Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 818 ggr
Rixrox
2013-01-19 11:15
0

Foder, hjälp!

Det är nämnligen så att jag har två små gosisar där hemma och jag har läst på väldigt mycket om marsvin och försöker läsa allt jag kan komma över eftersom det är mina första :) Då tänkte jag på det där med foder havregryn, vetekross, rågkross och vetegroddar måste de alltid vara blötlagt? För jag vill inte ge dem någonting som kan bli farligt för dem :/ Just nu går dem på marsvins blandning men jag skulle gärna vilja byta då eftersom de sägs inte vara det bästa för marsvinen. Det va därför jag undrar om allt måste vara blötlagt för jsg tänkte åka kdag och köpa havregryn å det där idag och sakta börja vänja dem vid det typ av fodret då :)

"Silence the mind, and let your soul speak"

Linneaundulat
2013-01-19 11:19
1

Jag hade havregryn under ett tag (som inte var blötlagt)

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

Mvh Linnea

Lilje
2013-01-19 11:21
1

Nej de behöver absolut inte blötläggas. Mina får kornkross precis som det är :)

Tänk bara på att om du nån gång vill du ge någon form av spannmål i hel form (dvs inte krossat) som inte är blötlagt så är det bara havre man ska ge. De andra kan ges hela de med men då ska de blötläggas.

Rixrox
2013-01-19 11:26
0

Okej, vill bara se så att jag förstått det rätt :P att så länge det där krossat sä kan jag ge det oblött och är det i hel form så ska det blötas, men hel havre går att ge torrt? :) tack så jätte mycket för hjälpen :D

Lilje
2013-01-19 11:27
0

#3 Exakt, du har förstått rätt :)

Rixrox
2013-01-19 11:32
0

Okej gud va bra :-) tack så mycket :D