Roan uttal?
Jag har alltid uttalat det roaaaaan.
Sedan hörde jag någon som sa "rowen" och började fundera på om det bara är jag som uttalat det som det står? :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Hmm, jag säger nog R-own, eller nåt sånt 
#1 Det var nytt! "Rooown" ungefär eller?
Jag varierar lite kom jag på nu när jag tänkte efter ;) Det beror på vem jag pratar med. Roan rätt och slätt eller mer engelskt "roown".
Hanna
#3 Du är personen som uttalade det "Rooowen" som fick mig att undra. ;)
Fast w:et uttalas inte så mycket, roan fast med lite engelskt klang :)
#4 - Haha, va? När, var, hur?
Hanna
#6 En video på dina marsvin, jag tror den var ganska gammal så du kanske ändrat uttalet på vägen. ;) Du hade iaf betydligt fler burar då. ;)
"Hon är ….. [rowen]"
VAAA? Vänta, heter det SÅ? tänkte jag! :D
#7 - Haha, måste leta upp ;) Har ju bara haft en liten roan (haha, stavade det precis rown, gosh) och det var lääänge sen.
Hanna
rowan utalar jag det :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag har alltid sagt [roown], på samma sätt som man uttalar den färgen på tex hästar. Men jag tror det beror lite på var i landet man bor också, vilken dialekt man pratar till vardags.
Tänk er att alla raser (utom lunkarya) och färger/teckningar ska uttalas på engelska, för att dom är "skapade" där. Sen har flera raser och färger fått lite mer svenskklingade uttal.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag uttalar det som [råan] :) Har inte ens tänkt på att det kan uttalas så annorlunda i olika länder.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jag säger alla färger/varianter på just engelska. Vet vissa som uttalar t.ex cream som "kräm", men jag säger alltså cream. Tycker de svenska/halvsvengelska uttrycken blir så fula ;)
Sånt här är kul. #10 har rätt, alla raser/färger utom lunkarya och möjligen CH-teddy (see-håå teddy), har engelska namn och uttalas mer eller mindre därefter, eventuellt med viss försvenskning. Cream t.ex. är det nog många som beroende på situation använder antingen engelskt uttal eller säger det svenska "kräm". Båda känns okej tycker jag.
Det vanliga för roan är att man använder engelskt uttal. Roan är det engelska ordet för skimmel (hästfärg). Jag har dock hört det uttalas precis som det stavas, alltså ro-an, men det är inte så vanligt… Bland de mer udda är också de som uttalar satin som satäng, på franskt vis. Samt då de som uttalar lunkarya på diverse fantasifulla sätt. Allt annat än lunka-rya, precis som det stavas, är fel.