BRÅK!
Asså hjälp! Jag har 4 marsvins ungar i en 150x60x50 bur (de kommer få större eller så delar vi gruppen för de var inte planerat att köpa 3 marsvin från uppfödaren), tre av dem är syskon och kommer från uppfödare men den ena är från djuraffär (som med är unge). Iallafall i början var allt helt okej mellan dem (haft dem i cirka en månad) och nu förtiden bråkar de VÄLDIGT mycket, de är himla livligt så måste jag gå till buren och säga till dem att lugna sig. Alla av dem har minst en sår, på ryggen, på örat m.m. Så jag kollade upp könen idag.. Och alla var honor (tror jag?) för i djuraffären dubbel checkade de könet, och på uppfödaren litar jag på till 100%. Men alltså jag är helt säker på att alla är honor. Men nyss såg jag en av den jaga runt på de andra och jocka på en..
Är ganska orolig för vill inte att de ska bli skadade pga att vi redan fått åka in till veterinären så mycket…
OKEEJ… Är inte längre säker på könen! För en av "honorna" började jocka på den som den och den andra ungen sprungit efter (inte den från djuraffären) och så tog jag upp "henne" snabbt och såg… en snopp :O Så nu vågar jag inte sätta tillbaks honom… Sitter här och väntar tills den andra som jag misstänker är kille ska börja jocka på den andre så jag kan testa samma sak, och se om det kommit fram nåt. Känns ganska jobbigt nu när jag måste ha två grupper med marsvin..
Är det någon utav dem som är mer på de andra?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Sorry om jag verkar vara lite "waka-doodle" men är väldigt ny med dehär med marsvin.. Iallafall så kom jag på ett sätt att få ut snoppen (XD) och testade på alla och 2 av dem var hanar och två av dem var honor. Men eftersom jag bara trott de vart dominans så har jag ju låtit dem hålla på.. Så asså tror ni mina honor kan vara befruktade? Annars har jag väll typ 8 ungar att ta hand om sen.. Dock har jag skiljt dem nu. Hanarna fick hoppa in i kaninburen… Får nog rensa ut lite möbler tidigare än jag trott så jag får plats med ännu en bur..
Jättebra att du har särat dem! Inte konstigt att de har bråkat. Det är förmodligen mest de två hanarna som har bråkat om honorna. Risken är ganska stor att honorna hunnit bli dräktiga om de gått ihop en månad, men om du har tur så har hanarna inte klarat av att para för att de är så unga. Det är bara att vänta och se…
Okej. Jo för läste med att de låter väldigt mycket när de är tillsammans, alltså honor och hanar, och så har de ju vart att de låtit himla mycket. Men nu när jag särat på dem så liksom.. inget alls. Bara lite små prat. För inan var de verkligen väldigt väldigt pratit.. Men vi har iallafall löst det nu. Tjejerna fixk bo kvar och hanarna fick bo i kaninens bur. Då fick min kanin istället flytta ut på mitt golv. Som jag igenkligen hade planerat att göra om ett par veckor, så nu har förtiden har jag försökt lära henne att bli rumsren. Så det var ju lite tur i oturen. :P
Jo jag får väll vänta och se. Känns ganska dåligt att de skulle paras nu, när de är så unga. Men den ena honan är ju inte besläktad med de andra hanarna så det är ju Ok om man tänker så. Men den ena honan är ju syskon med båda hanarna. Är risken stor då att de blir t.ex missbildningar hos den besläktade honan?
Om du inte vill ha i två burar lämna tillbaks antingen hanarna eller honorna. Eftersom de fel könsbenämnda så har jag svårt för mig atttro att det skulle bli problem :)
Ja du har ju rätt #6 :/ Men nu blev det som de blev.
Jag har fäst mig väldigt mycket vid dem så jag släpper inte taget nu<3
Men tack för svaren! Jag har iallafall löst mitt lilla problem här nu. :)

DÅligt av en uppfödare att inte könsbestämma rätt, det är ju inte svårt på nåt sätt. Hur gamla är marsvinen nu, har tagit hand om ungar som bott tillsammans, som var 11 veckor när vi tog dom, det visade sig vara en hane och två honor och vi särade på dom direkt, men ingen av honorna var dräktiga.
Lägg ut bilder på dom här så finns det säkert någon uppfödare som kan hjälpa dig att könsbesämma dom om du fortfarande är osäker.
Om alla är ungar så har du en ganska stor chans att ingen blivit dräktig. Det är väldigt individuellt på när dom blir "mogna" och honor tar många gånger lite extra tid på sig, samt att hanar kan ha svårt för att manövrera första gångerna. (Här hemma så blev min hane förstående att hane först vid 7-8 veckor och honan brunstade först när hon var drygt 10 veckor)
Att dom bråkat är inget oväntat, hanarna bråkar sinsemellan pga honorna och honorna har troligen nypit till när hanarna är på dom. Honor kan va ganska brutala om en hane ger sig på dom när dom inte brunstar ^^
Men du kan hålla koll på om honorna brunstar. Gör dom det så är dom INTE dräktiga. Det borde ske inom 16 dagar. Även om man inte vet exakt vad man ska kika på för att veta så kan man få ett hum om det för den som brunstar brukar försöka rida på burkompisen så in i böveln under just det dygnet. Samt att dom kan få lite PMS aktigt beteende :P
Ett annat sätt är att klia/massera från mitten på ryggen och ner mot rumpan. Brunstar dom så brukar dom lyfta på rumpan och gör dom det inte så brukar dom skutta iväg.