Kaninpellets?
Hej!
Jag undrar om marsvin kan äta kaninpellets?
Mina marsvin gillar inte vanligt marsvinspellets och det skulle därför vara bra om dem kunde äta kaninpellets istället.
//Smulan_Våfflan<33
Beror på vilken sort.'
Men bättre att du ger marsvinen t.ex havregryn istället för pellets :)
Mina för endast lite pellets och det är skinnysarna för att dem ska hålla vikt, de andra pälsade som är vuxna får havregryn :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Så man kan alltså ge dem endast havregryn, hö och grönsaker? :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#2 Japp. Det äter mina 14 grisar :)
#2 Ja det går bra, det gör mina vuxna här hemma :)
Men vad är det för skillnader på dem olika kaninpeletsarna?:) Mina fick lite nu, och det tyckte de om
#5 Innehållet :)
Jag skulle inte ge kaninpellets. Den är skapad för kaniner och innehåller därav inte så mycket näring som är "bra" för just marsvin eftersom det inte är anpassat efter marsvinens näringsbehov. Av vad jag har läst kan det även innehålla för mycket av vissa saker som marsvinen inte ska ha och kan då ge negativ effekt.
Pröva havregryn istället. Billigt och bra. Marsvinen älskar det och man behöver inte oroa sig för att det ska ha stoppats i några konstiga kemikalier.
Ok tack:)
#7 Fast… Havregryn är väl knappast mer anpassat för marsvinens näringsbehov än vad kaninpellets är?
Jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att så många hävdar att det går lika bra att bara ge havregryn. Det är något som jag bara sett folk påstå på den här sidan och bara på senare år. Men jag har inte sett att någon kunnat backa upp det påståendet med någonting alls egentligen. Varför skulle det vara så bra med havre?
Inte för att jag är något stor förespråkare av pellets, men däremot skulle jag aldrig våga säga tvärsäkert att det räcker att bara ge havregryn.
#9 Har räcker det :) Utom till skinnysarna men de andra räcker det till ^^, Tror mycket hänger på hur bra höet är, individen och även kaninpelletsen om man ska ge det.
Jag ger mina marsvin kaninpellets och det enda som skiljer i ingredienserna är att kaninpelletsen innehåller mindre C vitamin och en halv procent mindre fett. Så det beror nog på vad för kaninpellets du kör på. Jag kör på Cuni Complete åt grisarna.
#10 Har du haft många marsvin som levt hela långa liv utan annat kraftfoder från dt att de var små? Har du fött upp kullar på samma sätt? Det flesta som tvärsäkert rekommenderar havregryn tor jag iaf inte har gjort det. Det handlar ju inte bara om tillräckligt med energi så att de håller hullet utan om protein och många olika vitaminer och spårämnen också. Jag tror för övrigt också att höets kvalitet spelar stor roll, men alla har inte tillgång till toppenbra hö.
#12 Nej jag har börjat med havregryn för bara några månader sedan.Men Trazzel har ökat bra i vikt på havregryn och bra hö, plus grönsaker :) Men har även skrivit i många trådar att man får kolla på individen.
Men sväller inte grynen i magen?
#14 Nej det gör dem inte :)
man måste inte ge pellets, våra växte och frodades fint utan det.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Ok, ska testa att ge dem lite. :)
jag blandar carrier med hel havre. Nu har alla grisar självmant slutat med carrier & väntar på sin havre. Mkt billigare för mattes del ;)
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering