blir så arg!!!
Jag och en kompis gick in på djuraffären i Trelleborg idag och gick in för att titta på marsvinen. Där, bland fåglar, kaniner, hamstrar och diverse "burdjur" fanns marsvinen uppedelade i två burar (honor och hanar.) Det som gjorde mig så vansinnigt arg var att i en av burarna, som verkligen inte var större än 50x100cm satt mellan 6-8 marsvin med ett endaste litet hus. Arg som jag blev gick jag till mannen i kassan och berättade att så fick det inte vara och att det stred mot djurskyddslagen. Han hade ingen aning om detta och sa att han skulle prata med dom andra i affären. Det tog inte lång tid innan butiksansvarig kommer ut och han berättar det som jag sagt. Jag stod en bit bort och hörde hur hon sa att "det är bara tillfälligt." JAHA, så när jag kommer in där igen om några dagar kommer det inte se likadant ut?! Troligen sitter fortfarande alla små marsvin i samma bur på det sättet….
Vad ska man göra egentligen för att få dom att FÖRSTÅ?!?!?!
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Jag sökte jobb i den butiken för några månader sedan. Chefen där (en manlig) verkade väldigt underlig.
Det du kan göra är att anmäla de till Zoo butikernas riksförbund http://www.zoorf.org/ om du märker det igen.
Anmäla till polisen kanske? affären lär ju inte lyssna på kritik
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det enda man kan göra är nog att anmäla dem, jag vet dock inte vart man ska vända sig för att anmäla dock, men det kanske någon annan har förslag på.
Tycker det är synd när djuraffärer inte bryr sig om reglerna. Var inne i en affär där om dagen och där hade marsvinen väldigt gott om plats (skulle nog vara lagligt för en sex marsvin och det var bara två där), men istället inte ett enda hus. Dessutom var de ju på golvet, så de hade verkligen behövt ett hus, de måste ju bli jättestressade av att folk går och tittar på dem hela dagarna uppifrån och inte kan ta skydd :(
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ska nog ta och anmäla dom och definitivt aldrig handla där mer
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se

Anmäl dem!
Du tar kontakt med länsstyrelsen är ansvarig för tillsynen när det gäller djurskyddet) i Skåne (telefo 040/044-25 23 50) och ger dem så mycket information som möjligt. Förhoppningsvis tar de anmälan på allvar och åker ut på en inspektion för att se hur det ligger till. Om de finner brister vid besöket så kommer affären att få ett dokument som beskriver bristerna samt en viss tid på sig att åtgärda bristerna. Om bristerna inte åtgärdas kan butiken förläggas med vite (en sorts böter kan man säga) som de får betala tills bristern aåtgärdas och om inte det heller hjälper kan tillståndet dras in. Tyvärr ska det dock mycket till för att få vite utdömt eller få tillstånd att dras in, men ju fler som anmäler ju större är chansen att något händer. Kanske kan det räcka att inspektörerna kommer dit och berättar om att de mottagit en anmälan.
Man har rätt att vara anonym när man gör en anmälan om man så önskar.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Kan man även anmäla för att de har kanin och marsvin ihop? Har sagt till personalen i en djuraffär här i Gävle som hade kanin och ett ensamt marsvin ihop men nu häromdagen kollade jag igen och där satt de fortfarande ihop, marsvinet skrämt i sitt hus med rödfnasig rand runt ögon och nos. När han tittade ut var kaninen där och verkade skrämma in honom i buren igen! Marsvinet såg verkligen ledsen ut.
Tror jag ska köpa marsvinet , står inte ut

#6 Det är inte olagligt att ha kanin och marsvin ihop, så det kan du inte göra.
Ta kort på det och anmäl till länsstyrelsen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.