Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3742 ggr
godisgrisen
2013-01-23 12:55
6

Havregräs

Ett litet tips i vinterkylan! Glad

På vintrarna odlar jag alltid havregräs till mina marsvin (och katter).Det finns massor av näringsämnen i det och marsvinen älskar det.

Jag odlar i hörntoaletter som jag inte använder i burarna. Det går att använda de flesta fat eller lådor med planbotten och låg eller genomskinlig kant. Jag tar ett tunt lager jord som bara precis eller nästan täcker botten så strör jag över havre så det täcker jorden. Häll på vatten så det blir ordentligt genomvattnat från början. Ställ det ljust och håll fuktigt. Efter en knapp vecka brukar man kunna skörda det första gräset och det går att klippa många gånger på varje odlig. Ibland möglar det i botten men det gör inte så mycket om man är noga med att marsvinen inte få beta i lådan själva för grässtråna påverkas inte av det. Jag brukar starta mina odligar vid olika tidpunkter så jag alltid har färskt gräs, då är det piggt ungt gräs i vissa och äldre i andra lådor.

Jag klipper ofta gräset över golvet när marsvinen är ute på golvrastning. Godisregn. Mycket uppskattat!

Sanni
2013-01-23 14:00
0

Det uppskattas även här! :) Vi brukar börja ge här när största delen av snön har smältit bort och vi väntar på gräs utifrån. Det blir en lite lättare övergång till gräs för de små magarna som inte är så vana vid vårens första gräs ännu :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Mia.jonsson83
2013-01-23 14:21
3

Med risk för att låta dum: Var köper man havre? Lät som en jätte bra idé och vill gärna testa!

godisgrisen
2013-01-23 14:53
1

#2 Det finns ofta som lösvikt på djuraffärer och ibland på påse.