Håröm?
Hej!
Jag antar egentligen att alla levande med hår kan vara hårömma men undrar om det är vanligt förekommande hos marsvin?
Klippte ner min sheltiepojke litegrann för första gången idag. Upplevde då att vi behöver träna på att sitta still (haha!) men också en del fjant och pipande när jag tog i pälsen. Hanterade honom såklart varsamt men förekom både pipande och ryckande från hans sida.
Kan han ha tyckt att det var obehagligt med saxen och att behöva sitta stilla eller kan det vara så att han är lite hår(päls)öm?
Eller en härlig blandning?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tror det är olika, som med människor. Min lunkarya var väldigt håröm och pep och ryckte när hon blev klippt och borstad, medan min coronett inte verkade bry sig så mycket.
Man ska ju borsta långhåriga marsvin varje dag, om du inte gör det kanske det berr på det
animal power <3
#2 Inte behöver jag borsta igenom honom varje dag då jag klipper ner honom? Det ser jag som en onödighet både för mig och för Frans. Snarare att man kan träna på beröring men kanske inte göra det varje dag :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#2 Nej det behöver man inte, finns inget "ska" :)
Jag har en lunkarya, den borstar jag 1-2 gånger/månad. Sheltien jag hade räckte 1 gång/månad ungefär t.ex :) Alpacan jag hade borstade jag med 1-2gånger/månad
de långhår jag haft, har varit hårömma :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Aww, kan tänka mig att de kanske inte gillar saxen eller så kanske de tycker det är obehagligt när päls försvinner på något lustigt vis :P
Jag har inte haft några långhåriga svin, bara kort med lite längre toffsar på några ställen men har inte vartit nåt skrikande eller pipande om man fin klippt lite eller borstat.
Jag har ju en "riktig" långhår min peruan hubbe och han gillar inte att jag pysslar med pälsen på rumpan. Då får jag höra höga protester. Men så är dom flesta av mina marsvin dvs att rumpan är ett område som är förbjudet. ;) jag pysslar ju inte med utställning och tycker att det ser så jobbigt ut med mycket päls så jag gör det enkelt för både honom och mig: Min peruan borstas aldrig. Men jag klipper ju då ner honom i rumpan och sen brukar jag klippa pälsen ganska kort och låta den växa ett tag och klippa igen. På somrarna åker trimmern fram och han klipps ner helt :) Sen har jag ju en som ska föreställa merino och två texel men dom har troligen sköldkörtelsjukdom och en bli tuggad på av den snygga peruanen så det finns inte mycket päls kvar än lite släp på rumpan (det går i skov)