Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 1483 ggr
[Marielle_]
5

Charmören! [Bilder]

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev en liten fotosession idag men har man ett totalt orädd och väldigt framåt marsvin så har man! Lilla charmören heter han här hemma iaf för han charmar verkligen alla! Kameran var också något som man var tvungen att undersöka! Tungan ute Så dom flesta bilder blev alltså inte alls bra, fick bara några enstaka som jag blev nöjd med och ville visa upp här!

Nåja, bättre lycka nästa gång eller vad säger man! Flört

[Marielle_]
0

Bilden tagen i buren innan jag tog ner honom på golvet för en fotosession! Höll på att klättra ut för kameran var så intressant! Flört

Lilla charmören, älskar dig! Skrattande

[Marielle_]
0

Han satt stilla en stund så matte fick ta några bilder snabbt som attan på honom! Sedan fick han nog och det blev hopplöst att fota honom igen! Tungan ute

[Marielle_]
0

En sista bild på charmören! Skrattande

Sanni
0

#0 Haha, så såg det ut hos oss också idag när det skulle fotas! :D Roligt med en svart öra :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[Marielle_]
0

#4 Haha, visst är det så roligt och icke frustrerande när det händer? SkrattandeFlört Men de är ju så söta så egentligen gör det ingenting! Ja visst är han fin, röda ögon har han också!

Lyan
0

Det är så fint med undertecknade roans! Vilken ras är han?

[Marielle_]
0

#6 Oj jaha.. det hade jag ingen aning om! Glad Han är Rex!

Lyan
0

#7 Ok. Har du ingen stam på honom?

[Marielle_]
0

#8 Nej ingen stam.

Lyan
0

#9 Fast hur vet du då att han är rex? Han ser inte ut som en typisk rex nämligen

[Marielle_]
0

#10 Här var man nyfiken Tungan ute Pälsen först och främst! Jag har två teddys hemma och deras päls skiljer sig ifrån hans. Sedan litar jag på personen jag tog emot honom ifrån också och hon var väldigt säker på att han är Rex.

Sedan har jag fått träffa andra rexar och deras päls är väldigt lik hans så det är därför jag är så säker. Får jag fråga varför du inte tror att han är Rex och vad för annan ras skulle han då vara isåfall?

Lyan
0

#11 Eftersom färger och raser är bland det roligaste jag vet så är det klart att jag blir nyfiken när en mystisk söt gris dyker upp ;-) Jag har inte sagt att jag inte tror att han är rex utan att han inte ser ut som en typisk rex. Både hans färg och päls är väldigt otypiska för en rasavlad rex och min första tanke var faktiskt lakeland. Sedan kan han naturligtvis ändå vara en rex även om han inte ser ut som en typisk sådan :-)

Lyan
0

Om det handlar om rastypiska rex och teddys så kan man inte känna skillnad på deras pälsar utan egentligen är enda sättet att veta skillnad om man känner igen vilken linje marsvinet tillhör. Man kan även gissa med hjälp av färg och typ. När det sedan handlar om otypiska djur blir det ännu svårare

[Marielle_]
0

#12 Ok jag var mest nyfiken så det var därför jag frågade.

Angående lakeland så är väl den rasen lockig/vågig i pälsen eller försvinner det lockiga/vågiga i vuxen ålder? Gordon har inte alls den pälsen som mina lakeland hanar har t ex och han är 6-8 månader. Han är mer sträv i pälsen. Mina hanar är ju 2 ½ månad bara, har iofs aldrig sett en vuxen lakeland så vet inte exakt hur dom blir i pälsen.

Jaha ok, jag fick nämligen höra av någon i början av mitt marsvinsägande att det är en liten skillnad mellan rex och teddy. Minns något om att rexen har tjockare och mer sträv päls än teddyn. Men sen vet jag ju inte om det var sant eller inte. Så tack, då vet jag det! :)

Linneaundulat
2

#0 Haha lite av den varianten är våra marsvin också, fast de har gått ett steg längre… de tuggar på linsen Tungan uteSkrattande

Fast här tuggar de på burgallret för de tror de ska få mat…

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

Mvh Linnea

[Marielle_]
2

#15 Haha jadu, det hade jag aldrig tillåtit mina marsvin att göra! Tungan ute Men är man nyfiken så är man! Flört

_Charlie
0

Jag tycker inte heller att han ser ut som en rex. Han har ett väldigt långt och "icke-rexigt" ansikte i profil. Jag hade också trott att han var lakeland!

Men jösses så söt han är! Kyss

(Dålig profilbild på en av mina rexar för att visa vad jag menade med "icke-rexigt" ansikte.) ;)

juliino
0

Lakeland behöver ju inte vara lockiga/vågiga. Tror det beror på vilka raser som ligger bakom. På bilden är min förra lakeland Bamse.

[Marielle_]
0

#17 Men ja nu ser jag ju, formen är helt annorlunda! Gordon är mer avlång i ansiktet, var tvungen att studera honom och visst ser han ut som en lakeland.. inte alls "rexig" som din snygging!

