Slutat pipa
Jag har en teddyhane (Leo) på snart fem år. För lite mer än något år sedan slutade han pipa högt efter mat. Småpiper gör han ibland och klättrar upp varje gång någon går förbi, som vanligt. Men när han ska pipa efter mat låter han bara hes. För ett par veckor sedan pep han faktiskt som förut men ingen mer gång efter det. Vet inte om det är särskilt allvarligt men snälla hjälp :( Borde kanske även nämna att jag hade ännu en jämnårig hanne som gick bort för ett år sedan (vid fyra års ålder). Tänkte att Leo kanske mår dåligt efter det. Aptiten dock är på topp!
Har Leo en kompis eller är han ensam? För ett tag sen gick mitt ena marsvin bort, och efter det så blev mitt pratigaste marsvin tyst. Så det kanske har något med det att göra? :)
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
Tror han blir gladare osv om man får en kompis :)
Marsvin är ju flockdjur, och ska ju ha en burkompis :) Så det hade jag personligen testat att skaffa honom :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har haft samma problem med min förra hane Bobbo.
Jag tog över honom av en uppfödare och då var han 4 år. Snart började det rinna ur hans öga och han kunde inte skrika efter mat utan när han försökte kom det som hesa kväkande läten men iblan lyckades han klämma fram ett litet pip. Senare medicinerades han för infektion i en tandrot. Vet dock inte om det var därför han inte kunde skrika efter mat.
Jag har aldrig hört talas om någon annan som haft samma problem och för Bobbo löste det sig aldrig och jag fick aldrig reda på vad problemet var.
Värt att nämnas kan ju vara att Bobbo var ganska sjuklig den tiden jag hade honom. Problem med vikten, Ohyra, infektion i tandrot och sen fick jag reda på att han hade medfött hjärtfel.
Är din hane frisk för övrigt?
Skaffa honom en kompis!!
Mitt marsvin Molly hade också med om samma sak, men då var det antagligen för att en allvarlig lunginflamation bröt ut efter att jag försökt introducera en kompis till henne. Hon levde bara ett par veckor till efter det.
Tack! Ledsen att höra om Bobbo och Molly :( Leo är ensam, har varit det i ett år nu. Men han slutade redan innan hans kompis Kennet gick bort. Men ska ta honom på hälsokoll snart, får fråga veterinären om det då.