Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1619 ggr
_Charlie
2013-01-20 22:44
3

Varning ang GORM

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att gormhyllorna är mycket populära att göra buskåp av. Jag gjorde ett själv våren 2012 och jag älskade skåpet. Det blev otroligt snyggt, och marsvinen lattjade lajbans i det.

I december samma år fick jag kasta skåpet, och nu tänker jag berätta varför, så att ni andra som har detta skåp kan vara extra vaksamma och noga när ni städar för att undvika problematiken som drabbade oss.

Det började med att jag tyckte att vi hade alldeles för mycket flugor i somras. Jag förstod inte var de kom ifrån, och mängden var helt otrolig. De surrade överallt, satt överallt. Jag hängde upp klibbor i varenda rum och de blev fulla på några dagar. Om dagarna gick jag runt med ett elektriskt racket och smäckte alla jag såg. De brukade sitta omkring 50 stycken på utvalda väggar, och trots att jag smäckte dessa var de lika många igen en stund senare.

Jag höll ut, städade frenetiskt med mitt klorin överallt som vanligt, och väntade. När hösten kom fanns flugorna kvar, och inte förrän hösten närmade sig vinter försvann många av dom. Dock inte alla så problemet kvarstod.

Där någon gång skulle jag städa, och bestämde mig för att dra ut burskåpet från väggen så jag kunde dammsuga bakom skåpets fötter. Då insåg jag var flugorna kom ifrån.

De hade levt och förökat sig bakom burskåpet. I alla springor de hade kunnat hitta låg puppor.

Jag, fick äckelpanik så det sjöng om det, och började skruva ner skåpet. För varje del jag fick loss rasade det ut flugpuppor. Rasade. Som att hälla ris på golvet lät det.

I springorna mellan trädelarna som var ihopskruvade, under plastmattan, överallt. Krrrrrchhh lät det och jag ljuger inte om jag säger att det låg ett femhundratal flugpuppor på golvet när jag hade fått ner hela skåpet.

Jag hade säkert kunnat sanera alla delarna och skruva ihop det igen, men det var helt enkelt för äckligt och det enda jag kunde tänka var att alla delar måste ut ur mitt hem ögona böj, och så blev det.

Burskåpet kostade mig ca 3000 kr totalt, och fick kastas efter 8 månaders användning.

Så med detta inlägget ville jag bara varna lite. Tänk på springorna.

lisora
2013-01-20 22:52
0

Fy vad äckligt! Skrikandes Men var det springor som redan fanns på bokhyllan eller springor som blivit när du byggt ihop dom? Fyy!!

_Charlie
2013-01-20 22:57
0

#1 Ja det var äckligt, usch jag vill inte tänka på det. Man skruvar ihop delarna med varanda, och då blir det springor lite varstans. Tydligen kunde de till och med ta sig in UNDER plastmattan trots att jag limmat den och tätat den med silicon. Bakstyckena var plywood och i springorna mellan dom la de också ägg.

Jag har fortfarande inte blivit av med alla flugor, men jag är på god väg hoppas jag. De lever tydligen runt en månad så jag hoppas att det är de sista äckelpäcklena som bara ska dö nu så jag slipper det sen.

[Lina89]
2013-01-20 22:59
0

De var nog bland de äckligaste jag hört.

_Charlie
2013-01-20 23:12
0

Jepp, inte trevligt alls. Just därför ville jag berätta det för att andra ska vara uppmärksamma så de inte behöver stå där och rasa ut puppor som jag. ;)

Teddymarsvinet
2013-01-20 23:18
0

Usch usch usch!!!! Förstår att du fick äckelpanik av det där, själv får jag det om ett fönster t.ex har vart stängt hela vintern och så öppnar man det på våren igen, så vimlar det ut med ett dussin av snurriga flugor och en massa puppor. Stackars dig som fick stå ut med alla flugor, jag skulle inte klarat av det… :S

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

AndreaSäll
2013-01-20 23:24
0

Usch… Hade problem med småflugor i somras och höstast och det vill jag helst slippa i fortsättningen. Typisk, jag som hade tänkt bygga en tvåvåningsbur av gorm, en till Doris och en till Stella och Lily. Vågar inte chansa efter din berättelse. Får satsa på plan b - en bokhyllebur på golvet och en till på ben över.

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

Twili
2013-01-20 23:45
1

men blä och fy och tvi! kan du inte göra en fin paint-bild som beskriver lite mer vart de hade laggt ägg, jag förstod inte riktigt. funderade på ifall det var något man kan fixa med spackel?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Misarn
2013-01-21 01:06
0

Usch vad äckligt , kryper i kroppen av bara tanken :-S

Mirinda
2013-01-21 01:25
0

Tack för att du delar med dig, Charlie!

Tror du att det hade med hyllans material och/eller konstruktion att göra? Eller kan samma sak inträffa med något annat burbygge?

Vi har tänkt skaffa ett skåp eller en dubbelgarderob, som man lägger ner på sidan och modifierar till en tvåvåningsbur. Vill naturligtvis undvika äckelpäckel-problem. Stackars dig och din familj!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

pinku
2013-01-21 04:58
0

Usch!

Och jag som hade en fluginvasion här i höstas! Tyst

Måste ta och kolla igenom buren…

Jag vill också se en paint-bild!

Abico
2013-01-21 06:17
0

Och jag som tycker jag är rätt tålig efter att ha jobbat med städ i några år, men det här var nog äckligare än allt man kan hitta på en toalett. Urk!

Hanna 

godisgrisen
2013-01-21 09:45
1

Uuäääk! förstår din äckelpanik!

Jag vill ändå försvara mitt kära GORMskåp som stått i mitt kök fullt av marsvin i snart sex år helt utan flugor.

Jag förstår att flugorna kan hitta fästen i burskåpet för det finns många springor men jag blir förvånad för jag var så övertygad om att flugor inte lägger ägg i springor utan direkt i maten. Det här låter inte likt vanliga husflugor. Vad var det för flugor?

Sanni
2013-01-21 09:59
0

Uschh då! Det var ju inte alls roligt Tyst

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Twili
2013-01-21 10:10
1

vad jag läst mig till så vill flugor ha varmt och fuktigt för att lägga sina ägg. det läckte inte ner kiss under mattan som du hade i burarna? hade du fönstret öppet på sommaren så att det luftade? du har ockå helt stängt på baksidan och mörka tapeter, vägglöss m.m älskar mörker.

jag försöker helt enkellt bara komma på vad som kan ha orsakat det. godisgrisen har jag inte hör något om och när vi var där på besök så märkte jag inte av någon fluga alls.

hursom är det hemskt :( jag känner igen känslan, som när man hittar något dött i skogen och det kryper av vita larver i. eller hittar löss på hundar, eller som när vi glömde att tömma en transportbur och när vi upptäcker det så krälar det larver och insekter däri.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[texel]
2013-01-21 10:33
0

Blöörk! Det var synd! Det var en fin bur :c