när jag verkligen kan.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

thildatessie
0

Det är väldigt individuellt hur man upplever lukten. Min mamma klagade mycket på lukten här men inte min ena vän. Nu när de flyttat till mina syskon så känner jag det mycket men inte då jag bodde i det.