Rexpäls
Hej :) Har några frågor till vem som helst som vet; hur sköter man rexens päls?
1) Har den en maxgräns och slutar växa av sig själv?
2) Bör man underhålla den på något sätt?
3) Är det något speciellt man ska tänka på, då rexens päls är så tät?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag har Teddy och det är ju ungefär samma sak om man inte tänker genetiskt ;)
Om man inte ställer ut och grejor så behöver man ju inte trimma och då behöver man inte sköta pälsen.
Det ända är att Rexar/Teddysar kan lättare få svamp pga sin täta päls så det ska man ju ha koll på och när min Teddy fikc svamp tog jag saxen och klippte pälsen så att den inte skulle vara så tät eller ja så att hans hud skulle lättare få luft :)
Sen när jag tvättar honom är jag noga med att torka honom så att han inte går och är blöt inpå huden med tanke på att dom lättare kan få svamp :)
Jag har en teddy-mix som har teddypäls :)
Teddy & rexar har lättare för att få svamp pga deras täta päls.
Men det är ingen extraskötsel annars.
Teddy har inte lång päls så den blir inte längre än vad den ska bli :)
Jag badar min 2-4 gånger/år, det är allt :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 & #3 Tack för svar! :)
Ja, men precis.
Finns det något mer man kan för att förebygga svamp? (Även om det ni nyss nämnde är en väldigt bra poäng) :) Eller det kanske inte är vanligt med svamp bara för att de har tät päls? Här kommer jag och undrar, haha!
/ Emma
#4 Tyvärr kan man inte förebygga svamp. Man ska vara noga med att marsvinet är torrt när den kommer in i buren men något annat kan man tyvärr inte göra.
Det är vanligt med svamp på dem pga deras täta päls :P
#5 Alright :) Tack! *snäppet klokare*
/ Emma
Snor tråden för en litenliten fråga…har alltid undrat hur rexarnas päls känns? Är den sträv och "hård" eller luras utseendet? 
~mikkan
#7 Den är som mjuk & fluffig fast lite hård & sträv på samma gång.. Svårt att beskriva :)
#7 En (iofs rätt så otrevlig) kvinna liknade rexens päls med svintosvampar :P personligen tycker jag deras päls är mycket mjukare än så..
Men det var hennes upplevelse det (behöver kanske inte säga att hon avskydde pälsen)
#9 Jag tycker att det låter härligt med lite svinto! :D Det behöver ju inte vara något absolut negativt.
/ Emma
#10 Tja, denna kvinna tyckte deras "svintopäls" var fruktansvärt hemsk :-P
#5 Är det din egen erfarenhet? Uppfödare av teddy och rex som jag känner har tvärt om i princip inga problem med svamp så länge de sköter pälsarna med kardning (luftar och tar bort död päls) och badar dem då och då (och fönar dem torra).
För övrig varierar pälsarna jättemycket. Allt från faktiskt riktigt sträva till riktigt mjuka, men standarden säger att de ska vara sträva. Unga djur är mjukare än äldre och hanar är strävare än honor, i genomsnitt alltså.
#12 Inte bara egen erfarenhet, andra som upplever exakt samma sak som jag, så inte bara jag :)
Dock har min teddypet inte fått något ännu, trots att pappan hade lätt för att få svamp, så får se om han har lätt för att få det eller inte.
Vet att det är inidivduellt, men det är ändå vanligt bland teddy och rex.
Det har till & med uppfödare och någon domare sagt till mig :) och till andra så :)
Tycker ändå att det är fel att säga att det inte går att förebygga. Självklart finns det individer som får problem, även om man skött dem exemplariskt, men det är knappast det vanliga.
#14 Hur förebygger man då? För att karda pälsen har inte förebyggt här i alla fall :) Bada gör jag 2-4 gånger/år.
Karda och kamma ner till pälsbotten, eventuellt trimma ur lite päls om det behövs. Samt bada i bra shampo och föna torrt hela vägen ner till pälsbotten. Kanske är det badningen som gör skillnaden då eftersom att dessa badas betydligt oftare än två gånger per år. Vågar dock inte svara på hur ofta.
Det är verkligen så att vissa uppfödare inte känner igen sig alls i att teddy/rex skulle ha såna problem som vissa menar. Detta trots riktigt bra pälsar (täta, sträva). Så det är definitivt inte något generellt.
Undrar också om det är det någon som har problem med sina rexar? Jag har för nästan bara hört om svampproblem på teddys. Jag har heller aldrig någonsin haft några såna problem på långhåren, trots lockiga långhår (d.v.s. långhårig rexpäls) och i flera fall riktigt, riktigt täta och lockiga pälsar. Men självklart kräver de skötsel. Vill man ha marsvin som inte kräver pälsvård alls så får man skaffa abessinier eller korthår (fast de fäller iof…).
har inte direkt heller hört nån uppfödare med problem med svamp :-)
#8-9 haha får försöka hitta en att klämma och känna på så jag kan avgöra hur den känns, dom ser ju så himla gosiga ut trots att de ser ut att ha något "hård" päls =D
~mikkan
#18 Jag tycker de är lite sträva, men ändå mysigt :)
#16 Haha, ja antingen korthåren eller varför inte en skinny? Då behöver man bara torka gröt från mustaschen ;)
/ Emma
#18 Dom är lite mjuksträva på något sätt tycker jag! :) Min rexhona har mjukare päls än dom teddyhanarna jag hade för länge sen, och dom var dessutom bebisar.. så pälskvalitén och strävheten verkar skifta väldigt mycket beroende på en hel del faktorer såsom exempelvis kön och gener.
Jag själv gillar rexar med lite mjukare päls :)