Medicinering
Igår var jag då hos veterinären. Dom vet inte vad mina marsvin har. Det kan vara Ringom och det kan vara någon annan typ av svamp. Min veterinär har rådfrågat roslagstull och fått rekomendationen att provbehandla djuren med utslag.
Så nu har jag fått utskrivet medicin för tre djur. Dumt nog lämnade jag in receptet till apoteket utan att skriva upp namnet på medicinen. Men jag tror det började på F och man brukar ge det till katter.
Min vet sa att denna medicin kan slå ut njurar och lever. Jag har medicinerat ett marsvin tidigare med ringorms medicin och han blev dålig i magen. Så detta gör mig ju orolig. Men samtidig kan jag ju inte låta detta vara.
Det jag vet är att alla mina djur antingen bär på smittan eller har den.
Så även dom som ser friska ut måste behandlas. med det vet ju ni som har haft Ringorm.
Det jag undrar är (även om jag nu inte har namnet på medicinen) vet ni någon som haft problem att medicinera sina marsvin med ohyrs medicin? Där det tex slagit ut njurar och lever?
Dom som ska medicineras nu är Sherlock som är 1-2år han får 0,5ml, Fisen som är en liten bebis och Bu som med är en liten bebis dom ska få 0,25ml.
Detta ska dom få dagligen i 4 veckors tid enligt min vet och roslgastull.
#1 Ska det inte finnas en till med ett v med i namnet. Är osäker på om det var Itrafungol. Fick det sist och jag tror det var en annan nu. Dock med ett liknande namn.
Har du någon erfarenhet av att ge detta till marsvin?

Du kan läsa om Itrafungol på FASS här.
Verkar ju som att dosering och behandlingen stämmer rätt bra med din beskrivning.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Imaverol då?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#4 hmm ja det kan det vara. Har totalt glömt vad den hette men jag känner igen det namnet. Liknar det itrafungol?
Det är inte frontline?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 nej det vet jag att det inte är. Det minns jag inte att vet nämnde.
#7 Ok tänkte eftersom du skrev att du trodde att det började på F:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Imaverol blandar man ut med vatten och doppar marsvinen i, Itrafungol ger man i munnen…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Då är det inte imaverol. Denna medicin ska ges oralt. Då det är väl itrafungol. Men är det ingen som har erfarenhet av att ge detta till marsvin?
Jag har använt Itrafungol under två ringormsomgångar på fem marsvin och ingen har under gångerna blivit dåliga i magen eller liknande.. Det ska ges en vecka, paus en vecka, en vecka igen osv. Tror det är 3 veckor sammanlagt med medicin? För behandlingstiden/karantän låg på 5 veckor.
Nu är jag igång och medicinerar mina tre hanar med Itrafungol. Har gjort det sedan i måndags och inget har hänt än så länge.
Men hur gör jag min vet sa ju att jag skulle ge i 4 veckor oavbrutet?
Kan det vara därför min förra hane som åt Itrafungol blev dålig i magen? För att han fick äta det i flera veckor i sträck? minns att hans avföring luktade starkt.
#13 Det låter konstigt att en veterinär ordinerar att det ska ges så.. kan du inte höra med denne igen och förklara att de marsvinskunniga du pratat med gett varannan vecka? Jag skulle inte ge 4 veckor i sträck, det blir nog för starkt.
#14 jag ringer på måndag. Då är det väl därför Bobbo blev dålig i magen. För att han fick äta det så länge utan avbrott. Men jag började då i måndags och har då gett dom det i en vecka imorgon söndag, så då ska jag sluta i en vecka och sen börja igen? Vill inte alls riskera dom där biverkningarna min vet sa att denna medicin kunde ge så att medicinera mina marsvin i 4 veckor utan avbrott känns inte lockande även om det bara gäller några dagar tills jag pratat med min vet.
#14 jag ringer på måndag. Då är det väl därför Bobbo blev dålig i magen. För att han fick äta det så länge utan avbrott. Men jag började då i måndags och har då gett dom det i en vecka imorgon söndag, så då ska jag sluta i en vecka och sen börja igen? Vill inte alls riskera dom där biverkningarna min vet sa att denna medicin kunde ge så att medicinera mina marsvin i 4 veckor utan avbrott känns inte lockande även om det bara gäller några dagar tills jag pratat med min vet.