Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1131 ggr
Dolly-Fifi
2013-01-05 00:42
0

Urinsten...igen =(

Vår älskade Fifi har fått urinsten igen. Vi var hos en jourvet för två veckor sen imorgon. Fick en akuttid.
Vi fick se röntgenbilderna och stenen. Han sa att den var för stor för att kissas ut.

Hon har haft urinsten innan i höstas men den kissade hon ut.

Men nu fick hon iaf Bactrim som hon har fått i 12 dagar. Dock har hon kissat blod igen (dock inte så mycket som för två veckor sen)
Vi har fått tid för återbesök på måndag och eftersom stenen uppenbarligen är kvar så återstår väl inget annat än operation.. =/

Vad har ni för erfarenheter av operation av urinsten?
(Hon är tre år)

Nån som har erfarenhet av Haga vet i Malmö/Oxie?
Det var första gången vi var där härom veckan och det kändes bra då tyckte vi. Han verkade veta vad han pratade om och var lugn och vänlig.
Innan har vi gått på Fågelkliniken i Hjärup men Haga var de enda här i närheten som hade jour så därför ringde vi dem.

Vänliga (och lite lessna) hälsningar,

Lottis

jolizz
2013-01-05 03:51
0

Har ingen aning men hoppas att det går bra för ditt marsvin :)

Dolly-Fifi
2013-01-05 13:13
0

Tack!

Ingen som har nån erfarenhet?

Creation
2013-01-06 02:13
0

Ojoj, fick hon urinsten i höstas och har det redan igen? :-(

Risken är tyvärr stor att hon då kommer att drabbas av urinsten igen (efter kanske lika lång tid) efter operationen. Var beredd på det och vidta gärna åtgärder för att förebygga det.

Vad får hon för kost? Får hon kraftfoder?

Jag kan rekommendera att regelbundet ge motverkande örter efter operationen. Chanca piedra, Eurologist och/eller Allrodin UTI-Kn.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Dolly-Fifi
2013-01-06 08:54
0

Ja, då i höstas var den ju dock inte så stor..

De får inga pellets längre, det tog vi bort efter förra stenen. Så nu är det hö och grönsaker som gäller.
Vi har minskat mängden persilja (det är ju annars favoriten hos båda grisarna)
Så det är paprika, morötter, vitkål, savoykål, salladskål, broccoli, gurka som vi brukar skifta mellan. (Om jag inte har glömt nåt nu så här "tidigt" på morgonen =P) Sen får de smaka frukt ibland, dock inte så ofta. Men isf är det typ äpple och banan. Och jordgubbar på sommaren.

Jag hittade en blogg här i en annan tråd om urinsten där hon hade fått bort en sten på sin gris med just örter.
Vad tror du  #3 om det? Att kanske vänta med operation och testa de örterna istället? (Kommer inte ihåg om det var samma som du skriver)

De örterna som du skriver här, vad har de för effekt? Hur ger man dem? Flytande?
Finns det biverkningar?

Tycker du att man kan ta upp det med vetten ang örterna?
Eller de kanske är emot sånt?

Många frågor…

Dolly-Fifi
2013-01-07 16:32
0

Nu har vi precis varit hos vetten. Vi åkte till Fågelkliniken istället, eftersom vi har varit där innan.
Fifi blev röntgad och stenen var kvar men den hade flyttats ner i urinröret. Så imorgon ska hon dit igen och få plockat ut stenen via urinröret.

Så nu håller vi alla våra tummar här hemma för att det ska gå bra!

Creation
2013-01-07 18:27
0

#4 #5 Bra att ni plockar ut stenen! Örter är inte passande för en större sten(det tar väldigt lång tid att bli av med), så det var bara ett förslag på något ni kan göra efteråt för att förebygga. Risken är ju annars att den lyckas vandra ner under örtbehandlingen och blockera totalt.

Kosten låter ju bra, så din bästa chans är nog att regelbundet ge örter i fortsättningen. Jag tror vi kan mena samma gällande Eurologist och Allrodin UTI-Kn. HÄR finns mer info om den bloggerskans erfarenheter.

Av alla som använt örtkurer har jag aldrig hört talas om några biverkningar, så jag tror att det är rätt säkert. :)

Lycka till imorgon!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jbert
2013-01-07 20:45
0

syn Rynkar på näsan hoppas det går bra

Dolly-Fifi
2013-01-08 06:46
0

#6 Ja vi vill ju ha ut stenen o vi är så glada för att de ska ta ut den det hållet o slippa gå in i buken. Ska kolla upp allt det här med örterna sen idag efter jobbet. Tack så mkt för tipsen! Usch nu börjar det bli nervöst…min man ska lämna henne om en timme..

Dolly-Fifi
2013-01-08 17:26
0

Ville bara säga att stenen är ute! =)
Jag fick den med mig hem och den var inte liten.
Hon käkar hö nu och verkar pigg. =)
Vetten tipsade om Allrodin så det ska vi testa.

Tilda11år
2013-01-08 18:36
0

Har fått reda på att min lilla Trudy på 5år har utinsten och vi har en akut tid imorgon. Kommer hon dö elr? Dör marsvin ofta av det?

Tilda11år
2013-01-09 06:23
0

Trudy avled inatt ;'( jag klarar inte av det