Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 628 ggr
[saphirasmarsvin]
0

Färghjälp (2)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag i farten med en ny kille med mystisk färg. Han blev till slut reggad som lilac/white av uppfödaren, men jag vet att det var efter många djupa pannveck.

Hans mamma är reggad som buff, men om hon möjligen är en felreggad cream, skulle jag nog även vilja tillägga att han är fox. Han har nämligen ögonringar och halvt synliga schalettsnören. Magen är vit, men det kan ju även vara slumpen. Öronfläckar och stickelhår är svåra att urskilja pga teckningen. En ev. framtida kull kan ge svar på tal.

Jag själv har funderat på om han möjligen kan vara zobel/white (om mamman egentligen är cream återigen). Eller om han faktiskt är lilac/white? Det ska bli spännande att höra vad ni kunniga tror och förhoppningsvis lär jag mig något nytt igen :)

Släkten är enligt följande:

Far: chocolate/white otter
Mor: buff
Farfar: chocolate fox
Farmor: chocolate/cream otter
Morfar: lilac/lemon roan
Mormor: cream/white
Farfars far: black
Farfars mor: black tan
Farmors mor: black fox
Morfars far: lemon roan
Morfars mor: white/chocolate/golden
Mormors far: tort & white
Mormors mor: chocolate/white/golden

[saphirasmarsvin]
0

Bild 2

[saphirasmarsvin]
1

Nr 3

Picasso
0

Toppen då får jag reda på Altons färg samtidigt då de är kullbröder :D

Lyan
0

Men gud så söt!

Vi kan ju direkt konstatera att mamman inte är buff utan cream iom att han är fox.

Vilken färg har han på ögonen? Jag tycker att de ser rubin ut och den där mörka randen han har runt ögat ska tyda på att ögonen kommer mörkna enligt uppfödare jag pratat med. Jag har dock aldrig tänkt på det med mina eftersom jag inte visste det när de var små (4år sedan, var tar tiden vägen :-O)

Första tanken var roan pga teckningen men om mamman inte är dold roan så kan han inte vara det. Jag tycker inte heller att teckningen stämmer riktigt för roan men däremot för zobel.

Jag skulle faktiskt tro att du har ännu en chokladzobel (om den andre killen är det då och inte en extremt blek choklad).

Hade varit intressant att se vad idipidi tycker!

[saphirasmarsvin]
0

#3; Jamen precis ;) Väldigt praktiskt :D

#4; Yeey! Jag hoppades att du eller idipidi skulle tittia in och lösa mysterier :D Ja, nog är han en charmtott! Ögonen är åt rubinhållet helt klart. Lite ljusare i vissa ljus.

Jag har bara sett mamman på bild, men hon ser inte ut att vara roan på den iaf.

Han är ju släkt med Zombie, Zombies farfar är Arrox far. Så det känns inte helt omöjligt att de har samma färg trots lite olika nyanser.

idipidi
0

Måste jag tycka nåt? :p

Det känns skitsvårt att säga något säkert. Men lilac tror jag inte riktigt på. Dels för att silveranlaget brukar bleka lilac till ljusare färg än sådär, dels för att ögonen inte ser helröda ut.

Kan vara brunzobel/white fox, eller ja chokladzobel/white fox om man hellre vill säga det. Lite väl ljusa ögon för att vara choklad/white fox tycker jag, men själva pälsfärgen är väl egentligen inte så fasansfullt mycket ljusare än dåligt färgade chocolate magpies…

Med den där stammen kan det vara nästan vad som helst. Gensoppa… ;)

Problemet är också att det finns ett märkligt anlag bland just teddysarna som varken beter sig som lilac eller som grey riktigt. De föds rödögda och mörknar i ögonfärgen. Jag är osäker på hur pälsfärgen brukar bete sig. kanske är det det anlaget som man brukade kalla ruby eyed lilac, eller så är det ett fjärde p-anlag som vi inte känner till…

Lyan
0

Haha, kul att kunna hjälpa till :-)

Jag tycker att mamman ser chokladbaserad ut och är det så så måste denna herren också vara chokladbaserad.

Som vi gick in på i den andra tråden så kan chokladzoblar ha i princip ljusröda ögon som bebisar så de är lätta att förväxla med pe innan ögonen börjar mörkna. En fördel är iallafall att de mörknar fort, min ena grey hade röda ögon till hon var ca 2år, då plötsligt mörknade de. Hon satte griller i huvudet på många människor innan vi lyckades få ordning på vad hon var XD

Lyan
0

#6 Måste måste du väl inte men eftersom du har mycket mer erfarenhet av färgerna i verkligheten så känns det bra om du också kollar läget så jag inte är helt ute på söderhavet och seglar :-P

Satt precis och funderade på om jag skulle ta upp det där ev. fjärde anlaget, vet att vi var inne på det angående greyen jag tog upp ovan. Jag har ju haft flera sådana knasiga typer i min engelsk/tysk/danska gensoppa

Picasso
0

#5 Väldigt :)

Nähä, så enkelt var det tydligen inte nä….. Nu känns det lika osäkert som tidigare ;)

Lyan
0

#9 Hehe, nästan tre år tog det för att få ordning på min Pruðs färg :-P (om vi nu har det, finns det något fjärde anlag på p-locus så är vi kanske tillbaka på ruta ett :-P)