nybörjarfrågor
Hej!
Jag börjar bli lite intresserad av marsvin, men det är en del grejer jag funderar på, så här kommer massa frågor! ;-)
Hur mycket kyla tål de? Jag bor i ett gammalt, dåligt isolerat hus och vintertid är det ofta nere på 8-10 grader. Klarar de så låga temperaturer?
Däremot har jag gott om plats och kan bygga egna burar så stort skulle de få. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en flock, typ 5 eller fler djur, men jag är inte intresserad av avel och jag tar gärna omplaceringsdjur. Är det svårt för en nybörjare att få ihop vuxna djur? Om man vill ha så många, är det honor som gäller då?
Hur är det med kastrering av hanar, är det vanskligare än att kastrera ex.vis kaniner?
Tackar på förhand!
kan svara så gott jag kan på dinafrågor
1: vi bor också i ett sånt hus, dock går det inte under 10 c. du har ingen möjlighet till värme element eller dylikt? halm värmer.
2. det är super att du har så gott om plats, ombyggda bokhylleburar är mycket uppskattat av både marsvin och ägare, som får roligare o aktivare grisar. ang. antalet så undrar jag hur gammal du är? för barn har lättare att tröttna, så i så fall skulle jag säga att du skulle börja med 2(gärna lånade på prov så du har tid o känna efter) men e du vuxen så är det inte lika lätt o tröttna o man ser ansvaret lättare. då ser jag inget fel i att skaffa 5 på en gång. du har då valet att antingen köpa ifrån omplacering, eller djur hos uppfödare som de tvingas sälja enbart för att de inte har plats längre. ta honor, det är mer riskabelt med massa hannar tillsammans
3. kastreringen av hannarna gör dem inte lugnare ifall det var det du tänkte på, det är bara möjligheten att genomföra parning som tas bort. jag vet inte hur det är på kaninfronten, men jag trooor det är rätt okej vanligt o kastrera hannar? jag vågar inte svara på den biten.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Tack för svar.
Naturligtvis kan jag fixa element, men jag ville ändå kolla upp det här med temperatur. Apropå det; kan man ha dem ute dygnet runt på sommaren?
Du har helt rätt i att barn inte alltid förstår vad de ger sig in på när de önskar sig ett gulligt litet djur. Jag är dock en tant på snart 50 och jag har haft smådjur i hela mitt liv, så jag tror jag vet vad jag ger mig in på… 
Att jag skulle vilja ha en flock är helt enkelt för att det känns naturligare att hålla dem så. Kastrering frågade jag om för att det skulle ge möjlighet att ha en blandad flock med både honor och hanar. Det börjar ju bli vanligare med det även när det gäller smådjur, men jag tänkte om marsvin kanske var extra känsliga?
Hur är det med olika raser, skiljer de sig åt i temperament?
#2 haha, ja det tror jag också
jag tror det är en smaksak att ha dem ute dygnet runt. kan tänka mig att vissa gör det och andra inte. själv vågar jag inte för ibland kan tempen sjunka på nätterna, rovdjur. själv har jag bara mina ute några timmar per dag, beroende på väder. är det soligt ska man alltid se upp då marsvin lätt får solsting(eller vad det hette? solslag kanske) överhettade grisar i alla fall. skugga ska alltså alltid finnas.
du kan ha en hanne och sedan x antal honor, men inte 2 hannar med honor. på många större djur blir de lugnare efter kastrering, tex hästar. men tyvärr inte på marsvin. önskar att det var så verkligen.
olika raser sägs ha olika temperament men jag tror de flesta raserna nuförtiden är avlade på temperament så pass att det inte skiljer så mycket. skinnys sägs ha det lilla extra men tror inte det går om det är så kallt hos dig. långhåren måste du klippa eller borsta ofta.
nu skriver jag ju som om jag hade års av erfarenhet, skaffade faktiskt marsvin i aprill men har haft djur i hela mitt liv + marsvin tidigare i livet. men man snappar upp så mycket här på Mif o lär sig o uppfödarna som vi köpt av tipsar massor.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
1. Vi bor med i ett gammalt hus, blir som kallast 14-16 grader på vintern på morgonen innan vi eldat ibland. Har mina dock i rummet bredvid sovrummet där det är element utom ett par som jag just i vardagsrummet där det kan krypa ner så. Men dem klarar sig bra. det är skinny som måste ha 20-22 grader.
2. Toppenidé med bokhyllebur.
Ja vill du ha så många är det honor eller honor plus 1 kastrat (kastrerad hane).
3. Kastering av hanar ändrar inte beteendet bara att dem inte kan göra bebisar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag fortsätter att fundera på marsvin och fler frågor dyker upp.
Hur mycket gnager de när de är ute och springer fritt i huset? Är det som kaniner (=inte så mycket) eller som chinchillor (=väldigt mycket..
).
Tycker ni det är vanskligt för en nybörjare att köpa på Blocket? Jag har hittat några där men det står väldigt lite info i annonsen. Om de inte är tama, är det svårt att tämja äldre marsvin?
