En ny bur?!
Hej! Jo det är såhär att kommer snart att få hem en hane (oroa er inte, han kommer att få sällskap.), dock har jag bara 100x50 burar. Jag tycker inte att det känns särskilt lämpligt för han att bo i en sådan bur när han får en kompis. Men nu sålänge går det ju bra.
Jag hade tänkt att bygga en egen ny bur, har en egenbyggd till mina honor. Jag har funderat jätte mycket på en bokhyllebur, men jag är inte riktigt trygg med det. Vi har 3 hundar, varav 2 har jakt & vall i sig. De kommer troligtvis kunna ''ta'' marsvinen hur lätt som helst. Finns det någon annan variant att bygga den på? Jag funderat på att höja kanterna så att de blir ca 50 cm höga & sedan ta bort framsidan & sätta galler så att de kan se ut & ha galler uppe på buren. Vill ju helst inte att det ska bli allt för dyrt heller. ;) Det känns ju ganska knepigt att höja kanterna också?
En annan variant av bur en en garderobsbur, det har jag också funderat på. Men då måste jag ta & kapa den tíll ca 130-140 cm lång. Jag får inte plats med större, tyvärr. Det måste jag med garderobsburen också. Men det är lite enklare att kapa den. Jag har ingen aning om vad för bur jag ska skaffa mig!
Jag har sökt på blocket & andra forum men hittar inga burar som passar mig.
Har ni fler burförslag & tips på hur jag kan bygga den så är ni jäätte välkommna att skriva det!
Har du jakthundar så kan du göra en bur med ben, rätt höga så hundarna absolut inte kan nå över kanten, men ändå så du når in ordentligt ;) och sedan ha minst 30cm höga kanter så marsvinen inte har en möjlighet att råka hoppa ur. Då borde de vara trygga :) Kan tipsa om hyllplan på byggmax, vitlackerade och klara. Finns i 60 cm bredd (bra till botten) och är då ca 2,5m lång så bara att såga till lagom längd. Sedan har de även hyllplan på 30 och 40cm bredd som går använda till sidorna. Bara att såga och skruva ihop, sätta lite silikon i skarvarna så är den klar :) Snabbt och enkelt!
#1 Tack så mycket! Det verkar ju super med en sådan hyllplan! Har du någon bild hur det ser ut på ett ungefär? :
Och så den här. Alla burarna är gjorda av hyllplan och klick-golv, som ju kan köpas färdiga i rätt längd när du inte ska ha så lång bur…kortsidorna får ju sågas dock :) Men samma princip som med hyllorna jag försökte beskriva. Mycket mindre arbete än en bokhyllebur tycker jag och dessutom behövs inte vaxduk eller plastmatta till botten utan hyllplanet klarar urinen utmärkt obehandlat :)
Eller ta ett gammalt bord. Plywood skivor runt om och "hönsnät" framtill+en 10-12 cm bräda längst ner(så inte spån åker ut) Så byggde jag min förra bur. Busenkelt och kostade inte mycket. Tycker du att bordet är för högt så sågar du av benen till önskad höjd. Vill du inte ha galler framtill så kör plexiglas. Gamla bord finns billigt på blocket eller ngn loppis, om du inte har ngt ståendes hemma. Dessutom är det lätt att både flytta buren samt dammsuga under den.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#6 Men blir inte marsvinen väldigt stressade av att ha en hund stirrandes och flåsande vid buren?
Och blir inte hunden helt fixerad av att stå där och stirra? Dessutom kan hon ju ta sig in i buren om hon verkligen vill…det skulle jag inte våga
#8 Tror du verkligen en hund står å stirrar på marsvin hela dagarna?
Nä inte här hos mig iaf! Man kan ju alltid stänga dörren i till rummet. Båda mina hundar ligger på soffan i vardagsrummet utan att bry sig om marsvinen. Har haft kombinationen hund och marsvin i många år och inget har hänt.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
#9 Beror helt på hunden ;) Finns dem hundar som gör det, som är så fixerade.
#8 Våran hund stirrar mycket första veckan som ett nytt marsvin kommer, men inte sen, och det är inte hela tiden heller. Man får träna sin hund, inte svårare än så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla tips! Hundarna blir ofta nyfikna på tjejerna som har en jättestabil bur, men mina marsvin springer fram till dom & ställer sig på bakbenen för att kunna komma så nära som möjligt & lukta på de knepiga varelserna! Så det är nog inte så värst stressande, men som ni säger är det ju olika beroende på hunden. Tycker att bordburarna verkar jätte bra, kanske ska satsa på en sådan? Hyllplans buren är ju inte heller fel direkt. Kom gärna med fler förslag! :D
#9 jo, jag har stött på sådana hundar som jag passat. var dagmatte åt en borderterrier i 3 veckor och hon sprang och ställde sig vid buren direkt och var på helspänn hela tiden. i princip hela dagarna stod hon där och jag kunde inte korrigera henne och hade heller ingen dörr. har haft andra jakthundar som också stått och passat hela besöket ibland med en tass upp och allt, kändes riktigt obehagligt speciellt i efterhand när jag fick höra om hundar (och katter) som plötsligt bitit ihjäl sina små "kompisar"
#13 Känner igen det där väl! Därför är inte gallerbur ett alternativ för mig när det gäller starka tassar. Min ena hona blev biten i ryggen när hon bodde själv i en gallerbur. Han hade stått och tryckt med tassarna på buren så att den gick upp. Men jag hann dit i "tid" så hon klarade sig & är helt återställd idag. Dock finns det ju olika varianter & mycket stadiga gallerburar, självklart är de praktiska & bra. Men inte just för mig.
Jag har byggt en bokhyllebur av en lite djupare (dvs det blir högre kanter) hylla från IKEA. Det blev kanon.
Finns bilder bland burtrådarna.
#14 Har du en sån hund så skulle jag satsa på höga ben och höga kanter! Vad har dina honor för bur då?
#15 Okej! #16 En egenbyggd av plywood & lite grövre kanter framtill. Den är ca 80 cm hög & har ett tungt lock. Den hade vart parfekt om den hade en lucka på framsidan. :)