Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 690 ggr
Jullanhugo
0

Växer ihop??

Hejsan, jag har för mig att jag hört någonstans att marsvin kan "växa ihop" om dom inte får ungar innan en viss ålder eller något sånt. Stämmer det?

Fridaaaa
0

Nej de "växer inte ihop". Däremot ökar riskerna att ta kull på dem när de blir äldre. Men de växer inte ihop :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jullanhugo
0

Okej :-) Ökar risken för vad? För min kompis påstår att hennes marsvin är gravid, vilket hon antagligen är. Hon är 1år

Fridaaaa
0

#2 Komplikationer. Det är lite som med äldre människor.

1 års ålder är inte för gammalt för första kullen.
Bra ålder om hon är i bra hull, att bli dräktig :)

Caf_Roy
0

Jag har hört (av veterinär) att bäckenet stelnar när de blir runt ett år, så om de inte fått ungar innan dess blir det för trångt att föda. Så om hennes marsvin är dräktigt kommer hon kunna ta fler kullar, är hon inte det bör hon skynda sig att para henne eller låta bli.

Är i alla fall så jag förstått det hela.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Fridaaaa
0

#4 Det stämmer inte :) Det är en myt :)

juliino
0

HÄR kan du läsa mer om att detta är en myt som Fridaakesson säger :)

Jullanhugo
0

Haha, så förvirrande för alla skriver och säger olika saker XD Men jag antar att det är en myt då :-)

Fridaaaa
0

#7 Det ÄR en myt :) Finns de marsvin som fått ungar vid 2-4 års ålder.
Dock bör man inte ta första kullen efter 1½ -2 års ålder.
Men det växer inte ihop :)

godisgrisen
0

Ja det är en myt och det är lite knäppt och konstigt att den spridits så väl. Många opålästa personer har nog låtit bli att para sina honor pågrund av denna myt och det ska vi och framförallt många marsvin vara glada över. Samtidigt kan det ha fått andra att sätta sina honor med hane på tok för tidigt istället och det är ju inte direkt lyckat. Jag har svårt att bestämma mig för om jag tycker det är dåligt att denna lögn sprids eller inte faktiskt. Flört