Ni som har katter, hur funkar de tillsammans?
Sedan har jag läst att man ska undvika att ha marsvin och kanin ihop pga smittorisk. Gäller det även om man har dem i samma rum, men i olika burar? Hur är det om man har dem ute och springer på samma golv, men vid olika tidpunkt?
#5 Hur mycket de gnafger på saker är olika. Det är samma sak med kaniner ;) Vissa gnager mycket, andra knappt något.
Mina marsvin är alltid i hage. Kaninen går fritt. En annan kanin jag hade inne förra vintern kunde jag inte ha fritt för han gnagde på det mesta ;)
Ja vuxna marsvin tycker jag är bra till nybörjare, och finns många marsvin som behöver nya hem :)
Beror på marsvinet. Vi fick hem en hane som var 2 år, han nafsade efter oss i sängen om vi skulle ta upp honom osv men han blev jättetam. Så beror på vilken tid man lägger på dem och individen.
Du kan ha dem i samma rum och utan problem på golvet efter varandra. Jag har en kanin i samma rum som ena marsvinsparet. Inga problem. Hon är busig ibland och hoppar in i den buren ibland och ut igen hehe
Men det är inga problem- Det är det att de inte ska bo ihop :)
#5 Katter o marsvin brukar funka bra ihop. Men man ska ju inte låte katterna vara ensamma med marsvinen. Mina katter bryr sej inte om marsvinen alls förutom när dom är bebisar.
Jag har oxå ett kallt hus, men jag brukar ha extra hö i buren som dom kan krypa in i om dom fryser, om dom nu gör det. Men det blir värmare i höet iaf.
Ja det kan vara svårt att få veta något om marsvinen på Blocket. Folk har ofta skaffat marsvin till sina barn som tröttnat o då åker grisarna ut på Blocket. Och ofta vet inte folk så mycket om sina djur, tyvärr. Men tar man reda på fakta själv innan man skaffar marsvin så tror jag inte att det är några problem. Men man kan ju alltid prata med uppfödare oxå innan man bestämmer sej.
Hoppas att du blev lite klokare av svaren :)
Vad roligt att du är intresserad av marsvin, de är fantastiska husdjur! :)
Jag tycker det låter som en bra idé att ta "överblivna" marsvin från blocket, som du säger finns det många där som behöver nytt hem. All information du behöver kan du ändå få från uppfödare, det finns t.ex. flera här som säkert skulle ställa upp att svara på frågor (och även icke-uppfödande medlemmar), och det finns massor med info på nätet.
Vad gäller värmen rekommenderar jag fleece-filtar och diverse mysgrejer, som rullar t.ex. Halm brukar hålla värme rätt bra också. Men som tidigare nämnt kanske det är en risk med skinnys, de behöver ju varmare.
Tack, tack för alla svar.
Så bra att det brukar funka med katter. Mina är föralldel hyperenergiska jaktkatter, men de är hårt och brutalt uppfostrade av 700 gram hermelinkanin 8så de vet att man gör klokt i att vara försiktig!
(Sedan är det självklart så att man inte lämnar dem utan uppsyn.)
Jag gissar att en del av er också har erfarenhet av kaniner. Vad är skillnaderna/likheterna mellan marsvin och kanin? Jag menar inte i skötsel, utan hur de är som husdjur? Temperament etc.?
Ang. burar; kaniner brukar ju gilla att ha hyllor i burarna. Är det farligt för ett marsvin med en hylla på 20-25 cm höjd?
Avslutningsvis - jag har absolut inte tänkt skaffa skinnys. Det vore katastrof i den här kylan! Det är framförallt en annons som jag tittar på. De marsvinen är ganska långhåriga och bland det sötaste jag har sett…
#9 Jag har en kanin inne, resten ute. Jag tycker att kaniner är lättare att få tama på någotvis. Och kräver då mer motion ^^,
Sedan beror det ju på ras också på kanin. Dvärghare och hermelin har t.ex mer temperament än vad t.ex dvärgvädur brukar ha men är såklart individuellt såklart :D
Kaniner måste ha sitthylla :)
#9 Jag hade kanin under en kortare period. En hona och en kastrerad hane ihop.
Jag upplever att marsvin är lättare att få tama och mer kel djur. :)
Jag tog hand om en av kaninerna akut och han var extremt sprattlig och sparkade osv, fick jobba jätte mycket för att få honom tam men sen är det ju även som så att jag är mer van vid marsvin och har haft det i ca 9år så då är det ju ganska självklart att jag tycker det är lättare att få marsvin tamare eftersom jag är van vid dom.
Men jag ser det som så att marsvin är ett som passar att sitta med framför tvn på kvällen och gosa med i timmar men även sitta och kolla på när dom skuttar runt och gör glädje skutt på golvet. Mina kaniner jag hade (en ganska otam och en tam) ville inte sitta och gosa i knät i timmar som mina marsvin kan så marsvinen passar mig bättre :)