OT Återvinning
Tänkte höra om det är någon av er som återvinner och i hur stor utsträckning? Med tanke på att det är väldigt aktuellt i den värld vi lever i och är otroligt viktigt för att hjälpa våran Jord på traven att klara påfrestningen från människan.
Hur miljömedvetna är ni? har ni tips och trix på hur man kan vara ännu mer miljömedveten? Dela gärna med er!
Inte helt lätt att sopsortera när man bor i lägenhet. Men i den mån det går gör jag det. Hyresvärden har i a f en kompost där vi häller allt utrensat spån och hö från marsvinsburen. I grovsoprummet fanns förr en hylla där man kunde ställa användbara grejor, för att nån annan skulle få möjlighet att fynda gratis. Traditionen lever kvar bland några "container-råttor" till grannar. Det verkar finnas en tyst överenskommelse bland grannarna om att lägga hela och fräscha grejor utanför de olika behållarna.
Vi har en stor Erikshjälpen secondhandaffär alldeles i närheten, där vi lämnar in kläder, böcker, leksaker, porslin och annat som vi inte behöver mer. Sopberget minskar och intäkterna på Erikshjälpen går till välgörande ändamål. Många volontärer jobbar gratis där.
Jag gjorde ett superfynd på Erikshjälpen igår; en nästan sprillans ny djurtransportlåda för 60 spänn!!! Exakt en likadan kostar 459 kr i djuraffären. Snacka om att jag blev glad. Nu kan marsvinen resa rymligt och bekvämt.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Här återvinner vi det vanliga glas, plast, metall, kartong, batterier och tidningar.
Förutom det pantas det flaskor och sedan har vi två st komposter. Jorden som blir åker ner i grönsakslandet.
Köper gärna begagnade saker istället för nya om det finns.
Det var vad jag kom på nu :)

Vi bor också i lägenhet men sopsorterar både glas,plast,metall, glödlampor/batterier, kartong och tidningar. Lägger i olika påsar så åker vi iväg med det när det blivit fullt. Kompost lägger vi i kompost-tunnan vi har, men är dock väldigt sällan det blir något över :-) Jag tycker om den lite äldre stilen och gärna annorlunda och vad passar inte bättre än att handla på second hand och loppis? Man kan göra riktiga fynd och hitta så mycket fint. Att vara miljösmart är bara roligt :-)
Gör så gott vi kan.
Har inget sorterskäl till soptunna så är svårt ibland,
#3 Jag handlar ibland på loppis, men hittar sällan något på loppis när det kommer till kläder t.ex :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min mamma har dille på sopsortering… Så här sorteras allt. För några månader sedan fick vi sorteringstunnor till huset också, det är en smart grej! Två tunnor får man och de är indelade i märkta fack så att man har en egen liten sopstation hemma. Tyvärr är vår familj kanske för bra på att sortera eller så producerar vi en himla massa skräp(?) för de blir fulla rätt fort. Speciellt papper-, kartong- och plastfacken. Så det blir till att köra en extra sväng till de stora containrarna och slänga lite ändå.
Handlar en del på loppis också, men det går i perioder.
Hanna