Vad tokigt men samtidigt kul, får ta och studera lakeland lite närmare då. Lite fundersam på pälsen bara, om det bara är bebisarna som pälsen är lockig/vågig på och som sen försvinner när marsvinet är vuxen.

Jisses.. har fortfarande massor kvar att lära när det kommer till raser.

Han tackar så hjärtligt för den komplimangen! Tungan ute

_Charlie
0

#19 Ja men visst är han! Jag kan låna hit honom och provpara honom med en av mina rexar så får vi veta säkert om han är rex eller inte. Hehe! ;)

Varför lakelands kan se otroligt olika ut tror jag beror på att det är så himla många olika raser inblandade i lakelands. Du kan ju korsa en skinny med vilken ras du vill och få lakelands, men alla ser olika ut. Jag tror att lakelands med strävhårsgener blir mer krusiga än lakelands med tex nonselfgener.

juliino
0

Bamses pappa var ju Skinny och mamma Self därför blev han ju då som en Nonself.

Men din hane kan ju då som _Charlie säger ha andra raser bakom.

[Marielle_]
0

#20 Neh du, han stannar här hemma. Tycker inte att han ska behöva flytta mer än vad han redan gjort Glad Men tack ändå Flört Ja har inte tänkt på det, trodde att det var "samma" för alla lakelands men nu vet jag bättre! Raser är fortfarande väldigt nytt för mig!

#21 Jo det stämmer bra det! Mina lakeland grabbar hade  ju en pappa som var skinny och deras mamma är teddy. Men jag trodde att det var "samma" päls för alla lakelands, iofs låter det lite långsökt eftersom att oftast är det många olika raser bakom.

Lyan
5

Lakeland kan som sagt se ut precis hur som helst. Jag har haft två lakelands med liknande päls som Gordon men även en lunkapet som förutom färgen såg ganska exakt lika ut. Petdjur med rex- eller teddypäls kan se ut hur som helst beroende på vad de har blandats med. Sedan måste jag också säga att det är INTE lämpligt att använda ett ostammat djur i avel eftersom det kan ligga precis vad som helst bakom. Jag känner också att om man inte känner igen en relativt tydligt tecknat roan är man tyvärr inte tillräckligt kunnig för att börja avla. Jag menar inte att hacka på dig utan detta är för djurens skull. Jag blir också lite orolig när du skriver att han är parad med teddy för roan är mycket vanligt på teddy

[Marielle_]
0

Vad vet du om att jag är kunnig nog att avla egentligen? Känner du mig? Ja jag är inte någon expert på raser, teckningar osv men jag är så pass kunnig nog att jag kan ta en kull för det har jag gjort förut och jag vet att jag klarar av det.

Tyvärr visste jag inte att Roan är vanligt på teddy, eftersom det inte finns sådan information någonstans att läsa. Just teddy trodde jaf visste mycket om. Däremot är jag medveten om att man inte får para Roan med Dalmatiner. Och inte två Roan marsvin får paras tillsammans.

Sedan VISSTE jag att den kommentaren skulle komma, förr eller senare. Jag känner mig totalt bortgjord nu. Tack ska du ha!

Lyan
5

#24 Fast eftersom du inte vet hur en roan kan se ut och inte vet att roan är vanligt på teddy så är du ju tyvärr inte tillräckligt kunnig även om du har haft kullar innan. Att roan och dalm är vanligt på teddy är verkligen ingen hemlighet och att känna igen en roan eller dalm är mycket viktigt om man ska avla. Är man osäker på färgen så finns det många som mer än gärna hjälper till och färgbestämmer. Lika att avla på djur med okänd stam, det kan vara MYCKET riskabelt och det är mer än en lethal white och satin som har fötts pga det. Jag vet att jag låter hård nu men det är inte bara att sätta ihop två söta djur och få söta ungar. Våra djur är värda mer tanke och planering än så.

Eulwen
3

#24 Du har fått bra och viktig information i tråden serverad på ett trevligt sätt. Vänd inte taggarna utåt utan passa på att fråga mer istället, Lyan är duktig på sånt här. Det är viktigt att kunna ta emot, och dela, information. :-)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
_Charlie
7

Det här är så fruktansvärt tråkigt. Snart är det inte många kvar på mif.

Senast igår kväll satt jag i telefon med ordförande i Svenska Hamsterföreningen och berättade vilken enorm skillnad det är mellan mif och hif. Jag önskar det kunde vara samma underbara stämning här inne mellan de erfarna och de som ännu lär, som det är där, så att färre medlemmar kände sig tvugna att lämna.

Även om vi inte alla tycker om varandra, och vi inte alla håller med varandra, så hoppas jag Marielle och alla andra som känt sig tvugna att avregistrera sig, kommer tillbaka efter en behövlig paus, och tar nya tag.

Vi är ju trots allt här av en gemensam anledning, vår kärlek till marsvinen. Och om vi kunde lära oss att kommunicera på ett trevligt och tillmötesgående sätt kunde vi ha så mycket roligare tillsammans, och hjälpa varandra.

