Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1278 ggr
M.L
0

Förvara hö

Hur förvarar ni erat Hö . Bor i lägenhet . Upptäckte nu att en säck som stått i vardagsrummet i en vecka i plastsäcken som dom kommer i när man köper har börjat blivit fuktigt och luktar mögel .

Charlotta-B
0

Vi bor med i lgh, har lagt stora svarta sopsäckar på golvet på balkongen sen har vi ett duchdraperi över det hela. Det regnar/snöar inte in på vår balkong så vi kan lägga det inne i ett hörn så det inte tar så mycket plats. Vi får dock inte våra i sopsäckar. Men får vi det i säcker har vi dom bara på balkongen :) Höet är ju inte innomhus när det är hos bonden utan det ligger ju på logen och där är det ju lika kallt som ute :)
Så det funkar bra för oss.
Kanske du inte har balkong. Då kanske du kan förvara det i ett föråd i källaren om du har det?

Charlotta-B

Alexandra1
0

Jag förvarar också på min inglasade balkong, funkar jättebra. Men brukar ta in lite hö åt gången som jag ger av.

Hölukten är ju också ganska stark, speciellt märks det ju i lägenhet. Så på ett svalt ställe är det bäst att förvara höet så det hålls färskt.

fossingen
0

#0 Om du förvarar hö lufttätt som är fuktigt så blir det ju mögligt. Upptäcker du att bra hö är fuktigt ska du torka det. Öppna säcken och låt det torka i några dagar. Har själv upptäckt att höet jag köper är ibland fuktigt vid leverans, så jag låter hela sopsäcken stå vidöppen och rufsar upp det för torkning ett par dagar. Jag bor själv i lägenhet, dock har vi klädkammare och där ryms det som tur 2-3 säckar, i nödfall hamnar det i extrarummet. Är höet torrt men luktar starkt brukar jag stoppa den hösäcken i ytterligare en sopsäck, det minskar doften kolossalt. Jag har själv aldrig fått mögel på mitt hö som jag förvarar det nu. Balkongen brukar ju funka för vissa, förråd i källare avråder jag nog dig till, tror inte folk skulle uppskatta hö lukt i hela källaren.

Misarn
0

Vi bor också i lägenhet men har uthus/förråd som vi har höet i. Vi köper Hö ifrån en bonde och får det som en bal och det står på en pallkrage så det får lufta både från sidorna och underifrån så det håller sig torrt och fräscht. Glad

Fridaaaa
0

Jag har en bale inne, i en trädgårdssäck Ej återsluten såklart :D
Bor i hus, så förvarar höet ute men har en bale i taget inne, då det underlattar vid t.ex kasst väder osv :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

westblom
0

jag bor i hus och har mina hösäckar i en lekstuga och höet köper jag av en bonde så när jag tar in höet så lägger jag det i pappsäckar

M.L
0

Har inte haft problem förut med detta . Men detta går nog inte att torka . Luktar mögel .

lisora
0

bor i hus och har vårat ute i garaget, hade det i klädkammaren förut men det blev torrt så snabbt och marsvinen uppskattade det inte lika mycket som det färska höet :)

M.L
0

Som sagt har aldrig haft problem förut och det är ju lufthål i påse