tandproblem?
Hej
Jo det är såhär att mitt ena marsvin Spike för några dagar sedan så såg jag att han hade gått ner i vikt. Han har innan blivit behandlad för svamp då han även gick ner så trodde jag att det berode på det. När jag gav han mat så gick han genast tid så det är inget fel på hans aptit. Senare på kvällen så tog jag ut honom och gav han en morot. Han började genast tugga in sig den men jag märkte att det tog längre tid än innan. Jag hörde även en konstigt ljud ifrån hans mun såg då börja jag misstänka att det är fel på hans tänder. Har även börjat stödmata honom och har även bokat in en tid hos veteinären.
Om det är hans kindtänder som är förlånga behövs det då fler behandlingar eller räcker det med en gång och finns där någon risk att man behöver avliva honom?
People may come and come but animals leavs mark in your heart!
Vad är det för konstigt ljud du hör? Jag har aldrig hör ljud när det varit fel på tänder.
När det är problem med tänderna brukar dom ha problem att äta. Dom brukar tex inte kunna tugga i sig morot osv.
Min veterinär berättade för mig att det för vissa marsvin kommer problemen med kindtänderna tillbaka och dom behöver slipas igen. Alltså behöver marsvinen åka in på regelbunden slipning av kindtänderna. Jag vet dock inte hur vanligt detta är och det är ju helt olika hur ofta man behöver göra detta Och vorde det mig och det kom till denna punkten att mitt marsvin behövde åka in och sövas och slipa tänderna regelbundet så skulle jag överväga avlivning.
Tacksam för ditt svar:)
Det är svårt att förklara med det hörs som om han gnisstra tänder fast mycket skarpare. Okej glömde att nämna när jag gav honom pellest så såg det ut som han ville äta men det såg inte ut som det försvann något samt så när han tuggade en så spottade han typ ut halva igen. Samt så märkte även precis att han inte kan pippa då det låter som han är hes.
Har aldrig varit med om att det låtit? Gnisstra? Menar du knasstra. För det kan ju vara att han bara tuggar på något.
Men det låter ju absolut som att besöket till veterinären är välbehövligt och en titt på tänderna ev en slipning av kindtänderna.
När är eran tid hos veteränren och hur mycket har han gått ner i vikt? Vad stödmatar du honom med? Jag rekomenderar dig att stödmata honom.
Ja knasstra jag tänkte också det först men sedan så jämförde jag med mina andra marsvin och det lät inte likadant. Har tid på tisdag, han har ungefär gått ner 15ogram. Jag stödmatar han med morotpure och med aprikos och päron pure ifrån nestel