bokrecension ;)
Nu kanske jag är väldigt efter, men jag hade inte upptäckt boken "första boken om marsvin och hamster" förrän nu. Självklart var jag tvungen att låna på biblioteket, jag gillar att analysera marsvinsböcker. ;)
På plussidan ligger att boken är jättefint ilustrerad. Jag älskar Lena Furbergs teckningar. Initiativet känns också jättebra, att den riktar sig til barn. Likaså gillar jag att det finns många tips på vad man man göra med sitt marsvin, ganska många vettiga tips om skötsel och att man nämner utställningar och olika raser.
På minussidan ligger tyvärr att faktagranskningen verkar vara sådär. Man kan t.ex. läsa att cuy kan väga runt 9 kg och att peruaner har en päls som kan bli upp till 15 cm lång. Man får läsa om att man kan rulla långhår och reda ut tovor och borsta dem, men inget om att de måste klippas. Det är kanske det värsta tycker jag. En missuppfattning som många marsvin lider av idag.
Visserligen står i boken att de ska ha en stor bur, men på bild visas bland annat en bur som är max 70*40 cm. Släthåriga och långhåriga är lugnare än strävhåriga. Säg det till alla soffpotatis rexar och teddys. ;)
Knasigt också att man nämner fördelarna med att köpa hamster från uppfödare, men inte marsvin, där går djuraffär eller uppfödare lika bra.
Den stora överraskningen var att ett par SMF-uppfödare figurerar i boken på väldigt fint sätt. Bland annat en helsida med en känd ifokus-profil. ;)
Jättesynd bara att man inte faktagranskat boken bättre tycker jag, för då hade det verkligen blivit en toppenbok att rekommendera för barnfamiljer som vill skaffa marsvin. Det kan jag nog iof tänka mig att göra ändå, om man påpekar att allt inte stämmer.
Jag har också läst & lånat den boken på bibloteket! Håller med dig i det du skriver , jätte konstigt det där med långhår! Lade dock aldrig märke till det med ifokus- profilen, vilken sida vart den på? :)
*bläddrar* Sida 29! 
Tack så mycket! :D
jag fick den boken i present av pappa, den har väl inte hjälpt mig speciellt mycket då jag vet dubbelt så mycket än det som informeras i boken, men det var gulligt av honom
o det var jättefina illustrationer, äslkar verkligen sättet lena furberg tecknar på.
"Släthåriga och långhåriga är lugnare än strävhåriga. Säg det till alla soffpotatis rexar och teddys. ;)" ja, dessutom så säger ju ifokusprofilen att hon gillar teddys mer just för sitt lugn, dubbelmoral i boken 
gillar att de nämner att en bokhylla lätt blir en jättestor härlig bur för marsvinen, men samtidigt är det konstigt hur de väljer att lägga en sån liten bur på bild i boken då. för att inte glömma att marsvinet är ensamt
och den är väl inte direkt laglig för två marsvin? då lär de knappt kunna röra sig.
selma solsken på sida 25 är en av mina favvisar.
är lite kritisk mot aktiveringsförslaget där barnet ska sätta ena marsvinet i en kärra och den andra ska springa efter. it makes no sense
och hur barnet behandlar/drar marsvinet, och om marsvinet skulle få för sig att hoppa ned ifrån kärran osv.. hm.
boken får endå 8 av 10 marsvinstassar av mig då den har bättre info än måååånga djuraffärer!
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Kan ju avslöja att iFokus-profilen ifråga är jag ;-p Håller med om att det är synd med faktagranskningen inte är den bästa, tyvärr var det ingenting som vi (eller åtminstone inte jag) blev tillfrågad om. När de var hos mig försökte jag dock att verkligen trycka på det som ofta är fel; exempelvis alltför små burar, inköp i affär, att hanar visst trivs ihop med varandra samt vikten av fri tillgång till ett bra hö, att saltstenar och höhäck inte är lämpligt och att C-vitaminbehovet ska tillgodoses med lämpliga grönsaker. När jag fick boken blev jag positivt överraskad trots de fel som fanns. Jag gillar också att boken vänder sig till barn och att den är så pass lättläst som den är. Jag känner att det är en bok att rekommendera till barn som gärna vill ha en bok att läsa, OM man påpekar det som inte stämmer och istället ger en kortfattad korrigering. Det är, trots allt, en av de bättre marsvinsböckerna anser jag och det är kul att få ha bidragit till den :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
jo det är den :)
störde mig mycket på att det står att Cuy väger 9kg, snarare 1,9..
Sen med pälsen på långhår, tjejen på bilden står ju med djuret i pappiljotter!
Jag gillade tanken av att ha en peruan med 15 cm päls så nu äger jag peruaner..
Vi borde ju skriva en bok men rätt info 
#7 Det är fina bilder i den, men faktan är lite si sådär ja :P
Finns bara en svensk marsvinsbok som är bra enligt mig ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Med så många faktafel kan den väl knappast kallas bra?? Varför kan ingen kunnig här på Mif göra slag i saken och skriva en bok HELT utan fel? :)
Alla på Mif skriver en bok, blir en lång författarlista bara :P
#11 det är inte många faktafel med tanke på vad för andra marsvinsböcker som finns där ute…
:
Min vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/