Avla?????
Heej!
Om man ska börja avla vad är viktigt att tänka på och är det några bra raser som inte är så dyra men ändå lättskötta?
Tacksam för svar!
/ Wilmakul
Hälsningar önskar Wilma ( Jag) Luna och sally med marsvinen!
Hoppas ditt år2013 blir ett lyckat år!
Kolla in : Storahoppridskolan.n.nu

Första frågan du ska tänka på är vad du vill uppfylla med din avel, finna alltför många "Blocket marsvin" som säljs till sälskap.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jag har tänkt mig utställning lite grannan!
Dyra raser.. förstår inte riktigt, de flesta marsvinsraser kostar lika mycket att köpa. Skinnys kan vara lite dyrare, men oftast beror det mest på individen. Alla raser kräver en viss skötsel innan de presenteras på utställning om det är det du menar? Annars är ju marsvin alltid relativt "lättskötta", fast jag själv tycker inte de är så lättskötta som folk oftast tror. Det är ju en hel del daglig vård som krävs för att de ska må bra.
Finns så otroligt mycket att tänka på innan man avlar, för det första tycker jag att man ska ha en flerårig erfarenhet av marsvin som djurart. Sen måste man fundera över mål med sin avel, och se till att man har tiden, kunskapen och sist men inte minst pengarna för det. Veterinärbesök kan bli riktigt dyrt om man har otur. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715d30b9cb46221d06cd3f-avel?articles-1 En mycket bra artikel.
Som Ovan säger så tycker jag man ska ha haft marsvin i ett par år för att få kännt på hur det är att "bara" ha vuxna marsvin och se om intresset håller i sig. Sen ska man ju läsa på mycket. Innan jag tog mina två första kullar satt jag och lus läste trådar på nätet osv och jag hade haft mina marsvin i 7 år innan jag bestämde mig för att ta min första kull. Det visade sig ändå att det var mycket jag inte kunde trots att jag läst på mycket och haft marsvin i flera år.
Kolla runt på forument det finns många trådar ang avel.
HÄR kan du tex läsa hur det kan läsa baksidorna med avel. Det är _Charlie här inne som fick en kull allt för tidigt och fick stödmata alla ungarna. Skulle du orka med att gå upp en gång i timmen under natten och stödmata ungar tex?
#4 Klart om det skulle behövas! Jag har haft marsvin i flera år och tycker det är lika kul när man kommer till godingarna och dom börjar prata!
#3 Ja det klart! Dom behöver ju mycket kärlek också!
Tack för svaren så länge!
#5 du fick utförliga svar men gav inte lika långa svar tillbaks.läs igen och tänk igenom det noggrant. Att avla innebär inte bara söta ungar,för bäbisar växer upp. vet du med dig att du kan skilja på seriösa o oseriösa köpare, villka som kommer älska marsvinet livet ut och inte bara när den är liten o gullig. Ingen kan vara helt säker,men ju äldre man är desto lättare är det att läsa människor. Det är nya små liv man sätter till livet. Tänk igenom noga :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Hur blir det nya raser??? ja menar.. hur uppkom exempelvis lunkarya rasen?