Min ringorms-tråd
Glatt namn på tråden ;) Men jag hade brist på namn idé, så det får duga.
Min tanke med denna tråd är att jag ska kunna ställa mina frågor kring Ringorm och dess sanering i en och samma tråd så att jag slipper starta en massa nya trådar och att jag samtidigt ska kunna berätta hur vi går till väga med saneringen så någon annan person i framtiden som råkar stöta på Ringorm kanske kan få råd och jag kan kanske under tiden få råd och tips och höra om någon annan här inne sanerat på samma vis. :)
Jag har ju då inte riktigt orken för detta just nu. Men vem har egentligen ork för Ringorm? Men vissa av er vet ju redan varför jag inte riktigt har orken hos mig just nu. Skrev ju en tråd om det tidigare.
Saneringen:
Vi har då inte tagit tag och sanerat innan jul då vi haft lite delade meningar om hur det skulle gå till
Men då idag tog vi tag i det och hade klorin i högsta hugg och städade ur alla pojkarnas burar noga.
Hamstrarnas burar sanerades och alla deras saker tvättades i klorin. Hamstrarna behandlas inte mot Ringorm då vi inte vet någon metod som fungerar och dom visar inga tecken på att vara smittade (vet att det kan finnas där ändå) Vi Städade i stort sett hela rummet med klorin.
Sen har min mor läst att ringormssporerna dör vid en viss temperatur och att man kan använda någon ångtvätt. Så det har hon skickat efter en.
Så då har vi tänkt att våran stora bur som är gjord i trä och har vaxduk. Den ska vi ta bort vaxduken i och ångtvätta buren och sen köpa ny vaxduk och sätta in.
Sen ska vi då ta och tvätta så mycket som möjligt med den här maskinen.
Frågor:
Då till mina frågor :)
Min mamma har då läst någonstans att någon annan person använt en sådanhär ångtvätt eller vad det nu heter. Eftersom att ringormssporerna dör vid en viss temperatur.
Har någon här inne använt sig av denna metoden? Eller hört om denna metod?
Jag är orolig för hur lätt sporerna överförs. Mina hamstrar vill jag inte smitta och under den period som gått har jag nästintill undvikit att ta upp dom rädd för att föra över några sporer.
Vet någon här inne hur detta fungerar? Finns det någon bra sida gärna på svenska där man kan läsa om tex hur Ringorm smittar osv?
Långt inlägg.. Det är vad jag har snurrandes i huvudet just nu det kommer säker tillkomma saker.
Mitt tips är att kasta allt som går och tvätta så mycket som möjligt i Virkon. Virkon är bra att ha i en sprut flaska så man kan tvätta av händerna så fort man varit inne hos marsvinen. När vi hade Ringorm så använde vi gamla overaller då buren städades. De var bara att slänga in i tvättmaskinen och tvätta i 60 grader sen. Vet hur jobbigt det är, har haft Ringorm här hemma 2 gånger.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#1 Vi tänker använda klorin istället för virkon. Har för mig att jag läste någonstans att det är klorin i virkonen som är det som tar död på ringormssporerna och klorin ska vara billigare har jag för mig så det kör vi på.
Och vi tänker som sagt köra med en ångtvätt på det mesta här hemma. :)
Den här tråden måste jag följa. Själv har jag inte fått svar på mitt skrap ännu, men jag pratade lite med veterinären om hur man gör med hamstrarna, och hon sa att det inte skulle vara något problem att medicinera dem? Det är bara att blanda ut medicinen sa hon. Dock var detta inte min vanliga veterinär (som var ledig den dagen) som är bra på smådjur, så jag vet inte om det stämmer…
Jag är även väldigt intresserad av ångtvätten, och att se om någon annan använt det också. I princip hela min bur är ju i trä, vet inte om klorin biter på det ordenligt.
#3 Vilken veterinärklinik går du till? Tänkte om du går till roslagstull?
Jag pratade med min veterinär och dom verkade inte riktigt förstå hur en sanering går till när marsvin får Ringorm. Min veterinär hade även pratat med Roslagstull och dom hade sagt att man behövde sanera inne hos marsvinen sen var det nog. Min veterinär sa även att ringormssporer inte överlever länge utan sina värddjur.
Därför har det varit delade meningar om hur vi skulle gå till väga med saneringen här hemma.
Ang hamstrarna Jag har inte vågat mig på någon behandling på dom. Jag har ju 4 hamstrar (dock ska en få somna in) Jag har ju tidager sett hur ett marsvin reagerat på denna behandling och hur kass han blev i magen och jag vet ju biverkningarna av medicinen (om det tex överdoseras osv) Så jag gör som så att jag sanerar istället hamstrarnas saker och är noga med hygienen innan hantering av hamstrarna men jag försöker att inte ta i dom för att minska smittospridingen.
Förstår att du inte vill kasta ditt fina nya burbygge ju!
Av vad jag läst så ska inte klorin vara nog att sanera trä.
Men såg någon tråd här på iFokus där någon skrev att man bör hyra eller köpa en ångtvätt då det var väldigt bra att ha.
Vi vill inte slänga våran bur i trä så vi tänker som sagt ångtvätta den och tvätta den i klorin och sen sätta in ny vaxduk.
#5 Jag går till en veterinär i Haninge. Ja, jag vet inte det där med hamstrarna, får se vad min "riktiga" veterinär säger, du har ju helt klart en poäng, dessutom tänkte jag att deras levrar kanske inte klarar behandlingen… Vi får se vad mitt test säger, just nu försöker jag att inte tänka för mycket på det :/
#5 Det var dom biverkningarna marsvinen kunde få. Att det kunde slå ut njurar och lever om man inte gav medicinen rätt. Därför jag inte våga mig på att ge till hamstrarna.
Hur många hamstrar har du?
Tänkt om du har många hamstrar med så kan det ju med bli jobbigt att hålla koll på att alla klarar av medicineringen.
Minns hur det var med bara ett marsvin när han felmedicinerades med denna medicinen.
#6 Jag har en guldis och tre dvärgar, och speciellt dvärgarna måste ju vara svårt att dosera rätt :/
Är inne på våran tredje medicin flaska nu.
Och idag har vi städat burar och sanerat så det luktar som ett badhus här hemma.
Kastat lite saker och badat saker i klorin och sen våttorkat golvet med klorin.
Fråga: Jag medicinerar ju i skov. Men när det är viloveckor kan utslag komma upp igen?