Färghjälp
Den 25/11 fick jag en helt underbar teddykull med tre levande ungar och en dödfödd. Minsta tjejen orkade tyvärr inte mer trots matning dygnet runt enligt konstens alla regler, men två vackra pojkar lever och går upp i vikt precis som de ska.
Deras färger gör mig dock förbryllad (särskilt den lilla foxhanens färg), så om någon skulle vilja hjälpa mig på traven hade det varit toppen ;)
Pappa: chocolate tan
Mamma: chocolate/white/cream roan
Farfar: chocolate/white otter
Farmor: golden/chocolate
Mormor: black/buff
Morfar: white/golden roan
Behövs fler ur släkten kan jag nog rota fram reggen (om jag hittar dem i pappersröran).
Väldigt läcker men nä jag vet inte vilken färg han har den är snygg men jätteskum. ;-)
Eller hur! ;) Brorsan är även han lite skum egentligen. Han är liksom svartbrun… Hmm ;)
Något måste ha blivit fel. Antingen har du skrivit fel så någon av föräldrarna inte är choklad eller så har någon annan hane varit framme för två choklad kan inte få en svart unge. Det mysko lilla livet ser ut att vara zobel
Har suttit och mixtrat lite med färgkalkylatorn… Det kan inte vara det som kallas för brun zobel? Eller hur ser den färgen ut?
Jag tycker att mammamarsvin ser ut som sepia, sina ljusa öron till trots och att du har en liten sepiabebbe och en zobelbebbe :)
Mamman är inte chocolate utan sepia. Helt ärligt så tror jag att säkert två tredjedelar av alla "chocolate/cream" som jag stött på har varit fel färgbestämda. Det är så vanligt att jag alltid är skeptisk när någon säger att de har en chocolate/cream och nästan blir förvånad om den verkligen visar sig vara chocolate.
Ungarna skulle jag tippa är en zobel fox och en svart, möjligen sepia.
#7 Äsch! Du hann före! 
#8 hehe :p
Attans då! Inte riktigt de svaren jag hade hoppats på, men då vet jag i alla fall ;) Då är bebbarna alltså Bb? Om det är intressant att veta kom det även en bebbe som jag är ganska säker på var chocolate/golden/white.
Hur ser en brun zobel ut? Bara för att jag nu blev nyfiken när den färgen kom förbi i kalkylatorn :)
Jo, det ser ut som en chocolate till vänster. Kan inte garantera att foxen inte är bb också. Dessa varianter är knepiga. Men han ser väldigt kall ut i färgen på den första bilden du lade upp. Om han är zobel så kommer han mörkna.
Nu blir nog svaret rätt rörigt. Sitter med mobilen. Brunzobel är mycket varmare och förväxlas ofta med beige. Jag tycker mig se många zobel/cream också istället för choklad/cream (även om det har minskat?) när det gäller sepia. Själv är man "stolt" ägare till en egenhändigt reggad choklad/buff XD Nu som vuxen är hon väldigt tydligt black/cream *skäms*
De konstaterade brun zobel som jag har sett ser ut som urblekta choklader. Vissa föds med en färg som nästan liknar beige och mörknar till nåt mer chokladaktigt.
Tack för färglektionerna! :D
Hur tycker ni att jag ska göra med reggen? Ska jag regga dem nu som sepia respektive zobel fox och sedan regga om dem ifall det nu skulle visa sig att färgen förändras när de är större (vuxna)?
Förresten har jag en annan hona som också är reggad som cream/chocolate/white som även hon kanske är ett praktexemplar av en felreggad sepia? ;)
Zobeln kommer ändras rätt rejält till näst intill svart men är ändå zobel. Om du vill regga den andra som sepia eller black bestämmer du själv.
Santika ser absolut ut som sepia ja
#14 Jag tycker inte att zobel/cream är SÅ illa ändå. Att de reggas som chocolate/cream ställer till mycket mer problem, t.ex. om man tror att man har choklad i stammen men inte har det… Om de reggas som sepia/cream eller som zobel/cream spelar ju ingen roll för genetiken, det handlar ju bara om hur vi definierar zobel? Det är först på senare år som vi börjat prata om sepia.