Få äro de uppfödare som aldrig gjort ett misstag. Jag har gjort misstag i aveln. Lyan har gjort misstag i aveln. Eulwen har gjort misstag. Jag tror inte det finns en uppfödare på mif över huvud taget som inte råkat göra ett misstag, stort eller litet.

Men misstag är bra. Det är av dom vi lär oss. Och utvecklas.

PiggieVille
0

Mkt bra skrivet _charlie

Lyan
4

#29 Där hänger jag inte med riktigt. Vad är det som är otrevligt skrivet? Om det är mitt inlägg du menar så skrev du själv ganska lika för bara ett litet tag sedan. Och naturligtvis gör alla misstag, det finns nog inte en enda människa som aldrig har gjort det, men när det gäller roan är det verkligen inte svårt att hitta info. Jag var inte ett dugg intresserad av färger när jag började med marsvin för åtta år sedan. Mitt enda mål var att få små söta ungar som jag kunde sälja till djuraffären men till och med då var jag medveten om risken med roan. Sedan behöver man inte göra alla misstag själv, det går utmärkt att lära sig även av andras misstag ;-)

_Charlie
4

#31 Mitt inlägg var inte ett svar på ditt, riktat specifikt till dig, utan hur jag allmänt känner att det är tråkigt att personer känner sig så misslyckade att de måste lämna forumet.

Jag vet inte om du hann läsa vad TS skrev innan det plockades bort men där framgick väldigt tydligt hur ledsen hon var över misstaget hon gjorde att missa att den minimala fläcken i Gordons ansikte betydde att han var roan.

Både du och jag vet om stora uppfödare som missat roan. Det är jättetråkigt att det fortfarande händer då och då, men det är ännu tråkigare att man måste smyga med sina misstag för att inte känna sig misslyckad.

Om fler vågade erkänna sina misstag kunde fler lära sig av dom innan de själva begick dom.

Jag har parat en gammal tant. För att jag valde att tro på informationen jag fick av säljaren och inte hade ett registreringsbevis att kontrollera med. Tack vare det parade jag en 4-5-6 åring. Av det lärde jag mig att man inte kan lita på säljare oavsett hur erfarna och duktiga man tycker dom är. Och det misstaget kommer jag inte göra två gånger.

Likväl som jag hoppas att TS inte gör sitt misstag två gånger.

Det är svårt att lära sig av andras misstag när andra inte vågar vara öppna med sina misstag.

Men alla är vi människor och människor felar. Ingen uppfödare är felfri, speciellt inte som nybörjare.

Lyan
0

#32 Ok. Nej, jag såg inte det inlägget tyvärr. Där med misstagen har du alldeles rätt! Jag hade mer än gärna bara glömt bort min oseriösa period för jag skäms och mår riktigt dåligt var gång jag tänker på det. Ändå drar jag upp det gång efter gång för om så bara en människa lär sig av mina misstag så är det ändå värt obehaget jag får gå igenom var gång jag drar upp det.

Creation
5

Tråkigt! Jag hade önskat komma i kontakt med TS, men nu när hon har lämnat forumet är det inte längre möjligt.

Det verkar tyvärr som att TS har lämnat forumet på grund av att hon missuppfattat kritikens goda avsikt? :-( I detta fall uppfattade jag(precis som #26) den inte alls som otrevlig - tvärtom! Det var allvarligt skrivet, för att det ska tas på allvar, men inte otrevligt eller angripande. Det är viktigt att utgå från att allt är skrivet i välmening, så slipper man själv onödig oro.

Jag tror att de allra flesta här inne förstår att man kan begå misstag - så man blir inte totalt bortgjord för att någon annan påpekar dem(och om ingen påpekar det, hur ska man då lära sig?). Huvudsaken är att man tar åt sig och lär sig av det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

westblom
0

jag har en fundering!men vilka raser ska man inte para med varandra?

juliino
0

#35 Dom jag kommer på just nu är Roan, dalmatiner och Himalaya om jag inte minns helt fel. Parar man dessa med varandra kan man få missbildade ungar därför paras tex en nonself dalmatiner med en self.

Vet inte om det är något viktigt jag glömt nu. Då får någon annan fylla i ;)

Lyan
0

Himalaya är inget farligt utan det kan man para med vad som helst men däremot brukar man undvika att para himmi med roan och dalm pga risken för få dold roan/dalm. Man bör undvika alla höggradigt vita teckningar när man avlar roan/dalm eftersom det döljer roananlaget, detta gäller även silver (magpie) och zobel eftersom de anlagen kan ge en illusion (stavning?) av roan och kan därför dölja om djuret också har ett roananlag. Alltså pew, dew, silver, zobel och himmi (kan ha glömt någon) bör man passa sig för när man avlar roan/dalm

westblom
0

ok tack för alla svaren Flörtfår jag kopiera och spara infon? från Lyan och juliino? om man parar en golden crest med roan går det bra?

juliino
0

#38 Ja det går bra.

Ja det går bra att para dom två :)

westblom
0

vad kallas färgen på denna tjej