Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1179 ggr
MammaHela
0

Dricker inget vatten

Har haft våra smågrisar i 2 veckor nu. De verkar trivas bra hos oss. De äter massor och busar runt.

Men de dricker ingenting, inte en droppe. Vad ska vi göra?

tantnett
1

Har dom vattenflaska? Kanske dom inte är vana vid vattenflaska?

Fungerar vattenflaskan? Ibland kommer ej vattnet fram som det skall ur nipplarna och då är där snustorrt så marsvinen söker sig inte dit för att dricka.

Sätt ner en stabil vattenskål till dom om dom inte redan har det? Så kan dom dricka ur den tills dom lärt sig flaskan eller om det nu är fel på flaskan så kanske ni får byta ut den.

Gällande vattenflaska så bör man alltid kolla att nippeln alltid fungerar när man bytt vatten eller rengjort den.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

MammaHela
0

De har vattenflaska. Jag vet att den fungerar, för när de lägger sig under den så blir de blöta =)

Jarado
2

Mina marsvin är 2 år. De dricker inte heller. Provat olika flaskor och typer samt vattenskål. Faktum är att jag aldrig märkt att de dricker under dessa år. Vet inte varför, men de är friska och sunda. Men i somras när de var bortlämnade i två veckor hade de visst druckit lite. Jag tror att mina får vätskebehovet genom grönsakerna.

Mirinda
0

Jag undrar om det kan vara aom #3 skriver; att marsvinen får sitt vätskebehov tillfredställt genom de grönsaker de äter. Är det väldigt "blöta" grönsaker ni serverar dem?

Våra marsvinspojkar drack inte heller så ofta (när vi såg och hörde) i början. Jag hann bli riktigt orolig för att jag aldrig såg den minste dricka. Han dricker inte särskilt ofta nu heller. Men eftersom han mådde och fortfarande mår bra, så är det inget bekymmer för oss.

Nu vet jag också, med säkerhet, att den som dricker mest på flaskan är vår höfantast. Det är ju logiskt att han som ofta väljer bort att rusa till grönsaksskålen på en gång och istället sitter och tuggar hö en lång stund behöver mer vatten. Den minste äter större mängder grönsaker och behöver alltså inte dricka lika ofta på flaskan.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

MammaHela
0

Våra smågrisar får vitkål, brysselkål eller kålrot 2 gånger om dagen, sen så brukar vi ge dem lite morot, gurka eller paprika någon gång varje dag.

Sen så har de alltid tillgång till pellets eftersom de fortfarande växer.

Hö har de mängder av.

De har aldrig helt slut på grönsaker.

Fridaaaa
0

#5 Morot och gurka är bara godis :) Speciellt morot, det innehåller mycket socker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aristarcos
0

gurka=vatten så det är nog anledningen till stt de inte dricker bra att ge om man ska åka bil någonstans men annars så är det ingen c vitamin källa

MammaHela
0

jag ger dem gurka eftersom att de inte dricker nått. De fick ingen gurka på några dagar, men de drack inget i alla fall.

MammaHela
0

Jag har nu köpt en ny flaska. Nu så dricker de så det står härligt till.

Fridaaaa
0

#9 Vad skönt att höra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
0

#9 Vad bra! Det kanske tar ett tag innan de små liven kommer underfund med att dricka ur flaskan.

Hoppas det är prima liv med dina marsvin och dig!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Jarado
0

Vad har du köpt för flaska? Jag har provat två olika, men bägge har sådan där lång pip med en kula längst ut.

MammaHela
0

Jag köpte en sån här Sippyflaska

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279262

Den är kanonbra och de dricker massor nu.

Jarado
0

Hmm, någon med bokhyllebur och Sippyflaska? Fästa i buren?

Frida B
0

#14 jag vet någon som vände på flaskan så att den var vänd åt fel håll :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MammaHela
0

Det finns sugploppar med till flaskan så att man kan sätta den på släta ytor =)

Sandra-B
0

Har bokhylla och sippyflaskor. I den ena buren har jag fäst flaskan med sugpropparna på (det avstängda) elementet som är sidan om buren, flaskan kommer ner lagom mycket. I den andra har jag delat buren på mitten med en plywoodskiva och där borrat hål som jag fäst flaskan i med medföljande hållare. Har även gjort så att jag kan fästa skivan på ena bursidan när jag vill öppna upp hela buren. Jag tycker att Sippyflaskor är överlägset bäst,har haft i över tio år och skulle aldrig byta bort mot "vanliga" flaskor.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jarado
0

Tack #15, 16 och 17. Glad Ska inhandla en Sippyflaska och prova!

Jarado
2

Nu har jag varit och köpt en. De hade bara stora, men jag tog en sådan. Satte provisoriskt en bit galler från gallerburen vid sidan om buren där jag fäst flaskan. Nu får vi se vad som händer. :-)

Jarado
0

# 13

Vill bara säga att nu med Sippyflaskan har båda våra pojkar börjat dricka så smått. Tack för tipset Glad

MammaHela
0

Åhh vad kul =)