Två marsvin?
Måste man ha två, eller räcker det med en om man håller på med den mycket?
Man ska alltid ha (minst) två, oavsett hur mkt man håller på med dem :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Okej tack 
Det är t.o.m lag på att hålla dom minst två och två :-)
#1 Jag har bara en kille, men han är lite utav ett undantagsfall också då han är väldigt aggressiv mot andra svin ;P
Dock tänker jag kastrera honom sen och se om han blir lite "snällare" då jag tycker han ska ha en kompis :)
Han är dock ett väldigt lyckligt marsvin så har inte märkt något sådant på honom, att han har blivit deppig eller så dvs.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#4 Tänker du kastrera honom och sätta honom med hona då? Låter ju som en bra idé, synd bara att det är så osäkert med kastrering :/
#5 Ja det var det jag hade tänkt göra :) Vet att det finns risker och sånt med kastration men samtidigt vill jag ju att han ska få ha en kompis :) dock kommer det dröja då han är på tok för liten för att kastreras än :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
marsvinet blir inte snällare bara för att man kastrerar han det enda som händer är att han inte kan göra bäbisar
men har du provat med en bäbis kompis åt han det brukar fungera
#4 Oj, är han aggressiv i ung ålder? Vad ovanligtt! Får man fråga hur aggressionen har visat sig? Och hur gammal är han/var han då?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7 Jag menade så klart fruktansvärt dominant :P Vilket har orsakat bråk som slutat med vet besök för honom och sjukhusbesök för mig :)
#4 Dominant :P Skrev fel. Han är fyra månader.
ojda inte kul hoppas det löser sig på något vis
#11 Jo hoppas jag med, men som tur är är han väldigt lycklig själv också :) Speciellt om nån katt sitter utanför buren och kollar på honom :)
ok,det är väl bra att han är lycklig så klart
men tänk att få ha två marsvin till sammans och se deras naturliga beteende som kommer fram
det är helt underbart att se,men hur som helst så löser det sig säkert på nnågot bra sätt ska du se
#12 Djur lever ju här och nu, han kan knappast sitta och tänka att han saknar en kompis eftersom han antagligen glömt att det ens finns. Men att han blir väldigt glad bara över att se katten skulle jag tolka som att han är i stort behov av en kompis :) Har du provat med en liten kille på 5 veckor som kompis åt honom?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#14 jo det tror jag med :) nej har ju inte gjort det, men vet inte om jag vågar ifall han skulle bete sig lika mot den lilla. Han har ju även fått träffa min kanin och han beter sig lika mot kaninen :/
#15 Förstår att du är orolig, det är inte kul att i framtiden kanske behöva sära på dom. Kan du förklara lite mer ingående hur han beter sig? Det är enklare att lista ut hur man löser det då :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Alltså när han väl träffar någon annan så låter han glad till en början men så fort han kommer nära dom så börjar han låta och gunga på stjärten och jucka på den andra tills det blir slagsmål… De enda djur han inte gör så mot är katterna. För mig känns det som att kastrering + tjejkompis är det som skulle funka.
#17 fast gunga på stjärten och kuttra+jucka gör alla marsvin, speciellt hanar, det är det ingen fara med. lite bråk kan det också bli det är normalt. blir det däremot slagsmål så spånet flyger omkring och marsvinen typ "brottas" och hamnar på rygg stundvis och det blir sår av det hela, då är han aggressiv skulle jag säga och då är nog kastrering och hona enda möjligheten till en kompis. men om det inte blir så allvarliga slagsmål kan du nog försöka igen med en liten unge. kanske du kan be att få låna hem och prova? jag blir också mycket förvånad att han visat sådant beteende och är så ung!
Det är just såna slagsmål som du beskriver som förekommit.. Det har tom blivit tripp till vet. Jo jag förstår inte riktigt, han är ju bara fyra månader :O
Måste tillägga att han är en riktig liten goding när man har honom ute och gosar :)
#19 Hur många gånger har detta hänt och hur gammalt har det andra marsvinet varit? Det är högst relevant. Att en bebishane skulle starta slagsmål med honom för att han rider för mycket är osannolikt :) Som Sammetskatt sa, kanske kan du få låna hem en hane och prova?
Tillräckligt många för att han inte ska bo med någon förän han är kastrerad och får en tjejkompis :) . Den han bodde med tidigare var 2 veckor yngre.
#22 Men varför är det inget alternativ att ha honom med en hanbebis?
Ledsen om jag verkar pådrivande, men jag tycker att det är trist att han ska behöva vänta så länge på en kompis. Om han nu är så dominant borde han dessutom kunna bli en börda för en honkompis med. De kan säga till de också…
Men i slutändan är det väl huvudsaken att han får en kompis, så vill du kastrera honom och ha honom med en hona är det självklart upp till dig:)
#23 Haha det är ingen fara! Vill bara inte behöva ta ännu en till till veterinären..
Tycker också att det är tråkigt att han ska behöva vänta, men han är ju som sagt inte olycklig, utan snarare tvärtom. Ska dock fundera på att ta in en ung hane, men isåfall vill jag vänta lite och se om han blir lugnare, som sagt så reagerar han exakt lika mot kaninen och jag tror att det skulle bli enklare att ge han en kompis när han väl är kastrerad.
Känns som att det har mycket med hormoner och revir att göra då han såfort han ser någon annan ( förutom katterna) "skvätter".
Jag håller bara tummarna för att det ska funka med en hona senare :)
( känns som att jag kapade den här tråden lite, sorry! )
Jag måste nog säga att jag tycker att du i så fall ska gå på kastrering och hona. Är han så ung och har hunnit starta riktiga slagsmål med flera yngre hanar och dessutom ger sig på en kanin, så tycker jag nästan hona eller ingen, tyvärr :( Jag skulle iaf vänta några månader och i så fall prova igen på neutral mark (golvet) och stor yta.
#25 Jo har tänkt att göra så som du säger. Det är nästan det som känns vettigast för mig. För jag vill ju såklart att han ska uppleva glädjen av att ha en kompis eller fler..
:)
Vet inte riktigt om TS är n00b på marsvin.
Jag blir orolig när folk skriver här till nybörjare (n00b:s) att du har marsvin som bor ensamma, det är ju okej att ha de ensamma om de är superaggressiva och om de har andra marsvin omkring sig så att de kan alltid se och prata med de andra marsvinen. Med ABSOLUT inte ok att bara ha ett litet stackars marsvin som sitter i sin ensamma lilla bur hela dagen!
kommer antagligen skriva denna på fler inlägg om folk fortsätter att skriva att de har grisar som bor ensamma, utan att lägga till att de har bra sällskap utav andra marsvin osv.
Självklart skulle jag aldrig ha honom ensam om han inte var så aggressiv som han är! :) Mitt mål är ju att ha kompis till honom :P Men iallafall TS för att förtydliga: skaffa två! Helst honor då hanar kan ha lite svårare att komma överrens vad jag förstått :)
DEt finns för mycket hanar, skaffa 2 st hanar om du bara planerar att ha 2st.
För guds skull köp inte ifrån djuraffären!
#27 Fast det är ju ingen som skrivit till TS att det är okej att ha ett ensamt marsvin, var får du det ifrån?
Ingen har specifikt skrivit det i denna tråden men man det nämndes att någon hade en hane som bodde ensam, är man inte så van vid att ha hanar som käbblar så blir det lätt att tro att de är aggressiva och så blir de delade på.