Mitt första egenuppfödda långhår (född 2002) var trefärgad med cdch. För mig var hon inte svart och jag reggade därför som zobel. Det var liksom det enda alternativet som fanns och ingen tyckte det var konstigt. Jag var färg- och genetikintresserad sedan ett antal år tillbaks redan då och hade full koll på hennes genotyp. Men sepia fanns inte som begrepp då. I det gamla färgavelshäftet tror jag att de nämns som falsk zobel. Man kunde också prata om falsk choklad eller "färger ur zobelgruppen", lite ospecifikt sådär.
Håller f.ö med #17. 
Och om nån vill fördjupa sig mer i dessa färger så hittade jag även denna tråd: http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d714337b9cb462233058d93-black-sepia-zobel-osv
#18 Det är sant. Hade verkligen blivit jätteledsen om jag hade trott att jag hade köpt en som ska ha choklad i stammen men som det senare visar sig vara sepia.
Jag började inte intressera mig för genetik förrän 2009 tror jag så det hade ju hänt väldigt mycket på färgfronten sedan 2002.
Har haft en hel del sepialånghår och framförallt på satin blir det väldigt snyggt och effektfullt! Finns en bild i tråden du länkar till.
Mycket intressant det här… ;) Jag har bestämt mig för att regga dem som sepia, respektive zobel fox för att vara så sann som möjligt. Zobel foxen blir kvar här så jag ska uppdatera tråden så att det går att följa hans "färgutveckling". Kan ju bli riktigt spännande :P
Definitivt fortfarande zobel fast på den bilden ser han verkligen ut som chokladzobel
Dumma telefon, kan inte ändra inlägget. Menade att han fortfarande är zobel men att det inte är säkert att det är svart zobel. På den nya bilden ser han väldigt chokladig ut. Får se vad idipidi säger
Bilden är inte den bästa, men ja han är faktiskt väldigt chokladig, dessutom ganska varmt chokladig i tonen (tycker i alla fall jag
). Söt som socker är han i alla fall och har superhärligt temperament. Han har jättemjuk pälskvalitet så jag funderar på om han inte skulle kunna bli en liten petstjärna så småningom.
Brorsan har också mörknat och idag är han tydligt svart :)
#21 Öronen ser definitivt chokladiga ut.
#21 Nu när experter som Lyan och Idipidi sagt sitt känns det lite svårt att pipa vad jag tycker… men jag vill bara säga att jag tycker han ser ut att vara chocolate fox. Öronen ser ut som chokladöron och färgen är varm. Jag har haft både choklad och svart zobel och de har inte liknat din. De svarta har varit väldigt ljusa och kallbruna i färgen som små och sen blivit i princip svarta men öronen har varit mörka hela tiden. Den chockladzobel jag haft hade chokladöron som din men hon var jätteljus som bebis och fick aldrig den där varma tonen som din fox. Hon var också i det närmaste pink eyed vilken ögonfärg har din hane tycker du? De här färgerna är toksvåra och ser man bara en bild är det ännu svårare.
Ovan skrev jag att brunzobel ofta förväxlas med beige. Jag menade då när de föds och inte hela livet. Såg att det såg ut som jag menade hela livet. #26 Även zoblar varierar i färgen. Jag hade en chokladzobelagouti som stod som cinnamonagouti och hon hade rubinögon redan när hon föddes. Att jag vet att hon var zobel och inte silver är för att hon fick en himalayaunge. Hon fick också en chokladzobelagoutiunge som var så ljus att han såg ut som argente, så som en chokladzobelagoutiunge "ska" se ut. #24 Han är jättesöt! Ska bli kul att få se honom i petringen!
Måste säga att jag blir osäker nu. Trodde att han skulle mörkna mer. Men det är svårt med foton. Om vitbalansen inte är rätt så kan de få en mycket kallare ton t.ex.
Har du tur så är det choklad..!
Jag tycker fortfarande att han ser zobel ut. Nu har har jag inte alls stor erfarenhet som idipidi men jag tycker att han ser för "fadd" ut i färgen för vanlig choklad
Jag trodde zobel förut, tror som sagt att det var de första bilderna som lurade mig lite. De är kalla i tonen. Egentligen är det hopplöst att försöka göra såna här bedömningar via bilder… Men lutar också åt att det är chokladzobel eller choklad nu. Vågar nog inte säga det ena mer än det andra faktiskt. Men det viktiga för dig måste ju vara chokladanlag eller inte och det tror jag faktiskt att han har.
OM det trots allt är en vanlig zobel så kommer han mörkna.